تایلند

معبد بت تایلند

معبد بت تایلند

یکی از منحصر بفردترین معابد کشور تایلند، معبد بت یا وات بت می باشد، چرا که معبد بت تایلند را با مجسمه های بزرگش می شناسند که حتی از دورترین فواصل نیز قابل مشاهده است. این معبد از جمله جاذبه های پاتوم تایلند محسوب می شود. معبدی که ساخت آن را به اقلیت قومی مون نسبت می دهند. به هر ترتیب معبد بت از جمله معابد تاریخی کشور تایلند به حساب می آید و مروزه نیز گردشگران و مردم محلی برای بازدید از جاذبه های این معبد مثل سه مجسمه بزرگ بودا، مجسمه لوانگپو تیان، مجسمه بودا به سبک- مون و بهره مندی از لذت سکوت و آرامشی که در این معبد موج می زند به شهر پاتوم تانی سفر می کنند. به منظور آشنایی کامل با هنر و معماری تایلندی به کار رفته در معابد این کشور و جلوه های این سبک منحصر بفرد با ما در مجموعه سفیران سفر همراه شوید.

تاریخچه معبد بت تایلند

هر معبدی در تایلند مثل معبد بت داستان خاص خودش را دارد. معبد بت Wat Bot در سال 1621 میلادی توسط گروه اقلیت قومی مون (Mon) ساخته شده است. قومی که اخیرا از پگو یا شهر هونگساوادی مهاجرت کرده بود. جالبتر اینکه نام معبد نیز از نام خانه سابق مردمان مون گرفته شده است؛ درست همانند اکثر معابد در پاتوم تانی مثل معبد هونگ و معبد بانگ تانی! معبدی که بیشتر از هر چیز دیگری نیز به خاطر مجسمه های زیبایش معروف است. در تصویر پایین نمایی از معبد بت را مشاهده می کنید:

تاریخچه معبد بت تایلند

دلیل شهرت معبد بت تایلند چیست؟

همانطوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، معبد بت از جمله جاذبه های معروف پاتوم تانی تایلند به حساب می آید. امروزه مردم محلی در خر هفته ها به این معبد سفر می کنند تا به سه مجسمه بودای موجود در تالار زیارت و نیز مجسمه لوانگپو تیان (از راهبان روشنفکر و طرفدار آموزش) احترام بگذارند. ضمنا در داخل یکی از تالارهای معبد یک مجسمه بودا به سبک مون و نیز یک شمشیر به نام فرا ساینگ آیاسیت وجود دارد که عقیده بر این است که این شمشیر دارای قدرت زیادی است. تصویری از مجسمه طلایی بودای نشسته و مجسمه لوانگپو تیان در محوطه معبد بت تایلند را در زیر مشاهده می کنید:

مجسمه طلایی بودای نشسته و مجسمه لوانگپو تیان در محوطه معبد بت تایلند

اما از دیگر اشیاء مقدس در معبد بت تایلند می توان به مجسمه سربی یا لی (جارلت)، سگ دست آموز پادشاه راما هفتم تایلند اشاره کرد.

معرفی جاذبه های معبد بت تایلند

کلا معابد در تایلند آیینه تمام نمایی از چندین قرن فرهنگ و تمدن بودایی تایلندی هاست. در کنار این، معابد بودایی سمبول و نمادی از معماری تایلندی نیز قلمداد می شوند. این را می توان درباره معبد بت تایلند نیز متوجه شد. معبدی که به سبک معماری تایی یا تایلندی بنا شده و برای تزیین آن نیز از انواع المان های هنری مخصوص معابد از جمله مجسمه های کوچک و بزرگ از شخصیت های معروف بودایی از جمله 3 مجسمه بزرگ بودا، مجسمه لوانگپو تیان، پلکان ناگا یا اژدهای چند سر، کنده کاری های سنگی مختلف و غیره استفاده شده است.

معرفی جاذبه های معبد بت تایلند

شرایط دسترسی و بازدید از معبد بت تایلند

معبد بت که به طور رسمی با عنوان معبد سوی نانگ هونگ نیز شناخته میشود یک معبد بودایی می باشد که در زیر بخش بان کلانگ، منطقه مویانگ پاتوم تانی، استان پاتوم تایلند واقع شده است. در اصل معبد بت در تامبون بان کلانگ درست در سمت شرقی رودخانه چائو فرایا قرار دارد. این معبد بودایی همه روزه از ساعت 8 صبح الی ساعت 17 بر روی بازدیدکنندگان باز استو بازدید از آن نیز برای همه رایگان می باشد. اما کسانی که دوست دارند از این معبد دیدن کنند بایستی با خودرو شخصی و یا تاکسی از روی پل پاتوم تانی به سمت شرق حرکت کرده و سپس در تقاطعی به سمت چپ پیچیده و از زیر پل در جهت مخالف جاده به سمت این معبد حرکت کنند. نکته آخر اینکه مدت زمان توصیه شده برای بازدید از معبد بت تایلند نیز نهایتا تا 1 ساعت می باشد.

شرایط دسترسی و بازدید از معبد بت تایلند

معابد از جمله جاذبه های توریستی تایلند

بیش از 90% مردم تایلند پیرو آیین بودایی هستند و برای همین نیز جای تعجب نیست که بدانید بیشترین معابد بودایی موجوددر منطقه جنوب شرق آسیا نیز متعلق به کشور تایلند است. معابدی که نه تنها به عنوان بناهای مذهبی بلکه به عنوان شاهکارهای معماری و هنری این کشور نیز به حساب می آید. از نظر تعداد نیز این معابد در سراسر کشور تایلند پراکنده شده و در نقطه ای از این کشور می توان از این معابد مشاهده کرد. در این میان برخی معابد شهرت زیادی داشته و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب می کنند که از آنجمله می توان به معابد زیر اشاره کرد:

  • معبد بودای زمردین (بانکوک)
  • معبد ماهاتات (فرا ناخون)
  • معبد فرا دوی سوتپ (چیانگ مای)
  • معبد داماکایا (کلونگ سونگ)
  • معبد آرون راچاواران (بانکوک)
  • معبد سفید (چیانگ رای) و غیره

وجه اشتراک اغلب این معابد نیز این است که اکثر قریب به اتفاق آنها در طراحی و ساختشان از سبک معماری تایلندی بهره گرفته شده و نیز برای تزیین بیشتر و زیبایی آنها در اغلب این معابد از مجسمه بودا و نیز مجسمه های دیگر مثل اژدهای چند سر استفاده شده است. برای اطلاع دقیق از شرایط سفر خارجی در دوره پسا کرونا از جمله سفر به تایلند می توانید با مشاورین برترمان در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *