تایلند

معبد پرا سینگ تایلند

معبد پرا سینگ تایلند

یکی از قدیمی ترین و در عین حال زیباترین معابد کشور تایلند، معبد پرا سینگ تایلند است. معبدی که یک نمونه عالی از معماری لانا محسوب می شود. از مهمترین جاذبه های این معبد می توان به ویارن لای خام به همراه مجسمه بودای معروف، ویارن لوانگ و کتابخانه هو ترای اشاره کرد. علاوه بر وجود مجسمه بودا همچنین معبد پرا سینگ به خاطر داشتن نقاشی های دیواری اش نیز معروف است. از نظر تاریخی نیز قدمت خود این معبد نیز به سال 1345 میلادی می رسد.

این معبد از بهترین جاذبه های توریستی و لندمارک معروفی در شهر چیانگ مای تایلند به حساب می آید. گردشگران برای بازدید از آن نیز بایستی به شهر چیانگ مای، خیابان سام لان سفر کنند. ضمنا معبد پرا سینگ همه روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر به روی عموم باز است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباب بهترین جاذبه ها و مقاصد توریستی کشور تایلند با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

معبد پرا سینگ؛ از جاذبه های چیانگ مای در تایلند

شهر چیانگ مای در تایلند از جمله شهرهایی است که معابد بودایی مختلفی در آن وجود دارد. یکی از معابد معروف و قدیمی این شهر نیز معبد پرا سینگ Wat Phra Singh می باشد. معبدی که قدمت ساخت آن به قرن 14- ام می رسد. همچنین با عنوان معبد شیر بودا نیز شناخته می شود. معبدی که با صدها راهب و خدمتکار جزء معابد فعال شهر چیانگ مای در کشور تایلند به حساب می آید. از نظر موقعیت مکانی نیز این معبد در بخش غربی از مرکز شهر تاریخی چیانگ مای قرار دارد.

از جاذبه های چیانگ مای در تایلند

اما چرا معبد شیر بودا؟ دلیل این نامگذاری نیز بدان سبب است که ورودی اصلی این معبد با سینگ ها (شیرها) محافظت می شود! وات پرا سینگ درست در انتهای خیابان اصلی شهر یعنی خیابان راچادامنئون قرار دارد. ضمنا این معبد میزبان مجسمه بودا به نام پرا بودا سینگ می باشد و نام معبد نیز از نام همین مجسمه گرفته شده است.

معبد پرا سینگ نمونه زیبایی از معماری لانا در تایلند

همان طوری که در مطالب بالا نیز گفته قدمت ساخت معبد پرا سینگ به قرن 14- ام برمی گردد یعنی زمانی که چیانگ مای پایتخت پادشاهی لانا بود. این معبد زیبا یکی از زیباترین نمونه های معماری سبک لانای کلاسیک در شمال کشور تایلند نیز به حساب می آید. در واقع این معبد مجموعه ای شامل یک تعداد بناهای سبک لانای کلاسیک به صورت زیر می باشد:

چدی اصلی: قدیمی ترین سازه از این معبد همان چدی اصلی است که در سال 1345 میلادی توسط پادشاه پا یو برای تقدیس خاکسترهای پدرش ساخته شد. چدی از نظر شکل ظاهری به همراه یک پایه مربعی دارای یک پلان گردی است. ضمنا همچنانی که در تصویر پایین هم ملاحظه می شود، هر ضلع چدی با مجسمه های فیل تزیین شده است:

معبد پرا سینگ نمونه زیبایی از معماری لانا در تایلند

ویارن لای خام: یکی از بهترین نمونه های معماری سبک لانا در خود معبد پرا سینگ تایلند همین ویارن لای خام می باشد. این ویارن یا تالار گردهمایی در اواخر قرن 14- ام و برای قرار دادن مجسمه بزرگ بودا ساخته شده است. خود ویارن لای خام از جنس چوب تراش خورده ساخته شده و نمای بیرونی با رنگ های طلایی و سرخ تزیین شده است. داخل آن با نقاشی های دیواری بازمانده از دهه 1820 تزیین شده و مجسمه پرا سینگ بودانیز در وسط قرار دارد.

ویارن لای خام

ویارن لوانگ: بزرگترین بنا در معبد پرا سینگ ویارن لوانگ می باشد که قدمت ساختش به قرن 14- ام میلادی برمی گردد. در این ویارن نیز مجسمه ای طلایی از بودا به نام پرا چائو تونگ تیپ نگهداری می شود که قدمت ساخت این مجسمه نیز به سال 1477 میلادی می رسد.

ویارن لوانگ

کتابخانه هو ترای: این بنا نیز نمونه زیبایی از سبک معماری لانا محسوب می شود. در واقع هو ترای کتابخانه معبد است. جایی که نسخه های خطی بودایی در آنجا نگهداری می شود. این کتابخانه در اواخر قرن 15- ام ساخته شده است. همان طوری که در تصویر پایین هم مشاهده می شود، این کتابخانه بنایی جوبی است که بر روی یک پایه سنگی بلند ساخته شده است. خود پایه نیز با کنده کاری هایی از مجسمه های دیواتا (فرشته های نگهبان) تزیین شده است:

کتابخانه هو ترای

درباره مجسمه بودا در معبد پرا سینگ تایلند

در کل این مجموعه معبد تا سال 1367 میلادی با نام معبد لی چیانگ پرا شناخته می شد. اما پس از اینکه مجسمه بودای پرا سینگ به این معبد آورده شد نام معبد نیز به معبد پرا سینگ تغییر کرد. مبدا و تاریخچه ساخت این مجسمه نیز هنور هم نامعلوم است ولی به اعتقاد مردم محلی این مجسمه از سری لانکا به این معبد آورده شده است. جالب است بدانید که در جریان فستیوال سونگکران (جشن سال نو آسیایی سنتی) که در ماه آوریل برگزار می شود، مجسمه پرا سینگ توسط مردم در خیابان های شهر چیانگ مای گردانده می شود.

درباره مجسمه بودا در معبد پرا سینگ تایلند

نحوه دسترسی و هزینه بازدید از معبد پرا سینگ تایلند

کلا معبد وات پرا سینگ در داخل مرکز شهر قدیمی چیانگ مای واقع شده است. ورودی اصلی این معبد در انتهای خیابان راچادامنوئن قرار دارد و آدرس کامل آن در شهر چیانگ مای تایلند 2 Samlarn Rd, Phra Sing, Mueang Chiang Mai District, Chiang Mai 50280, Thailand می باشد. معبد مذکور همه روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر به روی گردشگران باز است و در ضمن بازدید از این معبد برای همه رایگان می باشد. تیم مشاورین مجموعه سفیران سروش سعادت با ارایه به روزترین اطلاعات و مشاوره های تخصصی آماده یاری به تمام گردشگران و مسافران عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *