ترکیه

کلیسای چورا ترکیه

کلیسای چورا ترکیه

کلیسای چورا ترکیه یا مسجد کاریه در واقع یک کلیسای ارتدوکسی یونانی قرون وسطایی است که از قرن 16- ام میلادی بعنوان مسجد استفاده شد یعنی پس از استیلای عثمانیان بر امپراطوری بیزانس. این بنای تاریخی که در محله ادیرنه کاپی شهر استانبول قرار دارد بیشتر به خاطر فرسکوها (نقاشی های دیواری) و موزاییک های سبک بیزانسی معروف است. در واقع بنای این کلیسا را می توان نمونه ای عالی از معماری بیزانسی در نظر گرفت.

این کلیسا نیز همانند اغلب بناهای تاریخی- مذهبی موجود در شهر استانبول دارای تاریخچه جالبی است. چرا که کلا در چند مرحله مختلف طراحی و ساخته شده و چندین بار نیز تغییر کاربری داده شده است! ابتداء طی قرن 4- ام در همین محل صومعه ای خارج از دیوارهای شهر بنا شد. سپس در طی قرن 11- ام دچار تخریب و ویرانی شد و در قرن 14- ام کلیسای جدید با دکوراسیون جدید ساخته شد. سپس در زمان سلطان بایزید دوم توسط وزیر اعظم حمید علی پاشا به مسجد تبدیل شد. سپس در سال 1945 میلادی به موزه و نهایتا در سال 2020 و به فرمان رئیس جمهور ترکیه مجددا به مسجد تبدیل شد. برای شناخت ترکیه و جاذبه های معروف آن همچنان با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

ویژگی های کلیسای چورا ترکیه

همان طوری که در ابتدای بحث نیز گفته شد، کلیسای چورا Chora Church پس از تغییراتی با نام مسجد کاریه Kariye Mosque شناخته می شود. نام ترکی کاریه هم برگرفته از کلمه یونانی باستان چوراست. چورا در زبان یونان باستان به معنای حومه شهر است. اما چرا این نام؟ واقعیت این است قبل از قرن 5- ام زمانی که دیوارهای شهر برافراشته شدند در این محل صومعه ای وجود داشته که اصولا بیرون از شهر قرار داشت. کلیسایی که به باور خیلیها به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای به جا مانده از دوره بیزانسی محسوب می شود. نمایی از کلیسای چورا ترکیه را در تصویر زیر مشاهده کنید:

نمایی از کلیسای چورا ترکیه

تاریخچه کلیسای چورا ترکیه

پس اصلا قبل از اینکه کلیسای چورا فعلی طراحی و ساخته شود در اینجا فقط یک صومعه ای وجود داشته است. اولین کلیسای چورا در این محل به دستور پادشاه جاستینینوس (565- 527 میلادی) به جای صومعه قبلی ساخته شد. منتها این کلیسا در جریان تهاجم لاتین (1261- 1204) تخریب شد و در دوره پادشاهی آندرونیکوس دوم بین سال های 1282 تا 1328 میلادی توسط وزیر خزانه داری کاخ تئودور متوچیتس بازسازی شد. در حین این بازساری نیز علاوه بر توسعه این کلیسا همچنین برای تزیین آن نیز از موزاییک و فرسکو استفاده شد.

جالب است بدانید که حتی پس از فتح استانبول در سال 1453 میلادی توسط سلطان محمد فاتح، این بنا همچنان به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت. اما در سال 1511 میلادی توسط وزیر حمید علی پاشا به مسجد تبدیل شد. سپس طی جریان سکولاریزه سازی ترکیه، این بنای تاریخی در سال 1945 میلادی به موزه تبدیل شد. نهایتا در خلال پروژه بازسازی این کلیسا طی سال های 1948 تا 1959 میلادی که توسط انستیتو بیزانس آمریکا انجام شد، موزاییک ها و فرسکوها کشف شد و به نمایش عموم گذاشته شد. نکته آخر اینکه در سال 2020 کلیسای چورا به فرمان رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان مجددا به مسجد تبدیل شد و در جمعه 30 اکتبر 2020 نیز مسلمانان بعد از 72 سال در این مکان نماز اقامه کردند.

تاریخچه کلیسای چورا ترکیه

جاذبه های کلیسای چورا ترکیه

کلیسای چورا از جمله جاذبه های مطرح شهر استانبول است که بازدید از آن مخصوصا برای فرهنگ و هنر دوستان بسیار توصیه می شود. سبک معماری به کار رفته در این کلیسا ادامه سبک معماری بیزانسی است. سبکی که نه تنها به نمای بنا بلکه به دیتیل هاو تزیینات نیز توجه خاصی دارد. در این میان آنچه که بیشتر از همه سبب شهرت کلیسای چورا شده، موزاییک ها و فرسکوهای آن است. این موزاییک ها و فرسکوها نمونه های بسیار زیبایی است که از آخرین دوره نقاشی بیزانسی (قرن 14- ام) به جا مانده است.

جاذبه های کلیسای چورا ترکیه

شرایط بازدید از کلیسای چورا ترکیه

همگان می توانند از کلیسای چورا (مسجد کاریه فعلی) دیدن کنند. این مسجد تقریبا همه روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 4:30 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است و بازدید از آن هم برای همه گردشگران رایگان است. این مسجد در منطقه ادیرنه کاپی شهر استانبول قرار دارد. بنابراین برای بازید از این کلیسا نیز شما بایستی خودتان را به ادیرنه کاپی برسانید. برای این منظور نیز می توان از گزینه های مختلفی استفاده کرد که آسانترین روش استفاده از اتوبوس شهری برای رفتن به ایستگاه ادیرنه کاپی است.

شرایط بازدید از کلیسای چورا ترکیه

جاذبه های اطراف کلیسای چورا ترکیه

مدت زمان پیشنهادی جهت بازدید از کلیسای چورا بین 1 تا 2 ساعت متغیر است. منتها بعد از اتمام بازدید از این کلیسا نیز می توان از نزدیکترین جاذبه ها به کلیسای مذکور هم دیدن کرد. جالب است بدانید که در فاصله 6 مایلی از همین کلیسا بیش از 1000 جاذبه گردشگری وجود دارد که از معروفترین آنها می توان به جاذبه های زیر اشاره کرد:

  • کاریه شهیر پارکی (با فاصله 2 دقیقه از کلیسای چورا)
  • مسجد مهرماه سلطان (5 دقیقه از کلیسای چورا)
  • مسجد حوجا کاسیم گونانی (4 دقیقه از کلیسای چورا)
  • حمام ترکی تاریخی مهرماه سلطان (4 دقیقه از کلیسای چورا)
  • مسجد سلیمانیه (1.6 مایلی کلیسای چورا)
  • مسجد و مجموعه فاتح (1 مایلی کلیسای چورا)
  • موزه فتحیه (9 دقیقه از کلیسای چورا) و غیره

در مجموعه سفیران سروش سعادت با خدمات متنوعی مثل تنظیم مدارک، تعیین وقت سفارت، پیگیری اخذ ویزا، رزرو تور راهنما، خرید بلیط پرواز، رزرو هتل و غیره در خدمت شما عزیزان هستیم، پس با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *