تایلند

پارک تاریخی هین فا نام تایلند

پارک تاریخی هین فا نام تایلند

پارک تاریخی هین فا نام تایلند گاها با نام فا نام رونگ نیز شناخته می شود، در واقع هین فا نام در اصل یک معبد هندوی متعلق به امپراطوری خمر میباشد که بر روی یک کوه آتش فشانی خاموش بنا شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی نیز این جاذبه تاریخی در منطقه ایسان از توابع استان بوریرام تایلند قرار دارد. معبدی که از جنس ماسه سنگ و لاتریت و بین قرون 10 تا 13- ام بودایی ساخته شده و بعد از ساخت نیز به الهه هندو شیوا وقف شده است.

اما این معبد در طول تاریخش مخصوص از قرون 15- ام تا 18- ام توسعه ها و بازسازی های زیادی به خود دیده و بعدا نیز به یک معبد بودایی تبدیل شده است. جالب است بدانید که از سال 1971 تا سال 1988 میلادی اداره هنرهای زیبای تایلند و کارشناسان فرانسوی 17 سال وقت گذاشتند تا این مجموعه را به وضعیت اصلی اش برگردانند. ضمنا در 21 می سال 1988 میلادی این پارک رسما توسط پرنسس ماها چاکری سریندورن افتتاح شد و در سال 2005 نیز یونسکو ثبت این مجموعه را در لیست میراث جهانی اش مورد بررسی قرار داد. در ادامه این مطالب نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

تاریخچه پارک تاریخی هین فا نام تایلند

در واقع پارک تاریخی هین فام نام یا Hin Phanom Rung Historical Park یک مکان خمری بزرگ و باشکوهی لست که قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد. این جاذبه تاریخی اصولا یک محل مذهبی هندوست که بر روی کوه آتش فشانی خاموش ساخته شده است و بعدا به محل مذهبی بوداییان تبدیل شده است. در طی قرن 15- ام تا 18- ام بودایی نیز بناهای مختلفی به آن اضافه شده است. این پارک تاریخی مکان کلیدی و مهمی در بوریام تایلند است. محلی که دارای جاذبه های باستان شناسی مهم زیادی است و در بالای یک کوه آتش فشانی به ارتفاع 350 متری قرار دارد. نمایی از معبد اصلی پارک تاریخی هین فام نام را در زیر مشاهده می کنید:

نمایی از معبد اصلی پارک تاریخی هین فام نام

از بالای همین آتش فشان خاموش نیز شما معماری خمری باورنکردنی را مشاهده خواهید کرد که به احتمالا زیاد در قرون 15- ام و 18- ام بودایی ساخته شده اند. در اینجا شما از دیدن پلکان های بزرگ با سنگ های قرمز نیز شگفت زده خواهید شد.

تاریخچه پارک تاریخی هین فا نام تایلند

معماری پارک تاریخی هین فام نام تایلند

همان طوری که در مطالب قبلی هم گفته شد، سبک معماری به کار رفته در بناهای پارک تاریخی هین فام نام تایلند مخصوصا معبد اصلی اش از نوع سبک خمری است. بنابراین پس از پلکان پایینی 3 طبقه ای می توان به کل معبد اصلی نگاهی انداخت. در سمت راست یعنی رو به شمال، فلاب فلا یا خانه فیل سفید قرار دارد. عقیده بر این است که این عمارت مکانی مختص به پادشاه و خانواده سلطنتی بود تا قبل از شروع مراسمات لباس خود را در آنجا عوض کنند. پس از آن وارد مسیری می شوید که یکی از المان های شگفت انگیز پارک محسوب می شود. طول این مسیر حدود 160 متر بوده و با 70 ستون سنگی همراه با گل های نیلوفر روی آن مرزبندی شده است.

معماری پارک تاریخی هین فام نام تایلند

این مسیر به اولین پل ناگا از سه پل ناگا ختم می شود. پلی با مجسمه اژدهای 5 سر به طرف چهار جهت که در قرن 12- ام طراحی و ساخته شده است. در واقع این پل ارتباط بین بهشت و زمین را نشان می دهد. این پل ناگا نیز به پلکن بالایی ختم می شود که خود به 5 مجموعه تقسیم می شود و هر مجموعه در طرفینش دارای تراس هایی است. تراس آخری با بلوک های لاتریت ساخته شده و عریض تر است و نهایتا به گالری بیرونی ختم می شود و بعد از گالری بیرونی نیز می توان به گالری داخلی رسید که به اتاق های دراز ولی تنگ تقسیم می شود. این گالری آخر به پل ناگای سوم و آخری ختم می شود. این پل نیز مستقیما به معبد اصلی ختم می شود.

معماری پارک تاریخی هین فام نام تایلند

جاذبه های دیدنی پارک تاریخی هین فام نام تایلند

اگر بخواهیم جاذبه های پارک تاریخی هین فام نام تایلند را به صورت خلاصه ای بیان کنیم بایستی این جاذبه ها را به صورت جاذبه های معماری بیان کنیم. جاذبه هایی که معروفترین آن نیز برج اصلی معبد بودایی هین فام نام می باشد. اما به غیر از برج اصلی می توان به پل های ناگا، پلکان های بزرگ، گالری های داخلی و بیرونی، چندین زیارتگاه در بخش شمال شرقی و جنوب غربی برج اصلی (متعلق به قرون 10- 13ام) اشاره کرد.

از دیگر جاذبه های معماری پارک تاریخی هین فام نام تایلند می توان به یک سنگ سر در تزیینی اشاره کرد که در بالای ورودی شرقی زیارتگاه مرکزی قرار دارد. این سنگ تزیینی نشان دهند ویشنو در حالت خوابیده است و در فرهنگ تایلندی به عنوان تاپ لانگ نارای بانتومسیم شناخته می شود. سنگی که به خاطر بازگردانی اش از موسسه هنر شیکاگو در سال 1988 میلادی معروف شده است. چرا که این سنگ در دهه 1960 میلادی از محل معبد به سرقت رفته بود و نهایتا نیز به همین معبد برگردانده شد. تصویری از سنگ سر در تزیینی معبد هین فام نام را در زیر مشاهده می کنید:

سنگ سر در تزیینی معبد هین فام نام

شرایط بازدید از پارک تاریخی هین فام نام تایلند

همان طوری که در مطالب قبلی هم گفته شد، پارک تاریخی هین فام نام در استان بوریرام تایلند، شهر بوریرام واقع شده است. بدیهی است که نزدیکترین شهر به این پارک تاریخی نیز خود شهر بوریرام می باشد. از این شهر تا خود پارک تاریخی هین فام نام با خودرو حدود 1 ساعتی راه است. ولی اگر بخواهید از استان سورین به این مکان تاریخی سفر کنید در آنصورت فاصله زمانی 1 ساعت و 20 دقیقه خواهد بود. ضمنا برای مسیر بین هین فام نام و بوریرام اتوبوس نیز وجود دارد.

شرایط بازدید از پارک تاریخی هین فام نام تایلند

علاوه بر این پارک تاریخی هین فام نام همه روزه در طول هفته از ساعت 6 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان با است و هزینه بلیط ورودی بزرگسالان و کودکان به این محل نفری حدود THB100 (بات تایلند) می باشد. نکته آخر اینکه بهترین زمان برای بازدید از این پارک تاریخی نیز در طی فصل خشک تایلند یعنی بین ماه نوامبر تا می است. برای اخذ مشاورهای تخصصی درباب شرایط مسافرت به هر نقطه از آسیا و جهان با تیم وکلا و مشاورین برترمان در مجموعه سفیران سروش سعادت همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *