ترکیه

برج دختر ترکیه

برج دختر ترکیه

برج دختر ترکیه یا به زبان ترکی قیز کوله سی بنایی تاریخی بازمانده از دوره بیزانسی است که درست در ورودی جنوبی تنگه بسفر قرار دارد و از ساحل اسکودار نیز 200 متری فاصله دارد. برجی که کار ساخت آن به فرمان امپراطور آلکسیوس کومننوس در سال 1110 میلادی شروع شده ولی در سال 1725 میلادی نیز به افتتاح رسید. حالا ارتفاع این برج حدود 9 متر بوده و شامل 5 طبقه است.

پس از فتح کنستانتینوپل توسط سلطان محمد دوم برای مدتی از این برج به عنوان برج دیده بانی استفاده شد.برجی که ابتداء از چوب ساخته شده بود ولی بعدا بر اثر زلزله و آتش سوزی تخریب شد و سپس به دستور وزیر اعظم داماد ابراهیم پاشا بازسازی و از آن به عنوان فانوس دریایی استفاده شد. آخرین بازسازی اساسی این برج در سال 1998 میلادی انجام شد و پس از صرف مبلغی حدود 3 میلیون دلار این برج به عنوان یک رستوران و کافه تریا افتتاح شد. جالب است بدانید که تصویر این برج از سال 1966 تا 1981 میلادی بر روی اسکناس 10 لیره ای ترکیه نیز نقش بسته است و همین امر نیز نشانگر ارزش و اهمیت این برج برای ترکیه ای هاست.

تاریخچه ای از برج دختر ترکیه

ساخت برج دختر در سال 1110 میلادی توسط امپراطور بیزانس آلکسیوس کومننوس شروع شد. این برج در ابتداء از جنس چوب ساخته شده بود که با یک دیوار سنگی هم محافظت می شد. در اواخر دوره امپراطوری بیزانسی از این برج به عنوان پادگان نظامی استفاده می شد اما پس از فتح استانبول به دست سلطان محمد دوم (محمد فاتح) از این برج به عنوان برج دیده بانی استفاده شد. این برج چند باری بر اثر زلزله و آتش سوزی تخریب شد و نهایتا برج دختر در سال 1725 میلادی به دستور وزیر اعظم داماد ابراهیم پاشا بازسازی شد.

تاریخچه ای از برج دختر

در آن زمان نیز از این برج به عنوان فانوس دریایی استفاده می شد. مجددا در خلال سال های 1731 تا 1832 میلادی نیز چند باری بازسازی و تعمیر شد و از سال 1829 میلادی نیز از آن به عنوان ایستگاه قرنطینه استفاده شد. در ادامه و قبل از اینکه به عنوان لوکیشن فیلمبرداری فیلم “دنیا کافی نیست” جیمز باند استفاده شود مجددا تحت بازسازی قرار گرفت. پس از زلزله و سونامی 17 آگوست 1999 میلادی در دریای مرمره نیز برای تقویت این برج نگهدارنده های فولادی به آن اضافه شد و فضای داخلی آن به یک کافه رستوران تبدیل شد. نهایتا در خلال سال های 2021 تا 2023 نیز یکسری کارهای بازسازی روی برج انجام شد و از می سال 2023 این برج به روی بازدیدکنندگان باز شد.

تاریخچه ای از برج دختر ترکیه

برج دختر ترکیه؛ نماد عشق و اسرار!

داستان های زیادی درباره دلیل نامگذاری این برج وجود دارد. اما رایج ترین دلیل درباره نامگذاری این برج به یک افسانه قدیمی برمی گردد. بر اساس این داستان قدیمی، امپراطور بیزانسی از یک پیشگویی شنیده بود که دختر مورد علاقه اش در سن 18 سالگی بوسیله یک مار خواهد مرد! پس او تصمیم گرفت که دختر را در برج ساخته شده بر روی سنگی در تنگه بسفر که از خشکی جدا افتاده بود، بگذارد. تا از این طریق مار هرگز نتواند او را بکشد! به همین دلیل نیز به این برج، برج دختر یا به ترکی Kiz Kϋlesi گفته می شود.

برج دختر ترکیه؛ نماد عشق و اسرار

تفریحات برج دختر ترکیه

برج دختر ترکیه با یک تاریخچه پر فراز و نشیبی که دارد یکی دیگر از جاذبه های شهر استانبول محسوب می شود. امروزه این برج یک کافه تریا- بار و رستوران خیلی معروفی به شمار می رود. رستوران در طبقه اول ولی کافه تریا- بار در طبقه 5- ام برج است. بنابراین شما در این برج می توانید همزمان با تماشای مناظر زیبای بسفر و شهر استانبول غذای مورد علاقه اتان را میل کنید. ضمنا شما می توانید از داخل این برج نماهای 360 درجه ای از تنگه بسفر و شهر قدیم را مخصوصا هنگام شب ببینید. همچنین برج دختر محل مناسب و ایده آلی برای مراسمات ازدواج در فصل تابستان است. ناگفته نماند همه روزه در ساعات مشخصی قایق هایی از محله کاباتاش در بخش اروپایی استانبول و از محله سالاجاک در بخش آسیایی به مقصد برج دختر حرکت می کنند.

تفریحات برج دختر ترکیه

شرایط بازدید از برج دختر ترکیه

این برج همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 9:15 صبح تا ساعت 20 عصر به روی بازدیدکنندگان باز است و برای دسترسی به این برج نیز شما ابتداء بایستی به بندر اسکودار (بخش آسیایی استانبول) بروید و سپس در ساحل کمی پیاده روی کنید تا به مقابل پل بسفر برسید. سپس از روی پل به آنطرف پل رفته و منتظر قایق می مانید تا شما را به برج دختر برساند. ضمنا هزینه بلیط ورودی برج دختر برای هر نفر حدود TL400 (لیر ترکیه) و نیز حدود TL50 (لیر ترکیه) دیگر برای کرایه قایق است. کارشناسان و مشاوران مجموعه سفیران سروش سعادت آماده اند تا به همه سوالات و ابهامات شما عزیزان درباب سفر به ترکیه 2024 پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *