ترکیه

موزه معصومیت ترکیه

موزه معصومیت ترکیه

موزه معصومیت ترکیه از موزه های جذاب است که در یک خانه قرن 19- امی در شهر استانبول برپاست و شما در سفر به استانبول می توانید از آن دیدن کنید. این موزه به همت رمان نویس معروف ترک اورهان پاموک به عنوان کمپینی برای رمانش ایجاد شد. در واقع موزه معصومیت با داستان عاشقانه دو شخصیت واقعی یعنی کمال و فوسون تشکیل می شود. شخصیت اصلی رمان پاموک یعنی کمال پس از هر دیداری، شیء ای را از اتاق محل ملاقاتشان برمی داشت تا او را به یاد فوسون بندازد. حالا این اشیاء نیز در موزه معصومیت جمع شده اند. در واقع موزه معصومیت به نوعی پیوند دهنده یک داستان و یک موزه به هم است.

ابتکار ساخت چنین موزه جذابی نیز توسط اورهان پاموک داده شد. موزه ای که ایده آن در سال 1990 توسط پاموک داده شد و نهایتا نیز این موزه در سال 2012 افتتاح شد. این موزه در یک خانه چوبی سه طبقه ای در محله چوکورجوما استانبول قرار دارد. موزه ای که اولین موزه از نوع خودش است که به یک رمان اختصاص دارد. رمانی با عنوان رمان موزه معصومیت اثری از اورهان پاموک که برگرفته از داستان واقعی کمال مرد عاشق پیشه در طی دهه 1960 و 1970 است. همچنان با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

تاریخچه موزه معصومیت ترکیه

موزه معصومیت یا The Museum of Innocence موزه کوچکی در شهر استانبول است که توسط نویسنده معروف ترکیه ای اورهان پاموک پایه گذاری شده است. این موزه متشکل از اشیائی است که به دقت ساخته شده اند تا خاطرات و معانی مربوط به اشیاء زندگی روزمره توصیف شده در رمانش ر توصیف کند. پاموک کارهای داستان و موزه را به طور همزمان در دهه 1990 میلادی شروع کرد. منتها داستانش در سال 2008 به چاپ رسید، در حالی که موزه در سال 2012 افتتاح شد. این داستان به داستان واقعی شخصی به نام کمال باسماجی اختصاص دارد که عاشق خانومی به نام فوسون شده است. او به خاطر عشق بی حد و حصرش اشیاء متعلق به فوسون شامل لباس ها، گواهینامه رانندگی و حتی 4231 ته سیگارش را جمع آوری کرد و حالا به همت اورهان پاموک در موزه معصومیت ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

تاریخچه موزه معصومیت ترکیه

داستان عاشقانه دلیل تشکیل موزه معصومیت ترکیه

پس موزه معصومیت هم موزه یک داستان عاشقانه واقعی است و هم اینکه موزه کوچکی از زندگی به سبک استانبولی در نیمه دوم قرن 20- م می باشد. در واقع رمان موزه معصومیت داستان زندگی استانبول از سال 1950 تا 2000 را بازگو می کند و برای نقل این داستان نیز از خاطرات و نیز فلش بک به زندگانی دو خانواده ترکیه ای بهره می گیرد. خانواده اولی یک خانواده متمول و ثروتمندی است. در حالی که خانواده دوم از طبقه متوسط است. کمال که از خانواده ثروتمند نشان تاشی است به خاطر ازدواج با سیبل دختری از طبقه اجتماعی خودش از عشق واقعی اش یعنی فوسون که به عنوان دستیار فروش در مغازه ای کار می کرد، دور می افتد.

تاریخچه موزه معصومیت ترکیه

آنها در اتاق های گرد و خاک گرفته همراه با اشیاء و لوازم قدیمی همدیگر را می بینند. حتی پس از ازدواج فوسون نیز کمال در همین ساختمان 8 سال فوسون را می بیند. ساختمانی که حالا به یک موزه تبدیل شده است. کمال پس از هر دیداری با فوسون یک شیء ایی را با خود می برد تا او را به یاد فوسون بی اندازد! حالا همین اشیاء کلکسیون موزه معصومیت را تشکیل می دهد.

جاذبه های دیدنی موزه معصومیت ترکیه

کلا موزه معصومیت ترکیه یک موزه 3 طبقه ای است که کلکسیون اشیاء آن تقریبا در هر 4 طبقه به نمایش گذاشته شده است. هر یک از این 3 طبقه نیز شامل کابینت های نمایش مطابق فصل های رمان اورهان پاموک است و همان شماره و عنوان فصل مربوطه را نشان می دهد. باکس ها نیز به جز باکس شماره 68 به همان ترتیب فصول کتاب نمایش داده می شوند. باکس شماره 68 با عنوان 4213 ته سیگار بزرگترین قطعه در این موزه است که در ورودی موزه به نمایش درآمده است. پس در این کلکسیون می توان اشیاء و آثار مختلفی مثل ظروف، لباس ها، لوازم خانگی، عکس، نقاشی و غیره را مشاهده کرد. موضوعات و مفاهیم این موزه نیز شامل عشق، ترکیه، تنگه بسفر و آشپزی است.

طبقه بالای این موزه نیز همان جایی است که از سال 2000 تا 2007 میلادی کمال باسماجی در آن زندگی می کرد. یعنی همان مواقعی که این موزه در حال ساخت بود. حالا این طبقه شامل صفحاتی از نسخه خطی رمن اورهان پاموک و نیز طرح های اولیه اش برای باکس هایی است که او برای هر فصلی از رمانش ساخته است.

جاذبه های دیدنی موزه معصومیت ترکیه

جاذبه های اطراف موزه معصومیت ترکیه

مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از موزه معصومیت ترکیه بین 1 تا 2 ساعت است. پس از اتمام بازدید از موزه مذکور می توان از دیگر جاذبه های نزدیک به همین موزه در شهر استانبول نیز دیدن کرد. جالب است بدانید که در شعاع 10 کیلومتری از این موزه در حدود 1134 جاذبه وجود دارد که برخی از معروفترین آنها شامل:

  • گالری هنری هایاکا
  • منطقه بی اوغلو
  • پارک گلخانه
  • منطقه سلطان احمد
  • ایا صوفیه
  • کاخ توپکاپی
  • مسجد آبی
  • آب انبار باسیلیکا
  • تنگه بسفر
  • کاخ دلمه باغچه و غیره

شرایط بازدید از موزه معصومیت ترکیه

هتل ها و رستوران های اطراف موزه معصومیت

ممکن است برای برخی از گردشگران، موزه معصومیت آخرین مقصد بازدید روزانه اشان باشد و پس از آن بخواهند شب را در هتلی استراحت بکنند. همچنین ممکن است برخی از گردشگران بخواهند ناهار یا شام را در کافه یا رستورانی نزدیک به موزه معصومیت صرف کنند. از همین رو نیز اطلاع آنها از نزدیکترین هتل ها و رستوران ها به موزه معصومیت بد نیست. فهرست نزدیکترین هتل ها به این موزه شامل:

  • هتل آپارتمان چوکورجوما (0.02 کیلومتری)
  • سوئیت های هیرا (0.01 کیلومتری)
  • هتل آپارتمان SMS (0.03 کیلومتر)
  • سوئیت های پاتیکا (0.03 کیلومتر) و غیره

از نزدیکترین کافه ها و رستوران ها به این موزه نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توم توم کباب (0.08 کیلومتری)
  • سولرا وینری (0.19 کیلومتری)
  • ماحسن ساراپ اوی (0.06 کیلومتری)
  • رستوران و بار بکو (0.06 کیلومتر)
  • کافی شاپ پالاموتیس (0.06 کیلومتر) و غیره

شرایط بازدید از موزه معصومیت ترکیه

موزه معصومیت ترکیه همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 10 صبح تا ساعت 6 عصر به روی بازدیدکنندگان باز است. منتها هزینه بلیط ورودی به این موزه در حدود TL80 (لیره ترکیه) است. اما برای دسترسی به این موزه شما بایستی به شهر استانبول، منطقه بی اوغلو، چکورجوما جاده سی، کوی فیروزآقا سفر کنید. با اینکه به طرق مختلفی می توان به این موزه در شهر استانبول رسید ولی بهترین شیوه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس یا تراموا می باشد. برای اطلاع از انواع خدمات مسافرتی مجموعه سفیران سروش سعادت مخصوصا جهت سفر به ترکیه 2024 حتما با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *