ترکیه

مسجد سلطان احمد ترکیه

مسجد سلطان احمد ترکیه

مسجد سلطان احمد ترکیه معروف به مسجد آبی نمادی از تاریخ پر فراز و نشیب استانبول است. شهری که شرق و غرب عالم در آنجا به هم می رسند. این مسجد شاهکار معماری عثمانی است. که طراحان و معماران آن تلاش کرده اند تا المان های اسلامی و بیزانسی را با هم ترکیب کرده و شکوه یک عصر طلایی در تاریخ ترکیه را نشان دهند. در واقع بازدید از مسجد آبی سفری در زمان بوده و یک نوع کنکاشی در تاریخ، فرهنگ و باورهای یک ملت است. با اینکه این مسجد هنوز هم مکان عبادت مسلمانان است ولی همزمان نمادی از میراث فرهنگی است که از گذشتگان برای آیندگان به ارث رسیده است.

این مسجد به دلیل اینکه در طی سالهای 1609 تا 1617 میلادی به دستور احمد اول ساخته شده با عنوان مسجد سلطان احمد و به دلیل اینکه در تزیین آن از کاشی آبی رنگ استفاده شده به عنوان مسجد آبی شناخته می شود. مسجدی با یک گنبد آبشاری که اطراف آن را 6 مناره دربرگرفته است. علاوه بر این استفاده از کاشی های آبی رنگ و پنجره های رنگی برای تزیین این مسجد سبب منحصر بفردی آن شده است. همین امر نیز سبب توجه گردشگران به این مسجد شده است.کارشناسان سایت سفیران سفر با نگارش این مقاله درصددند تا اینبار شما عزیزان را با یکی دیگر از جاذبه های معروف ترکیه آشنا کنند.

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد ترکیه

یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر استانبول، مسجد سلطان احمد Sultan Ahmed Mosque است که در میان مردم با عنوان مسجد آبی نیز شناخته می شود. مسجدی که سمبل و نماد میراث فرهنگی و شکوه معماری استانبول است. این مسجد در فاصله سال های 1609 تا 1616 میلادی و به دستور احمد پاشای اول ساخته شده و از همین رو نامش را هم از نام این پادشاه عثمانی گرفته است. اما از طرف دیگر این مسجد به خاطر هزاران کاشی آبی رنگی که برای تزیین اندرونی آن استفاده شده به مسجد آبی ترکیه شهرت دارد!

اما این همه زیبایی های مسجد سلطان حمد ترکیه نیست بلکه در تزیین فضای داخلی این مسجد از موزاییک های نقش و نگار دار و پنجره های رنگی زیبا استفاده شده و همچنین نمای بیرونی اش نیز با گنبدهای آبشاری و مناره های نازک مشخص است. این مسجد که از لندمارک های معروف در خط آسمان استانبول است گردشگران را به کنکاش در شکوه و عظمت معماری عصر عثمانی دعوت می کند.

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد ترکیه

درباره معماری مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد شاهکار معمار دوره عثمانی صدفکار محمت آغاست. در واقع این مسجد در محل کاخ بزرگ دوره بیزانسی (امپراطوری روم شرقی) در ضلع جنوب شرقی هیپودروم بنا شده است. مسجدی با 6 مناره و یک گنبد مرکزی که به آن زیبایی معادل زیبایی مسجد ایا صوفیه داده است. در واقع مسجد سلطان احمد با این 6 مناره و نمای آبی رنگش در بین مساجد دوره عثمانی یک مسجد منحصر بفردی محسوب می شود. جالب است بدانید که داخل این مسجد بوسیله 260 پنجره نورگیری می شود و برای تزیین آن نیز بالغ بر 21000 کاشی آبی استفاده شده است و از همین رو نیز این مسجد با عنوان مسجد آبی یا Mavi Camii معروف است.

درباره معماری مسجد سلطان احمد

مشخصات مسجد سلطان احمد ترکیه

مسجد سلطان احمد ترکیه مسجدی ساخته شده به سبک معماری کلاسیک توسط معمار مشهور صدفکار محمت آغاست. این مسجد با ظرفیت 10000 نفری مسجدی تقریبا رقیب مسجد ایا صوفیه است. طول این مسجد حدود 73 متر و عرض آن هم 65 متر است. مسجد دارای 6 مناره و یک گنبد مرکزی است. ارتفاع مناره در حدود 64 متر و ارتفاع گنبد هم حدود 43 متر است. در ضمن قطر داخلی گنبد هم در حدود 23.5 متر است. مجموعه ای که شامل آرامگاه احمد، یک مدرسه و چندین بنای دیگر است. ضمنا به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی که دارد، این مسجد در سال 1985 میلادی تحت عنوان بخشی از مناطق تاریخی استانبول در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

همین وجود 6 مناره به جای 2 یا 4 مناره معمول در مساجد ترکیه ای و کاشی های آبی رنگ و نیز پنجره های رنگی آن سبب زیبایی دو چندانش شده است. بد نیست بدانید که درباره ساخت مناره این مسجد نیز یک حکایت جالبی وجود دارد. مبنی بر اینکه زمانی که سلطان احمد دستور داد تا برای این مسجد مناره طلایی یا به ترکی آلتین میناره بسازند، معمار به اشتباه 6 مناره یا به زبان ترکی آلتی میناره شنیده است. به همین دلیل نیز او برای مسجد سلطان احمد ترکیه 6 مناره ساخته است.

مشخصات مسجد سلطان احمد ترکیه

نزدیکترین جاذبه توریستی به مسجد سلطان احمد ترکیه

مثل اغلب جاذبه های توریستی معروف ترکیه، مسجد سلطان احمد نیز در بافت قدیمی شهر استانبول قرار دارد. از همین رو نیز این مسجد نیز به بسیاری از مکان های گردشگری استانبول نزدیک است. همین امر نیز سبب شده تا اغلب گردشگران برای بازدید از جاذبه های نزدیک به این مسجد از قبل برنامه ریزی کنند. از نزدیکترین جاذبه های دیدنی نزدیک مسجد سلطان احمد ترکیه می توان به جاذبه های زیر اشاره نمود:

  • مسجد ایا صوفیه
  • موزه هنر ترکی و اسلامی
  • باسیلیکای سیسترن
  • کاخ توپکاپی
  • بازار بزرگ استانبول

زمان بازدید از مسجد سلطان احمد ترکیه

از آنجایی که مسجد سلطان احمد یک مسجد فعالی است. از همین رو نیز این مسجد همواره به روی بازدیدکنندگان باز نیست. پس با اینکه این مسجد هر روز هفته به روی بازدیدکنندگان باز است. ولی درهای آن 45 دقیقه قبل از اقامه نماز، 15 دقیقه بعد از نماز و هر صبح جمعه تا 2:30 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان بسته است. ضمنا ناگفته نماند که بازدید از مسجد سلطان احمد ترکیه برای همگان رایگان است.

زمان بازدید از مسجد سلطان احمد ترکیه

نحوه دسترسی به مسجد سلطان احمد ترکیه

مسجد سلطان احمد در مرکز بافت قدیم شهر استانبول و در نردیکی دیگر جاذبه های توریستی معروف قرار دارد. بهترین و آسانترین روش برای رسیدن به این مسجد استفاده از تراموای باغچیلار- کاباتاش لاین T1 و سپس پیاده شدن در ایستگاه ماوی جامی یا سلطان آحمت جامیاست. از این ایستگاه تا مسجد سلطان احمد فقط چند قدمی راه است. نکته آخر اینکه در هنگام بازدید از مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی ترکیه رعایت یکسری مقررات از قرار زیر الزامی است:

  • پوشیدن لباس کامل برای هم مردان و هم زنان الزامی است.
  • زنان بایستی روسری بپوشند.
  • قبل از ورود به مسجد آبی حتما بایستی کفشتان را درآورید.
  • سیگار کشیدن در داخل و محوطه مسجد نیز اکیدا ممنوع است.

هدف نهایی ما در مجموعه سفیران سروش سعادت این است که شما عزیزان بتوانید سفر خوب و راحتی داشته باشید و خاطرات خوشی از سفرتان را به یادگار بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *