پرتغال

پل واسکو دو گاما در پرتغال

پل واسکو دو گاما در پرتغال

پل واسکو دو گاما در پرتغال یک پل بتن آرمه نگه داشته شده با کابل می باشد که طولی برابر با 12.345 کیلومتر دارد و به عنوان اولین پل بزرگ در این کشور و نیزدومین پل طولانی در اروپا شناخته می شود. این پل طولانی از روی رودخانه تاگوس در شهر لیسبون عبور کرده و بخش های شمالی و جنوبی کشور پرتغال را نیز به هم متصل متصل می کند. پلی که در 29 مارس سال 1998 میلادی به مناسب 500- امین سالگرد سفر دریایی واسکو دو گامو از راه دریایی به هند افتتاح شد. حالا نیز به عنوان یک جاذبه توریستی معروف در شهر لیسبون شناخته می شود. برای آشنایی بیشتر با کشور پرتغال، جاذبه های توریستی آن و نیز شرایط سفر به این کشور می توانید با مشاورین سایت سفیران سفر در تماس باشید.

دلیل شهرت پل واسکو دو گاما در پرتغال

پل واسکو دو گاما فقط یک پل ساده نیست بلکه در نوع خود یک یادبود تاریخی مهمی نیز محسوب می شود. چرا که این پل یادآور قرن پنجمین صد سالگی ورود واسکو دو گاما از هند در سال 1498 میلادی است. در حقیقت گاما اولین اروپایی بود که توسط دریا و از ره اقیانوس اطلس خودش را به هند رسانید. علاوه بر این پل واسکو دو گاما از بهترین جاها برای دیدن صحنه غروب آفتاب نیز محسوب می شود و این می تواند سوژه خوبی برای عکاسی باشد.

دلیل شهرت پل واسکو دو گاما

و یا برای دیدن چشم اندازهای پانورامیک و 360 درجه ای از پل واسکو دو گاما و یا شهر لیسبون نیز می توان به بالای برج واسکو دو گاما به ارتفع 145 متر رفت.

بالای برج واسکو دو گاما

علاوه بر این از دیگر جاذبه های دیدنی پل واسکو دو گاما می توان به مجسمه پرنسس پرتغالی و ملکه بریتانیا کاترینا براگانزا در پارک اطراف این پل اشاره کرد:

مجسمه پرنسس پرتغالی و ملکه بریتانیا کاترینا براگانزا

و نیز اگر اهل ورزش دوچرخه سواری نیز باشید در کنار این پل همچنین یک مسیر دوچرخه سواری موجی شکل به صورت زیر نیز وجود دارد:

مسیر دوچرخه سواری موجی شکل در پل واسکو دو گاما

دومین پل طولانی اروپا؛ پل واسکو دو گاما در پرتغال!

پل واسکو دو گاما Vasco da Gama پل کابلی است که به پل بتن آرمه ای متصل شده و از روی رودخانه تاگوس در پارک داس ناچوئس لیسبون عبور می کند. کل طول این پل در حدود 12.345 کیلومتر می باشد و اصلا به همین دلیل نیز پل واسکو دوگاما بعد از پل کریمه به طول 18.1 کیلومتر به عنوان دومین پل طولانی قاره اروپا محسوب می شود. از دیگر مشخصات دومین پل طولانی اروپا نیز می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • نام رسمی: پونته واسکو دو گامو
  • نوع پل: بتن آرمه مستحکم شده با پل
  • طول کل: 12345 متر
  • عرض:30 متر
  • طولانی ترین دهانه پل: 429 متر

همان طوری که گفته شد، این پل از روی یکی از بزرگترین و پر آب ترین رودهای پرتغال یعنی رودخانه تاگوس عبور می کند. در واقع پل واسکو دو گامو پلی است که بخش های شمالی و جنوبی کشور پرتغال را به هم وصل می کند. پلی که 6 بانده است و به لحاظ موقعیتی نیز در شمال شهر لیسبون قرار دارد.

دومین پل طولانی اروپا؛ پل واسکو دو گاما در پرتغال

تاریخچه ساخت پل واسکو دوگامو

پل واسکو دوگامو یا به زبان پرتغالی پونته واسکو دا گاما بزرگترین پل ساخته شده در کشور پرتغال (شهر لیسبون) است و این پل دومین پل بلند در اروپا نیز محسوب می شود. هدف از ساخت این پل در واقع کاستن از حجم ترافیک در پل 25- ام آوریل و اصلا حذف نیاز به ترافیک بین مناطق شمالی و جنوبی جهت عبور از پایتخت کشور پرتغال(شهر لیسبون) بود.کار ساخت این پل نیز در فوریه سال 1995 میلادی شروع شد و این پل بالاخره در 29- ام مارس سال 1998 میلادی درست هنگام برگزاری Expo 98 (نمایشگاه جهانی) افتتاح شد. یعنی دقیقا در 500- امین سالگرد سفر واسکو دو گاما از راه دریایی از اروپا به هند افتتاح شد. مجددا نمایی زیبا از این پل را در زیر مشاهده می کنید:

تاریخچه ساخت پل واسکو دوگامو

حقایقی جالب درباره پل واسکو دو گاما در پرتغال

جالب است بدانید که پروژه ساخت پل واسکو دو گاما یک پروژه $1.1 بیلیون دلاری بود که به 4 بخش تقسیم می شد و هر بخش نیز توسط یک شرکتی ساخته می شد و از آن جالبتر که در ساخت همین پل نیز بیش از 3300 کارگر به طور همزمان کار می کردند. که 18 ماه کار آماده سازی آن و 18 ماه نیز کار ساختش طول کشید. در این میان تامین بودجه ساخت این پل نیز از طریق شرکت لوسوپونته (یک کنسرسیوم خصوصی) انجام می شد. به شرط اینکه عوارض 40 سال نخست اخذ شده به این شرکت تعلق گیرد. بدین ترتیب عوارض دریافتی از مسافران این پل به صورت زیر می باشد:

  • به سمت شمال: €2.85 الی €12.20 (یورو)
  • به سمت جنوب: بدون پرداخت عوارض

شاید این سوال فنی نیز برای اغلب بازدیدکنندگان پل واسکو دو گاما نیز مطرح شود که عمر مفید دومین پل طولانی اروپا چقدر است؟ بر اساس ارزیابی های فنی و مهندسی، عمر مفید این پل حدود 120 سال است. بنابراین آخرین سال مفید این پل تا سال 2118 خواهد بود. از دیگر مشخصات فنی این پل می توان به مقاومت آن اشاره کرد. این پل طوری طراحی و ساخته شده است که در برابر بادهایی تا سرعت 250 کیلومتر بر ساعت نیز مقاومت کند و نیز در برابر زلزله هایی تا 4.5 برابر بزرگتر از استانداردهای استحکام سازه ای در لیسبون بایستد.

حقایقی جالب درباره پل واسکو دو گاما در پرتغال

نحوه دسترسی به پل واسکو دو گاما در پرتغال

همان طوری که در اول بحث نیز گفته شد، پل واسکو دو گاما در شهر لیسبون پایتخت پرتغال قرار دارد و به نوعی نیز لندمارک و جاذبه توریستی این کشور قلمداد می شود. از نظر جغرافیایی نیز این پل در آدرس PTE Vasco da Gama, Lisboa, Portugal واقع شده است. بازدید از آن به صورت 24 ساعته برای همه گردشگران و جهانگردان امکان پذیر است. نزدیکترین ایستگاه مترو به این پل نیز موسکاویدا در خط قرمز می باشد.

پس از خروج از ایستگاه مترو نیز شما برج واسکو دو گاما را خواهید دید. لازم به ذکر است که گردشگران با استفاده از کارت لیسبوآ Lisboa Card به صورت رایگانی می توانند سوار اتوبوس ها، ترامواها و نیز قطارهای شهری شده و خودشان را به این پل برسانند. پس از بازدید از این پل نیز می توان از نزدیکترین جاذبه ها مثل رستوران در بالای برج واسکو دو گاما، تله کابین (که از برج واسکو دو گاما شروع می شود)، اوشیناریوم و کازینو دیدن کرد.

نزدیکترین هتل اقامت به پل واسکو دو گاما

برای داشتن یک نمای چشم پرنده ای از کل پل، شما می توانید در بلندترین هتل شهر لیسبون یعنی میریاد هتل Myriad Hotel اقامت بگیرید. در واقع این هتل در کنار برج واسکو دو گاما ساخته شده و دارای 176 اتاق است که هر یک ویوهای جذاب و تماشایی از شهر لیسبون و منطقه مدرن و شیک آن فراهم می کند. در صورت تمایل به صرف شام نیز شما می توانید به رستوران موجود در بلندترین نقطه از برج بروید.

نزدیکترین هتل اقامت به پل واسکو دو گاما

همواره با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت همراه باشید تا با مقصد و یا جاذبه توریستی مد نظرتان بهتر آشنا شده و از مشاوره های حرفه ای در اینباره برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *