پرتغال

صومعه جرونیموس لیسبون

صومعه جرونیموس لیسبون

صومعه جرونیموس لیسبون صومعه تاریخی و بسیار جذابی است که در امتداد برج بلم قرار داشته و یکی از معروفترین جاذبه های توریستی پرتغال میباشد. از اختصاصات مربوط به این صومعه نیز می توان به وجود مزار واسکو دو گاما (جهانگرد و کاشف معروف پرتغالی) اشاره نمود. صومعه ای که کار ساخت آن در سال 1501 میلادی توسط معمار پرتغالی دیوگو دی بویتاکا شروع شده و نهایتا نیز در سال 1601 میلادی نیز رسما افتتاح شد. به سبب ارزش و اهمیت فرهنگی بالایی که دارد در لیست میراث جهانی یونسکو UNESCO نیز به ثبت رسیده است. برای دسترسی به اطلاعات کامل در خصوص هر جاذبه توریستی با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

تاریخچه صومعه جرونیموس لیسبون

صومعه جرونیموس Jeronimos Monastery که همچنین با عنوان صومعه هیرونیمیتس هم گفته می شود یکی از معروفترین و پر بازدیدترین جاذبه ها در کشور پرتغال به شمار می رود. صومعه ای که در زبان پرتغالی به آن موستیرو دوس جرونیموس هم گفته می شود و از سال 1983 میلادی هم به عنوان یک میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است. این بنای مذهبی در شهر لیسبون و توسط معمار پرتغالی دیوگو دی بویتاکا جهت گرامیداشت بازگشت واسکو دو گاما از هند طراحی شده است.

تاریخچه صومعه جیرونیموس

ساخت صومعه مذکور از 6 ژانویه سال 1501 میلادی شروع شد اما تکمیل این پروژه تا قرن هفدهم به طول انجامید. بنایی که به سبک مانوئلین (گوتیک پایانی پرتغالی) ساخته شد. جالب است بدانید که صومعه جرونیموس در محل ارمیدا دو رستلو ساخته شده است. کلیسای کوچکی که واسکو دو گاما و مابقی ملوانان قبل از سفر به هند در آنجا دعا کردند.

تاریخچه صومعه جیرونیموس لیسبون

کلیسای صومعه جرونیموس لیسبون

همانند هر صومعه دیگر، صومعه جرونیموس لیسبون نیز از بخش های مختلف مثل کلیسا و رواق تشکیل شده است. ابتدا از کلیسا شروع می کنیم. کلیسای واقع در صومعه جرونیموس لیسبون که تصویری از آن را در زیر مشاهده می کنید با نام کلیسای سانتا ماریا Church of Santa Maria شناخته می شود. کلیسایی که نه تنها در پرتغال بلکه در کل جهان نیز معروف است. این کلیسا فقط دارای یک شبستان است که بر روی 6 ستون کنده کاری شده زیبا قرار گرفته است:

کلیسای صومعه جیرونیموس

همان طوری که در تصویر فوق نیز مشاهده می شود، کلیسای سانتا ماریا دارای تزیینات زیبایی مثل شیشه های رنگی بلند، محراب گرد با یک طاق کشیده، نقاشی های دیواری زیبا و نیز کنده کاری های استادانه بر روی دیوارها و طاق هاست. ضمنا این کلیسا میزبان مقبره واسکو دو گاما (سیاح پرتغالی) و لویس دی کاموس شاعر و نویسنده پرتغالی است.

رواق صومعه جرونیموس لیسبون

در واقع رواق همان راهرو سر پوشیده صومعه محسوب می شود. همان طوری که در تصویر پایین هم مشاهده می شود، رواق صومعه جرونیموس یک رواق دو طبقه ای است که از نظر طراحی و سبک معماری حتی زیباتر از کلیسای جامع لیسبون نیز می باشد. اصولا نیز به کار گیری تزیینات زیاد و نیز نمادگرایی باعث جذابیت بیشتر رواق صومعه جرونیموس لیسبون شده است:

رواق صومعه جیرونیموس

به هنگام گشت و گذار در این رواق شما می توانید قبر فرناندو پزوآ (شاعر و نویسنده پرتغالی) و کلیسای سانتا ماریا را از بالا ببینید. در این بین یکی از تالارهای این رواق نیز به نمایشگاهی درباره تاریخچه این صومعه اختصاص یافته است.

طریقه دسترسی به صومعه جرونیموس؟

این صومعه به آدرس خیابان پراچا دو ایمپریو، 1400 در شهر بلم واقع شده و معمولا به جز دوشنبه ها در مابقی ایام هفته از ساعت 10 صبح تا ساعت 6:30 و یا 5:30 دقیقه به روی بازدیدکنندگان باز است. ورود به کلیسای سانتا ماریا رایگان بوده اما جهت بازدید از رواق این صومعه پرداخت هزینه بلیط حدود €10 (یورو) ضروری است. فلذا از انواع روش های دسترسی آسان و سریع به صومعه جرونیموس لیسبون می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تراموا: خط 15
  • اتوبوس: موستیرو جرونیموس خط 727، 28، 729، 714 و 751
  • قطار: بلم، خط کاسکایس
  • قایق: ترمینال کشتی بلم

نکته آخر اینکه دارندگان کارت لیسبوا Lisboa Card می توانند به صورت رایگان از صومعه جرونیموس لیسبون دیدن کنند.

طریقه دسترسی به صومعه جرونیموس

جاذبه های اطراف صومعه جرونیموس لیسبون

همان طوری که در ابتدای بحث نیز گفته شد، صومعه جرونیموس بنایی در ساحل بلم می باشد و ساحل بلم نیز از معروفترین مقاصد توریستی و گردشگری پرتغال به حساب می آید. بنابراین جاذبه های توریستی، تاریخی و فرهنگی زیادی در اطراف این صومعه وجود دارد. از همین رو نیز پس از اتمام بازدید از صومعه جرونیموس لیسبون، شما می توانید از نزدیکترین جاذبه ها مثل موزه باستان شناسی، برج بلم و یادبود اکتشافات دیدن کنید.

بهترین زمان جهت بازدید از کشور پرتغال دقیقا فصل بهار یعنی بین ماه مارچ و ماه می هر سال می باشد. زمانی که طبیعت در هر نقطه از این کشور در حال شکوفایی است. در ضمن از آن شلوغی فصل تابستان و نیز آب و هوای داغ و شرجی پرتغال خبری نیست. ضمنا فصل پاییز یعنی بین ماه های سپتامبر و اکتبر نیز زمان خوبی برای سفر به پرتغال است زمانی که آفتاب هنوز درخشان، هوا گرم و از تب و تاب جمعیت گردشگران هم افتاده است. برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباب مسافرت به کشور زیبای پرتغال و هزینه انجام این سفر با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *