تایلند

فستیوال فی تا خون در تایلند

فستیوال فی تا خون در تایلند

از فستیوال فی تا خون در تایلند یا همان جشن ارواح چه می دانید؟ این جشن یکی از جذابترین و پرهیجان ترین جشن های تایلندی محسوب می شود. جشنی که در دان سای از توابع استان لوئی تایلند برگزار می شود. این جشن معمولا در طی 3 روز و بین ماه مارس تا جولای هر سال برگزار می شود. در طی همین 3 روز نیز روستاییان منطقه با پوشیدن لباس و ماسک بخصوص به اجرای رقص محلی، شادی و پایکوبی، مسابقه ژست گرفتن، آتش بازی، مسابقه رقص، رژه و غیره می پردازند. از طریق سایت سفیران سفر با راهنمای کامل سفر به تایلند 2024 آشنا شوید.

درباره فستیوال فی تا خون تایلند یا رژه ارواح!

فی تا خون Phi Ta Khon (ผีตาโขน) یا به اصطلاح جشن ارواح بخشی از جشن محلی بوداییان معروف به بون پاوت است. این فستیوال یا جشن همه ساله در شمال شرقی تایلند (ایسان) در فصل بارانی سال برگزار می شود. نقطه دقیق برگزاری این جشن نیز در استان لوئی، بخش دان سای و زمان دقیق آن هم معمولا از اواخر جوئن تا اوایل جولای است. هر کسی می تواند با پوشیدن لباس و ماسک خاص این جشن در رژه و رقص فی تا خون شرکت کند. با اینکه این فستیوال عموما در خیابان های شهر دان سای برگزار می شود ولی با این حال مراسم اصلی فی تا خون در معبد پون چای برگزار می شود.

درباره فستیوال فی تا خون تایلند

رقص، رژه، ژست، آتش بازی، خواندن سرود مذهبی و غیره از جمله برنامه هایی است که در قالب فستیوال فی تا خون در تایلند برگزار می شود.

منشا فستیوال فی تا خون در تایلند

فی تا خون جشنواره فوق العاده مهمی برای مردمان تایلند است و آنها به خاطر وجود المان های شاد و مذهبی این فستیوال را دوست دارند. علی رغم اینکه فی تا خون سنت دیرپایی در بخش شمال شرقی تایلند محسوب می شود اما هیچ کسی به درستی از منشا و مبدا این جشن نمی داند. به هر حال منشا این فستیوال بزرگ در تایلند به افسانه های قدیمی مثل افسانه شاهزاده وسانتارا و مادری، افسانه پو یه- یا یی و نیز داستان ارواح نیاکان گره می خورد. امروزه سنت فی تا خون به عنوان فرصتی برای مشاهده 3 فستیوال شایستگی ساز یعنی بون لوآنگ (فستیوال بزرگ شایستگی ساز)، بون بنگ فای (فستیوال سنتی راکت) و بون سام ها (دور کردن بخت بد از کشور) برای عبادت فرشتگان محافظ شهر و ارواح مقدس در نظر گرفته می شود.

منشا فستیوال فی تا خون در تایلند

شرایط برگزاری فستیوال فی تا خون در تایلند

کلا فستیوال فی تا خون در عرض 3 روز معمولا هم بین ماه مارس و جولای هر سال برگزار می شود. تاریخ های برگزاری این جشن نیز به طور سالیانه توسط ریش سفیدان شهر انتخاب می شود. کل رویداد بون لوآنگ (یک جشن بودایی) یا بون پاوت نامیده می شود که به معنای روز گردهمایی است. ساکنین شهر از پرا یو- پاکوت (روح رودخانه مون) دعوت می کنند. سپس آنها یکسری بازی هایی را برگزار می کنند و سپس همان طوری که در تصویر زیر هم مشاهده می شود، لباس ها و ماسک های مخصوصی می پوشند:

فستیوال فی تا خون

آنها در این جشن با همان پیراهن و شلوار گشاد اما رنگارنگی که دارند به رقص و پایکوبی می پردازند. روز دوم این فستیوال مربوط به فستیوال راکت، مسابقه رقص و نیز رژه است. بالاخره در روز سوم و پایانی، روستاییان به اشعار مخصوص (سرمون ها) از راهبان بودایی گوش می دهند. پس 3 روز فستیوال فی تا خون از قرار زیر است:

روز اول: احضار روح رودخانه پرا اوپاخوت (روز فی تا خون)

احضار روح رودخانه پرا اوپاخوت

روز دوم: روز ورود شاهزاده وسانترا به شهر (روز رژه پی تا خون)

روز ورود شاهزاده وسانترا به شهر

روز سوم: روز نیاکان یا روز مراسمات مذهبی و گوش دادن به سرودهای راهبان بودایی

روز نیاکان یا روز مراسمات مذهبی و گوش دادن به سرودهای راهبان بودایی

با وجود اینکه این فستیوال خاص دان سای تایلند است اما اجزایی از فستیوال از فستیوال های دیگر مثل فستیوال راکت از ایسان گرفته شده است. که یکی از آیتم هایی هم که فی تا خون را برای توریست های خارجی جذاب می کند همین فستیوال راکت است.

نحوه حضور در فستیوال فی تا خون در تایلند

بر اساس اعلام رسمی برگزارکنندکان این فستیوال، امسال فی تا خون از 23- ام جوئن تا 25- ام جوئن سال 2024 برگزار می شود. پس از همین الان می توان برای شرکت در فی تا خون برنامه ریزی کرد. اما برای شرکت در این فستیوال 3 روزه در دان سای تایلند (از توابع استان لوئی) چندین روش وجود دارد. مثلا می توان با یک پرواز از بانکوک به دان سای رفت که معمولا همه روزه 4 تا 5 پرواز بین این دو مقصد انجام می شود. روش دوم استفاده از اتوبوس است که از بانگوک تا دان سای 9 ساعتی طول می کشد و کرایه آن نیز بین THB130 تا THB600 (بات تایلند) است.

نحوه حضور در فستیوال فی تا خون در تایلند

با اینکه فی تا خون از جشن های معروف و به یاد ماندنی تایلند به حساب می آید ولی نباید از یاد ببریم که بزرگترین فستیوال کشور تایلند، فستیوال سونگکران نام دارد. یک فستیوال بسیار بزرگی برای جشن سال نو تایلندی که با آب بازی یا نبرد آبی در سطح کشوری برگزار می شود. اگر علاقه مند دانستن اطلاعات مفید دیگری درباره انواع فستیوال های شاد تایلند هستید، توصیه می شود حتما مطالب ما را در مجموعه سفیران سروش سعادت دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *