تایلند

معبد چت یوت تایلند

معبد چت یوت تایلند

معبد چت یوت تایلند معبدی است که از جمله جاذبه های معروف چیانگ مای کشور تایلند محسوب شده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر خارجی می باشد. معبدی قرن 15- امی که در طراحی و ساخت آن از یک سبک معماری ترکیبی یعنی سبک تایلندی، هندی، لائوسی، و چینی بهره گرفته شده است. اما آنچه که معلوم است اینکه این معبد از سبک هندی تاثیرات فراوانی گرفته و در ظاهر نیز بیشتر شبیه معبد ماهابودهی هند می باشد. از معروفترین جاذبه های این معبد نیز می توان به 7 مناره (چدی)، ماها چدی با اشکال و نقوش گچ کاری شده، راهروهای طاق بشکه ای، مجسمه بودا و غیره اشاره کرد. برای اطلاع از جزییات بیشتر در خصوص این معبد و بخش های جذاب و متنوع آن همچنان با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

مشخصات معبد چت یوت تایلند

در زبان محلی چت یوت به معنای هفت مناره است و انتخاب این اسم برای معبد مذکور نیز چندان بی معنا نیست چرا که این معبد نیز متشکل از 7 مناره یا چدی است. معبدی که رسما با عنوان وات فوتارم ماها ویهان شناخته می شود. یک معبد بودایی در شهر چیانگ مای که در شمال کشور تایلند قرار دارد. ضمنا این معبد مرکز زیارتی برای کسانی است که در سال مار به دنیا آمده اند! از نظر تاریخی نیز پادشاه تیلوکارات در سال 1455 دستور ساخت این معبد زا صادر کرد. نمای بیرونی از ساختمان معبد چت یوت تایلند را در تصویر پایین مشاهده می کنید:

نمای بیرونی از ساختمان معبد چت یوت تایلند

معبد چت یوت تایلند؛ یک معبد باستانی

وات چت یوت Wat Chet Yot معبدی باستانی در زیر بخش مویانگ چیانگ مای می باشد. معبدی که قدمت ساخت آن به قرن 15- ام برمی گردد و به نوعی نیز می تون آن را یک معبد پادشاهی در نظر گرفت چرا که به فرمان پادشاه تایلند ساخته شده است. طراحی زیارتگاه مرکزی این معبد که با عنوان ماها فو ویهان یا ماها چدی نیز شناخته می شود تا حدودی شبیه معبد ماهابودهی می باشد و همین امر نیز به وضوح نشان دهنده تاثیر سبک معماری هندی در ساخت این معبد می باشد. پلان ساختمان معبد نیز مستطیای شکل و بدون پنجره بوده و در کل از 7 مناره یا چدی تشکیل می شود.

مشخصات معبد چت یوت تایلند

و همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، نام این معبد نیز حکایت از همین امر دارد. از دیگر ویژگی های معماری معبد چت یوت تایلند تزیین دیوارهای بیرونی ماها چدی با اشکال گچ کاری می باشد که تصویری از آن را در زیر مشاهده می کنید. در واقع نمای بیرونی این بنا 70 نقش برجسته گچ کاری شده از تیوادا، موجودات الهی و نزدیکان پادشاه تیلوکارات را نمایش می دهند:

معبد چت یوت تایلند؛ یک معبد باستانی

اما فضای داخلی معبد چت یوت شامل یک راهرو طاق بشکه ای است که نهایتا به مجسمه بودا در انتهای آن ختم می شود. درست در سمت راست و چپ مجسمه بودا نیز پلکان های باریکی وجود دارد که به بام ختم می شود. در قدیم درخت بودهی بر بالای بام رشد می کرده که در سال 1910 برای پیشگیری از تخریب سازه از آنجا کنده شد.

بازدید از معبد چت یوت در تایلند

جاذبه های دیدنی معبد چت یوت تایلند

در بازدید از اغلب معابد بودایی تایلند آنچه که بیش از همه باعث تحیر و شگفتی بازدید کنندگان می شود، معماری این بناهاست که با المان های هنری مختلف ترکیب شده اند. به همین ترتیب نیز معابد تایلند بهترین جاها برای آشنایی با معماری و هنر مردمان تایلند محسوب می شود. معبدی که در ساخت آن از سبک های معماری مختلفی مثل سبک تایلندی، هندی، لائوسی و چینی استفاده شده است. در اینباره نیز معبد چت یوت تایلند از جمله معابد پیشگام محسوب می شود. در واقع جاذبه های این معبد شامل طراحی خاص و نیز المان های زیبای به گار رفته در آن مثل مجسمه های بودا، راهرو طاق بشکه ای، پلکان های تنگ و غیره می باشد. همان طوری که در تصویر پایین هم مشاهده می شود، راهرو این معبد نهایتا به مجسمه بودا ختم می شود:

جاذبه های دیدنی معبد چت یوت تایلند

شرایط بازدید از معبد چت یوت در تایلند

یکی از اولین موضوعات مهم در رابطه با بازدید از معبد چت یوت، اطلاع از موقعیت دقیق مکانی این معبد می باشد. معبد چت یوت در تایلند، شهر چیانگ مای، بزرگراه سوپر هایوی واقع شده است. گردشگران از طرق مختلفی مثل استفاده از خودرو، اتوبوس و یا تاکسی می توانند خودشان را به این معبد برسانند. ضمنا بازدید از معبد چت یوت تایلند برای همگان رایگان بوده و مدت زمان توصیه شده برای بازدید از این معبد نیز بین 1 الی 2 ساعت می باشد. شما عزیزان برای اطلاع از هزینه ویزای توریستی تایلند و یا طرح سوالات دیگر در این رابطه می توانید با تیم کارشناسان و وکلای مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *