ترکیه

کاخ توپکاپی ترکیه

کاخ توپکاپی ترکیه

کاخ توپکاپی ترکیه یکی از بهترین جاذبه های توریستی مخصوصا برای علاقه مندان تاریخ و فرهنگ ترکیه محسوب می شود. این کاخ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و از دهه 1460 میلادی تا زمان تکمیل کاخ دولما باغچه در سال 1856 میلادی به عنوان اقامتگاه و نیز دفتر اداری سلطان محسوب می شد. بنایی که حتی پس از زلزله 1509 میلادی و آتش سوزی سال 1665 میلادی تحت نوسازی و مرمت قرار گرفت. کاخی که از بخش های مختلفی تشکیل شده و پس از سقوط امپراطوری عثمانی، طی دستور دولت ترکیه در سال 1924 میلادی این کاخ به موزه تغییر کاربری داد.

در واقع کاخ توپکاپی از بخش های مختلفی تشکیل شده است اما از سال 2020 تنها بازدید از حرم امپراطوری عثمانی و خزانه آن موسوم به هازینه برای عموم قابل دسترس است. در این موزه می توان انواع اشیاء و لوازم مربوط به عصر عثمانی مخصوصا متعلق به سلاطین عثمانی از جمله جواهرات، لباس، سلاح، مینیاتور، نسخ خطی و غیره را از نزدیک دید. هدف ما در سایت سفیران سفر از نگارش این مقاله آشنایی بیشتر شما عزیزان با کشور ترکیه و جاذبه های دیدنی این کشور است.

تاریخچه ساخت کاخ توپکاپی ترکیه

کاخ توپکاپی Topkapi Palace یا به زبان ترکی توپکاپی سارایی بنای یادبود بسیار دیدنی و جذاب است که زمانی از آن به عنوان اقامتگاه اصلی و دفتر اداری امپراطوری عثمانی استفاده می شد. اما بعد از سقوط امپراطوری عثمانی، بنا به دستور دولت وقت ترکیه این بنا به موزه تبدیل شد تا همگان بتوانند از آن بازدید کنند. در واقع این سلطان محمد فاتح بود که اولین مرحله از ساخت این کاخ را پس از فتح استانبول در ساتل 1453 استارت زد و تا زمان مرگش در سال 1481 میلادی نیز در همین کاخ زندگی کرد. سلاطین دیگر هم تا قرن 19- ام در همین کاخ زندگی کردند تا اینکه آنها به کاخ های سک اروپایی ساخته شده در سواحل بسفر نقل مکان کردند. پس توپکاپی تا زمان سلطنت عبدالمجید اول به عنوان اقامتگاه پادشاهان عثمانی محسوب می شد.

تاریخچه ساخت کاخ توپکاپی ترکیه

بخش های مختلف کاخ توپکاپی ترکیه

مجموعه کاخ توپکاپی دارای صدها اتاق و حجره است. اما جالب است بدانید که از سال 2020 فقط بازدید از حرم امپراطوری و خرانه آن برای عموم آزاد است. در این بین نیز بازدید از خزانه به خاطر نگهداری جواهرات بسیار نفیس پادشاهان عثمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. از دیگر بخش های کاخ توپکاپی می توان به باب همایون یا دروازه بزرگ، حیاط اول و دوم و سوم و چهارم کاخ، دروازه امپراطوری، تالار امپراطوری، آشپزخانه های کاخ، عمارت فاتح، کتابخانه احمد سوم، مسجد آقایان، حیاط مادر ملکه، حمام سلطان، دروازه حرم، راه طلایی و غیره اشاره کرد.

بخش های مختلف کاخ توپکاپی ترکیه

معرفی جاذبه های دیدنی کاخ توپکاپی ترکیه

موزه کاخ توپکاپی دارای کلکسیون های بزرگی از ظروف چینی، ابزارهای مختلف، سلاح ها، مینیاتورهای عثمان، کتب خطی و نیز دیگر گنجینه ها و جواهرات عثمانی است. در این بین توصیه می شود که حتما از کلکسیون جوهرات گنجینه کاخ دیدن کنید. چرا که این کلکسیون شامل معروفترین و خاص ترین جواهرات شامل توپکاپی هانچری (خنجر توپکاپی) معروف است. جالب است بدانید که این خنجر موضوع فیلم معروفی درباره توپکاپی نیز بوده است.

جاذبه های دیدنی کاخ توپکاپی

از دیگر جاذبه های معروف در موزه توپکاپی می توان به الماس قاشقی یا به ترکی کاشیکچی الماسی اشاره کرد که الماس بسیار نفیس و گرانبهایی است. وزن این الماس به حدود 86 قیرات معادل 17.2 گرم می رسدکه در خزانه موزه توپکاپی نگهداری می شود. جالب است بدانید که این الماس به عنوان چهارمین الماس بزرگ جهان محسوب می شود.

معرفی جاذبه های دیدنی کاخ توپکاپی ترکیه

نحوه دسترسی به کاخ توپکاپی ترکیه

کاخ توپکاپی در شهر استانبول، منطقه جان کورتاران، خیابان 34122 فاتح واقع شده است. بنابراین با توجه به وجود یک سیستم حمل و نقلی پیشرفته در شهر استانبول دسترسی به این کاخ کار خیلی آسانی است. با اینکه از طرق مختلفی می توان به این کاخ رساند ولی بهترین روش به منظور دسترسی به کاخ توپکاپی استفاده از ترامواست. نزدیکترین ایستگاه تراموا به کاخ توپکاپی نیز گلخانا ایستاسیونی یا همان ایستگاه گلخانه است. که از این ایستگاه تا کاخ توپکاپی کمتر از 10 دقیقه پیاده روی می کنید. اما در صورت استفاده از خودرو شخصی برای رسیدن به کاخ توپکاپی مجبورید دنبال نزدیکترین پارکینگ به این کاخ باشید. چرا که کاخ توپکاپی پارکینگ اختصاصی ندارد.

نحوه دسترسی به کاخ توپکاپی ترکیه

نزدیکترین جاذبه توریستی به کاخ توپکاپی ترکیه

کاخ توپکاپی از بهترین و معروفترین جاذبه های توریستی کشور ترکیه محسوب می شود. این کاخ در منطقه سلطان احمد شهر استانبول واقع شده است و نزدیکترین جاذبه توریستی به این کاخ نیز مسجد ایا صوفیه است که فقط 4 دقیقه پیاده روی تا رسیدن به آن لازم است. در واقع اگر مایلید استانبول را مثل یک فرد محلی بگردید و از تماشای جاذبه های آن لذت ببرید، سعی کنید که ابتداء از جاذبه های نزدیک به هم دیدن کنید. برای مثال شما در یک روز می توانید هم از مسجد ایا صوفیه و هم کاخ توپکاپی دیدن کنید. چرا که این دو جاذبه به هم نزدیک هستند.

نزدیکترین جاذبه توریستی به کاخ توپکاپی ترکیه

شرایط بازدید از کاخ توپکاپی ترکیه

کلا کاخ توپکاپی در زمینی به مساحت بیش از 700000 متر مربع طراحی و ساخته شده است. بنابراین به خاطر وسعت زیاد این موزه بایستی خودتان را برای پیاده روی مسافت زیاد آماده کنید. توصیه می شود برای بازدید از کل بخش های این موزه حداقل 2 ساعت زمان بگذارید. موزه عظیمی که در سال 1985 میلادی نیز توسط یونسکو UNESCO به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده است. پس اگر مشتاق بازدید از این موزه هستید لازم است از قبل با شرایط بازدید از آن به شرح زیر آشنا شوید:

شرایط بازدید از کاخ توپکاپی ترکیه 2024
بازدید زمستانی از 30- ام اکتبر تا 5- ام آوریل
موزه، حرم و هاگیا ایرنه از ساعت 9 صبح تا ساعت 4:45 بعد از ظهر
بازدید تابستانی از 16- ام آوریل تا 29- ام اکتبر
موزه، حرم و هاگیا ایرنه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

ضمنا لازم است بدانید که کاخ توپکاپی هر سه شنبه بسته است و همچنین این موزه در اولین روز ماه رمضان، روز زن و نیز اولین روز عید قربان نیز تعطیل است. نکته آخر درباره بازدید از توپکاپی اینکه هزینه بلیط ورودی این موزه نیز برای هر بازدیدکننده در حدود TL750 (لیر ترکیه) است.

شرایط بازدید از کاخ توپکاپی ترکیه

هتل ها و رستورانهای اطراف کاخ توپکاپی ترکیه

تاغلب هتل ها و رستوران های مجاور کاخ توپکاپی درست در مرکز شهر استانبول قرار دارند و فقط چند قدیمی تا میدان تکسیم و خیابان استقلال فاصله دارند. از همین رو این هتل ها و رستوران ها تماما به مترو دسترسی دارند. ضمنا در استانبول حدود 126 هتل 5 ستاره وجود دارد که متوسط هزینه اقامت شبانه آنها در حدود US$125 (دلار) است. از جمله نزدیکترین هتل ها به کاخ توپکاپی می توان به هتل های زیر اشاره کرد:

  • هتل میدان تکسیم (در فاصله 2.6 کیلوکتری از کاخ توپکاپی)
  • هتل های دوسو دوسی (0.6 کیلومتری)
  • هتل میراث عثمان (0.9 کیلومتری)
  • شهر قدیمی مانسول بسفر (0.8 کیلومتری)
  • هتل سابا سلطان (0.9 کیلومتری)
  • اربوی هتل استانبول سرکجی (0.6 کیلومتری)

ضمنا از نزدیکترین رستوران ها به کاخ توپکاپی نیز می توان به رستوران های معروف زیر اشاره کرد:

  • رستوران گونیه ای
  • رستوران کبابچی
  • رستوران کوفته سلطان احمد
  • رستوران کبابچی اوستا علی
  • رستوران کبابچی اوستا علی و غیره

در صورت تمایل به کسب اطلاعات کامل در خصوص هزینه اقامت و نحوه رزرو هتل در استانبول 2024 می توانید با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *