ترکیه

مسجد سلیمانیه ترکیه

مسجد سلیمانیه ترکیه

مسجد سلیمانیه ترکیه باشکوه ترین مسجد استانبول است که به فرمان سلطان سلیمان کبیر و به دست معمار توانمند دوره عثمانی، معمار سنان طراحی شده است. در واقع قدمت این مسجد با شکوه به قرن 16- ام میلادی یعنی دوره پادشاهی سلطان سلیمان برمی گردد. این مسجد بر روی تپه سوم شهر استانبول درست در شمال دانشگاه استانبول مشرف بر شاخ طلایی قرار دارد. از جاذبه های نزدیک به این مسجد تاریخی نیز می توان به بازار بزرگ استانبول و نیز میدان بیازیت اشاره کرد. ضمنا ناگفته نماند که مسجد سلیمانیه در سال 1985 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو تحت عنوان بخشی از مناطق تاریخی استانبول به ثبت رسیده است. با مجموعه سفیران سفر می توانید از لیست بهترین جاذبه های توریستی ترکیه 2024 مطلع شده و برای سفرتان از هم اکنون برنامه ریزی کنید.

تاریخچه مسجد سلیمانیه ترکیه

ساخت مسجد سلیمانیه Suleymaniye Mosque در سال 1550 میلادی شروع شده و در سال 1557 میلادی نیز به پایان رسید. این مسجد برای گرامیداشت پیروزی سلطان سلیمان بر پادشاهی مجارستان و تسخیر بلگراد در سال 1521 میلادی ساخته شد. در واقع این مسجد را می توان به یک مجموعه مسجدی تشبیه کرد که شامل یک مدرسه اسلامی، یک بیمارستان، یک مسافرخانه و یک حمام ترکی است. مجموعه ای که به عنوان یک مرکز فرهنگی و اجتماعی در شهر استانبول طراحی شده است.

همانند اکثر بناهای معروف بازمانده از دوره عثمانی، مسجد سلیمانیه نیز شاهکاری از بزرگترین معمار تاریخ عثمانی یعنی معمار سنان Mimar Sinan است. سنان در سال 1489 میلادی در کایسری ترکیه به دنیا آمد و به مدت تقریبا 50 سال نیز به عنوان معمار باشی دربار امپراطوری عثمانی فعالیت کرد. جالب است بدانید که معمار سنان بیش از 300 بنا شامل مسجد، مدرسه، بیمارستان و بناهای دیگر را در ترکیه طراحی و ساخت. سبک معماری سنان نیز ترکیبی از المان های کلاسیک عثمانی همراه با نوآوری ها جهت ایجاد سبک خاصی است که برای قرن ها با عنوان سبک معماری عثمانی شناخته می شود.

تاریخچه مسجد سلیمانیه ترکیه

مسجد سلیمانیه؛ شاهکار معماری دوره عثمانی

همان طوری که در مطالب قبلی هم گفته شد، مسجد سلیمانیه میراثی تاریخی و اثری جاودان از معمار عصر عثمانی یعنی معمار سنان است. این مسجد به سبک معماری عثمانی کلاسیک ساخته شده و در طی قرون 15- ام و 16- ام نیز توسعه یافته است. بنایی که با مرمر سفید و آجر ساخته شده و به خاطر اندازه بسیار بزرگش، گنبدهای بزرگی که دارد و نیز منارهای بلندش معروف است. گنبد مرکزی این مسجد دارای قطری به اندازه 27 متربوده و با 4 ستون عظیمی نیز نگهداری می شود. همان طوری که در تصاویر نیز مشخص است، این مسجد دارای دو گنید کوچکتر در هر طرفی از گنبد مرکزی و دو ریز گنبد در طرفین شرقی و غربی است.

شاهکار معماری دوره عثمانی

اما داخل مسجد نیز از یک طراحی خاصی برخوردار است. اندرونی مسجد سلیمانیه با خطاطی های ظریف، پنجره های رنگی و کاشی کاری زیبا تزیین شده است. دیوارهای این مسجد با کاشی کاری های ظریف پوشیده شده که طرح های گل و گیاه و نیز طرح های هندسی را نشان می دهد. محراب مسجد که جهت کعبه را به مسلمانان نشان می دهد از مرمر ساخته شده و با خطاطی روکش طلا تزیین شده است. منبر مسجد نیز از مرمر ساخته شده و با طرح های ظریف و خطاطی زیبایی نیز تزیین شده است. ضمنا داخل مسجد چندین لوستر کریستالی بزرگ وجود دارد که در قرن 19- ام به این مسجد اضافه شده و گویا هدیه ی از طرف ملکه ویکتوریای انگلستان است.

مسجد سلیمانیه؛ شاهکار معماری دوره عثمانی

جاذبه های دیدنی مسجد سلیمانیه ترکیه

معمار سنان طراح و سازنده اصلی مسجد سلیمانیه ترکیه است. مسجدی که حداکثر ارتفاع آن به 53 متر می رسد. دارای یک گنبد اصلی و 4 مناره ست. قطر گنبد اصلی حدود 26 متر و طول مناره های آن در حدود 76 متر است. گذشته از این مسجد سلیمانیه بر خلاف دیگر مساجد موجود در شهر استانبول یک مجموعه مسجد است. یعنی اینکه شامل مدرسه، بیمارستان، حمام ترکی و حتی محل اقامت است. از سوی دیگر در این مسجد همچنین آرامگاه هایی نیز برای خاندان امپراطوری عثمانی نیز وجود دارد که از آنجمله می توان به آرامگه های سلطان سلیمان اول و همسرش خرم سلطان اشاره کرد.

حقایقی جالب درباره مسجد سلیمانیه ترکیه

حالا که با مسجد سلیمانیه و جاذبه های دیدنی این بنای تاریخی- مذهبی در ترکیه آشنا شدید. بد نیست که با برخی حقایق در خصوص این مسجد نیز آشنا شوید:

  • گفته می شود که در ساخت مسجد سلیمانیه از کارگران زیادی استفاده شده و حقوق آنها نیز با سکه های طلا داده می شد. چرا که تکمیل سریع این مسجد برای امپراطوری عثمانی بسیار مهم بود.
  • مجموعه مسجد سلیمانیه شامل یک بیمارستان نیز است. بیمارستانی در سطح همان دوره عثمانی که برای مراقبت درمانی از همه مردم با هر پس زمینه ای استفاده می شد. این بیمارستان یکی از بهترین بیمارستان های جهان محسوب می شد.
  • مسجد سلیمانیه بر اثر زلزله سال 1766 میلادی آسیب شدیدی دید . طی چند سال نیز بازسازی شد. در راس امور بازسازی این مسجد نیز معمار محمد طاهر آقا قرار داشت که از معروفترین معماران ترکیه ای محسوب می شد.
  • در طی قرم 19- ام نیز از این مسجد به عنوان پایگاه نظامی عثمانیان استفاده می شد. همین امر نیز سبب آسیب های جدی به این مسجد شد که البته بعدا تحت بازسازی قرار گرفت.
  • مسجد سلیمانیه در تاریخ و فرهنگ ترکیه ای نقش مهمی ایفاء کرده است. چرا که از این مسجد برای رویدادهای مهمی مثل تاجگذاری سلاطین عثمانی و گردهمایی های فرهنگی و اجتماعی دیگر استفاده می شد.

حقایقی جالب درباره مسجد سلیمانیه ترکیه

اهمیت بازدید از مسجد سلیمانیه ترکیه

مسجد سلیمانیه نه تنها نمونه زیبایی از معماری عثمانی است بلکه این مسجد همچنین یک لندمارک فرهنگی مهم برای مردم ترکیه نیز به حساب می آید. به مدت چندین قرن، این مسجد در زندگی مذهبی و فرهنگی مردمان استانبول نقش مهمی ایفاء کرده است. مسجدی که سمبل و نمادی از قدرت و شکوه امپراطوری عثمانی بوده و از زمان بنایش تا به حال به عنوان عبادتگاه و نیز محل گردهمایی مسلمانان محسوب می شود.

استانبول Istanbul به دلیل موقعیت سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی اش بهترین مقصد گردشگری جهان محسوب می شود. شهری که تقریبا نیمی از جاذبه های کشور ترکیه در این شهر قرار دارد. از آنجمله می توان به مساجد، کاخ ها، قلعه ها، موزه ها، پارک ها، رستوران ها، کافه ها، کلوپ ها، جزایر و سواحل زیبا اشاره کرد. اگر مایلید تا درباره لیست جاذبه های معروف استانبول 2024 بیشتر بدانید، توصیه می شود به مقالات و مطالب به روز مربوطه در سایت مجموعه سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *