ترکیه

آب انبار باسیلیکا در ترکیه

آب انبار باسیلیکا در ترکیه

یره باتان سارایی یا آب انبار باسیلیکا در ترکیه بزرگترین و قدیمی ترین آب انبار این کشور محسوب می شود. بنایی که قدمت آن به عصر بیزانسی برمی گردد. آب انبار بسیار بزرگی که در اواسط 500 میلادی در محل قبلی یک باسیلیکا و به سبک معماری بیزانسی ساخته شده است. بنایی با بیش از 300 ستون که یک فضای زیبا و آرامش بخشی را مهیا می کند که کاربری اصلی آن آب انبار است. از معروفترین جاذبه های این آب انبار باستانی نیز می توان به ستون های سنگی مختلف از جمله پایه ستون سر مدوسا اشاره کرد.

این آب انبار باستانی بنایی به ابعاد تقریبی 138 متر در 65 متر در فاصله 150 متری جنوب غربی ایا صوفیه در شبه جزیره سارای بورنو قرار دارد. بنایی که ساختار اولیه آن به دستور امپراطور کنستانتین ساخته شده ولی شکل و شمایل فعلی اش مربوط به قرن 6- ام میلادی در طی پادشاهی امپراطور بیزانس جاستینیان اول است. یعنی زمانی که این آب انبار مجددا بازسازی و توسعه یافته است. آب انباری که زمانی پر از آب بوده و افراد برای ورود به داخلش بایستی سوار قایق می شدند! امروزه در این آب انبار کمی آب نگهداری می شود و در ضمن دسترسی عموم به داخل آن نیز کاملا فراهم است. در ادامه این مطالب نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا با شرایط و نحوه بازدید از این آب انبار باستانی در ترکیه آشنا شوید.

درباره آب انبار باسیلیکا؛ بزرگترین آب انبار باستانی در ترکیه

آب انبار باسیلیکا یا The Basilica Cistern بزرگترین آب اتبار باستانی کشور ترکیه است که در بخش پایین دست استانبول قرار دارد. خود ترک ها به این آب انبار یره باتان سارایی Yerebatan Sarayi یعنی کاخ زیرزمینی می گویند. این آب انبار نمونه ای از آب انبار سبک بیزانسی و میراثی بازمانده از عصر امپراطوری روم شرقی در ترکیه است. آب انباری که در بخش جنوب غربی مسجد ایا صوفیه استانبول قرار دارد و از همین رو نیز دسترسی گردشگران به آن بسیار آسان است. درباره این آب انبار جالب است این را هم بدانید که بنای مذکور یکی از لوکیشن های مورد استفاده در فیلم از روسیه با عشق جیمز باند 1963 بوده است.

درباره آب انبار باسیلیکا

قدمت آب انبار باسیلیکا در ترکیه

این آب انبار زیر زمینی بدان خاطر باسیلیکا نامیده می شود که زیر یک میدان عمومی بزرگی به نام استوآ باسیلیکا در اولین تپه کنستانتینوپل قرار دارد. ضمنا قبل از ساختش نیز یک باسیلیکا بزرگ در همین محل وجود داشته است. این باسیلیکا نیز در طی عصر رومی اولیه بین قرون 3- ام و 4- ام ساخته شده بود و پس از آتش سوزی سال 476 میلادی توسط ایلوس بازسازی شده بود. متون باستانی نشان می دهد که باسیلیکا شامل باغ هایی بوده که این باغ ها حدفاصل بین باسیلیکا و ایا صوفیه بوده است.

قدمت آب انبار باسیلیکا در ترکیه

مطابق نظر مورخان باستان، این آب انبار به فرمان امپراطور کنستانتین ساخته شده و بعدا توسط امپراطور جاستینیان بازسازی و توسعه داده شد. گفته می شود که در ساخت این آب انبار نیز در حدود 7000 برده مشارکت داشته اند. این آب انبار بسیار بزرگ یک نوع سیستم تصفیه آب برای کاخ بزرگ کنستانتین پل و دیگر بناها در تپه اول و نیز آب برای کاخ توپکپی پس از فتح استانبول توسط عثمانیان در سال 1453 تهیه می کرد. تا اینکه این آب انبار به تدریج فراموش شد اما مردم محلی تا سال 1565 میلادی هنوز هم از آب ذخیره شده در این آب انبار استفاده می کردند.

جاذبه های آب انبار باسیلیکا ترکیه چیست؟

آب انبار باسیلیکا در ترکیه یک بنای زیر زمینی در ابعاد 138 متر در 65 متر با مساحتی در حدود 9800 متر مربع است. بنایی که ظرفیت نگهداری آب آن به حدود 80000 متر مربع می رسد. جالب است بدانید که سقف این آب انبار بوسیله حدود 336 ستون سنگی نگهداری می شود که طول هر ستون نیز به 9 متر می رسد. ستون هایی با سبک های مختلف که گویا از سازه ها و بناهای قدیمی تر بازیابی شده است. این ستون ها در 2 ردیف طوری چیده شده اند که هنگام قدم زنی بین آنها تصور می کنید که داخل جنگلی از ستون ها راه می روید! از آن جالبتر اینکه در زمان های قدیم بین این ستون ها پر از آب بوده و گشت و گذار در آن فقط با قایق امکان پذیر بوده است!

جاذبه های آب انبار باسیلیکا ترکیه

در بین این ستون ها دو ستون بیش از بقیه جلب توجه می کند. این دو ستون همان پایه ستون سر مدوسا Medusa است. در اساطیر یونانی نیز مدوسا دیو افسانه ای است که حالا سرش را می توان در دو تا از پایه ستون های آب انبار باسیلیکا مشاهده کرد. درباره به کار گیری این پایه ستون ها نیز نظریه های مختلفی ارایه شده است که موجه ترین نظریه نیز استفاده از این پایه ستون ها بنا به دلایل فنی و کاربردی بوده است.

جاذبه های آب انبار باسیلیکا ترکیه

شرایط بازدید از آب انبار باسیلیکا در ترکیه

آب انبار باسیلیکا در فاصله 150 متری غرب ایا صوفیه در منطقه علمدار، خیابان یرباتان Yerebatan cadesi استانبول قرار دارد. با اینکه جهت دسترسی به این محل باستانی گزینه های مختلفی پیش روی گردشگران قرار دارد. ولی بهترین روش برای دسترسی به این آب انبار باستانی نیز استفاده از تراموی خط T1 ایستگاه سطان آحمت می باشد. لازم به ذکر است که این آب انبار همه روزه از ساعت 9 صبح تا 10 شب به روی بازدیدکنندگان باز است. در ضمن بازدید از این آب انبار منوط به پرداخت هزینه ورودی است که هزینه مذکور برای هر نفر بازدیدکننده نیز در حدود TL 190 (لیره ترکیه) معادل $6.7 (دلار) است. در ضمن امکان بازدید از این آب انبار در قالب تورهای مختلف نیز فراهم است.

شرایط بازدید از آب انبار باسیلیکا در ترکیه

نزدیکترین جاذبه ها به آب انبار باسیلیکا در ترکیه

کلا مدت زمان توصیه شده برای بازدید از آب انبار باسیلیکا بین 1 تا 2 ساعت متغیر است. پس از اتمام بازدید از این آب انبار در شهر استانبول نیز می توان از جاذبه های نزدیک به این بنای تاریخی نیز دیدن کرد. که از معروفترین این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایا صوفیه: مسجد ایا صوفیه یا همان هاگیا صوفیه در شهر استانبول یکی از معروفترین بناهای یادبود بازمانده از دوره های بیزانسی و عثمانی است که در فاصله حدود 150 متری از آب انبار باسیلیکا قرار دارد. این بنا بیشتر به خاطر زیبایی معماری اش معروف بوده و اصولا نیز به عنوان یک کلیسای مسیحی ساخته شده است. بنابراین مناره ها و اکثر موزاییک های نقش و نگار دار آن در دوره عثمانی اضافه شده است.
  • مسجد آبی: این بنا نیز در فاصله حدود 300 متری آب انبار باسیلیکا قرار دارد و با عنوان مسجد سلطان احمد نیز شناخته می شود. مسجدی که بیشتر به خاطر به کار گیری کاشی های آبی رنگ برای دکوراسیون داخلی اش با عنوان مسجد آبی یا ماوی جامی شناخته می شود.
  • کاخ توپکاپی: کاخ موزه ای که کلکسیون کاملی از اشیاء، زیورآلات، لباس ها، کتب ها و نسخ خطی برجا مانده از پادشاهان عثمانی در آن نگهداری می شود. در واقع این مجموعه کاخ در فاصله سال های 1478 تا 1856 میلادی مرکزی اداری و اقامتگاه شاهان عثمانی بوده است.
  • بازار بزرگ استانبول: که به خاطر وجود بیش از 4000 فروشگاه و نیز هتل ها، بانک ها، رستوران ها، کافه ها و غیره به شهر کوچکی در داخل کلانشهر استانبول معروف است.

مجموعه سفیران سروش سعادت با ارایه بهترین خدمات و مشاوره های مسافرتی در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *