خوزستان

طبیعت بکر شمال خوزستان

طبیعت بکر شمال خوزستان

سوغات خوزستان برای گردشگران این استان طبیعت بکر شمال خوزستان است که تقریبا بدیل و مانندی در هیچ نقطه از ایران ندارد. آب و هوای مطبوع و دلچسب، طبیعتی زیبا و باور نکردنی، کوه های سربه فلک کشیده و مملو از برف، برکه ها و رودخانه های پر آب و ذلال، آبشارها و چشمه های روح انگیز، مراتع ییلاقی و سرسبز همه و همه بنام این بخش از خوزستان است. در واقع شمال خوزستان برای هر طیفی از گردشگران اعم از طبیعت گردان، تاریخ دوستان، ماجراجویان و کوهنوردان کلکسیون توریستی جذاب و باور نکردنی محسوب می شود. مقاله پیش رو تلاشی است از طرف کارشناسان مجموعه سفیران سفر برای معرفی جاذبه هایی از شمال خوزستان که شاید شما کمتر از آنها شنیده باشید.

زراس قطعه ای از بهشت خوزستان

حقیقتا یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای خوزستان زراس می باشد که نام آن هم از روستایی به همین نام در آن حوالی گرفته شده است. این منطقه با مساحتی حدود 206 هکتاری در اطراف شهر دهدز به فاصله 39 کیلومتری از سد کارون قرار دارد. از مهمترین جاذبه های گردشگری زراس می توان به دریاچه زیبای سد کارون، آبشار شیوند، بلوط زارهای کنار روستای زراس، دشت سوسن، باغات میوه منطقه، کوه های مرتفع و مملو از برف منگشت و غیره اشاره کرد که زیبایی طبیعی این منطقه را دو چندان کرده اند.

زراس قطعه ای از بهشت خوزستان

اما جدا از طبیعت بکر شمال خوزستان که در زراس به حد اعلای خود می رسد در این منطقه همچنین به آثار تاریخی متعددی نیز می رسیم که می تواند باعث جلب توجه تاریخ دوستان نیز باشد. از اهم این آثار تاریخی می توان به طاق طویله اشاره کرد که قدمت این محوطه تاریخی به عصر حاکمیت اتابکان لر (قرن 7 هجری) برمی گردد. همچنین از دیگر اماکن تاریخی می توان به خرابه ها قلعه کژدم، اشکفت سلمان، سنگ نگاره کولفرح اشاره کرد. روستای زراس با انواع امکانات تفریحی و اقامتی همانند هتل ها، رستوران ها، تفریحات آبی، قایق سواری، اسب سواری، دوچرخه سواری و غیره از گردشگران پذیرایی می کند.

جزیره ها و طبیعت بکر شمال خوزستان

جزیره کوشک جزئی از طبیعت بکر شمال خوزستان

این جزیره یکی از زیباترین و منحصر بفردترین جزایر سدی ایران محسوب می شود که در شهرستان مسجد سلیمان و درست در پشت سد شهید عباس پور قرار دارد. اگر از امتیازات این جزیره بگوئیم باید به طبیعت بکر، چشم انداز بسیار زیبا، آب و هوای مناسب و نیز نزدکی به رودخانه خروشان کارون اشاره کنیم. برای دسترسی به جزیره باید از جاده مسجد سلیمان به طرف شهرستان اندیکا روانه شد و پس از اینکه به اندیکا رسیدید نیز به سمت سد شهید عباسپور حرکت کنید تا به جزیره کوشک برسید. شما در تصاویر زیر می توانید نماهای زیبایی از این جزیره بسیار زیبا در دل کوههای زاگرس و در میان سد را مشاهده کنید:

جزیره کوشک خوزستان

در این جزیره می توان به انواع تفریحات سرگرم کننده و مفرح همانند قایق سواری، کوهنوردی، صخره نوردی، دوچرخه سواری و طبیعت گردی پرداخت و حتی با قایق به منطقه سید احمد رفته و در آنجا به زیارت امام زاده سلطان ابراهیم مشرف شد. گردشگران برای اقامت در کنار این جزیره زیبا همچنین به انواع ویلاهای اجاره ای جهت اقامت در شب دسترسی دارند. مطمئنا تلفیق حس آرامش و زیبایی مناظر جزیره کوشک یک خاطره خوبی از سفرتان را برایتان خلق می کند.

دره توبیرون در زمره طبیعت بکر شمال خوزستان

این دره مخصوص افرادی است که شدیدا دنبال هیجان هستند. دره توبیرون از جاذبه های گردشگری زیبای استان خوزستان بوده و در فاصله حدود 20 کیلومتری از شهر دزفول قرار دارد. آب و هوای دلپذیر و خنک، طبیعت بکر و سرسبز، کوه های ماسه سنگی و دره های عمیق، مناظر طبیعی تماشایی و غیره همه و همه از زیبایی های ناب دره توبیرون دزفول می باشد. دره توبیرون از بکرترین نقاط خوزستان و ایران به حساب آمده و از وسط این دره زیبا نیز رودی بسیار شفاف و ذلال عبور می کند که آب آن بسیار خنک و پر از ماهیان ریز می باشد. آمادگی جسمانی خوب برای پیاده روی در دره توبیرون اصل اساسی است و به همین دلیل سفر به دره توبیرون بهترین سوژه برای کوهنوردان و طبیعت گردان محسوب می شود. در تصاویر زیر بهتر می توان با چشم انداز دره توبیرون دزفول آشنا شد:

چشم انداز دره توبیرون دزفول

کول خرسان سمبلی از طبیعت بکر شمال خوزستان

اگر علاقه مند برنامه های کوهنوردی هستید و خواهان طبیعت گردی از نوع طبیعت بکر شمال خوزستان هستید ما به شما دره کول خرسان را معرفی می کنیم. کول خرسان یا کول خرسون دره ای به عمق متجاوز از 200 متر دقیقا در شمال شهرستان دزفول قرار دارد. این دره مسیری پر پیچ و خم و عریض و باریک دارد و در طی مسیر شما با انواع چشم اندازهای طبیعی و زیبا مواجه می شوید که نظیر آنرا در کمتر جایی از ایران می توان مشاهده کرد. به هنگام پیاده روی گاهی مسیر دره عریض بوده و شما چشم انداز اطرافتان را به خوبی مشاهده می کنید و گاهی نیز به جایی می رسید که دره آنقدر تنگ و باریک می شود که یک نفر به سختی می تواند از آن عبور کند. در حین پیاده روی شما انواع مختلف درختان میوه مثل خرما، انجیر، پسته وحشی، انگور را مشاهده می کنید. نهرها، رودهای کوچک و بزرگ نیز در طول همین مسیر خودنمایی می کند که در بحبوحه تابستان سوزان خوزستان خنکای دلپذیری را به گردشگران عرضه می کند. نمایی چهارگانه از مسیر کول خرسان:

نمایی چهارگانه از مسیر کول خرسان

پس از عبور از این مسیر هیجان آور، گردشگران در انتهای کول خرسان به غاری می رسند که در انتهای همین غار نیز حوضچه ای نسبتا بزرگی بنام آبگیر گهر وجود دارد که آب تنی در آن مخصوصا در فصل تابستان بسیار دلچسب است. کل این مسیر پیاده روی از نقطه شروع یعنی روستای بیشه بزان دزفول تا خود غار کول خرسون حدود 1.5 ساعت است. به همین دلیل کول خرسان با اینکه طبیعت بکری دارد ولی در عین حال سفر به این دره کمی نیز هیجان آور و ماجراجویانه است و افراد فقط با بدنی آماده برای کوهنوردی می توانند از سیاحت در کول خرسون لذت ببرند.

آبشارها و طبیعت بکر شمال خوزستان

آبشار شوی متعلق به طبیعت بکر شمال خوزستان

اگر بدنبال دیدن بزرگترین آبشار خاورمیانه هستید بهتر است جای دوری نروید و این آبشار را در شهرستان دزفول جویا شوید. آبشار شوی به عنوان بزرگترین آبشار طبیعی کل خاورمیانه در مجاورت کوه سالن و به فاصله حود 65 کیلومتری از بخش شهیون دزفول قرار دارد. جالب است بدانید که این آبشار زیبا از آثار ملی ثبت شده ایران محسوب می شود. ارتفاع شوی حدود 85 متر و عرض این آبشار نیز حدود 70 متر می باشد. علاوه بر چشم انداز زیبای خود آبشار، طبیعت سرسبز و خرم اطراف این آبشار نیز بسیار دلنواز و مناسب است. بهترین فصل هم برای دیدن این طبیعت بکر شمال خوزستان ، فصل بهار است. اما مسیر دسترسی به آبشار شوی کمی سخت و وقت گیر است که حوصله بیشتر گردشگران را می طلبد.

چراکه علاوه بر پیمودن مسیر جاده دزفول به شیحون شما باید در 5 کلیومتری مانده به منطقه پیر در مسیری حرکت کنید تا به نقطه پایان مسیر ماشین رو در حوالی آبشار برسید و از آن نقطه تا خود آبشار نیز حدود 2 ساعتی را پیاده روی کنید. اما مسلما با مشاهده زیبایی های این آبشار تایید می کنید که دیدن آن ارزش تحمل سختی های مسیر را دارد. نباید فراموش کرد که جهانگردی و دیدن جاذبه های توریستی کشورهای دیگر نیز جز اولویت های اغلب هموطنان است. پس هموطنان گرامی می توانند سوالات خود درباره شرایط گردشگری و اخذ ویزای توریستی در نقاط مختلف جهان را با کارشناسان ما در مجموعه سفیران سفر در میان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *