بلغارستان

قلعه اسن در بلغارستان

قلعه اسن در بلغارستان

قلعه اسن در بلغارستان، قلعه ای سنگی و بسیار دیدنی میباشد که بر روی تپه ای به مساحت 12 هکتار در کنار رودخانه اسنیستا واقع شده است. در واقع این قلعه تاریخی لندمارک و جاذبه ای معروف برای شهر اسنووگراد بلغارستان به حساب می آید. چرا که این قلعه با اسنووگراد فقط 3 کیلومتری فاصله دارد. قلعه ای که قدمت ساخت و استفاده از آن به عنوان یک دژ دفاعی به قرن 5- ام پیش از میلاد می رسد.

اما سرگذشت این قلعه به همین منوال باقی نماند و یکبار دیگر در زمان حاکمیت امپراطوری روم بر سرزمین های بلغارستان کنونی تحت بازسازی قرار گرفت و به جمع 300 قلعه ای پیوست که برای دفاع از امپراطوری روم در مقابل حملات اقوام اسلاو ساخته شد. پس از این دوره نیز قلعه مذکور شاهد سه دوره ساخت و ساز اصلی بوده است که آخرین دوره آن مربوط به قرن 13- ام است یعنی زمانی که تزار اسن دوم دست به توسعه حداکثری این قلعه زد. اصلا دلیل نامگذاری این قلعه به نام قلعه اسن نیز به همین خاطر است. به منظور دریافت مشاوره های برتر در زمینه سفرهای توریستی و جهانگردی در سال 2024 با ما در سایت سفیران سفر در تماس باشید.

کمی درباره قلعه اسن در بلغارستان

قلعه اسن Asen Fortress معروفترین و پر بازدیدترین جاذبه ای است که می توان در منطقه اسنووگراد مشاهده کرد. از نظر جغرافیایی نیز این قلعه درست در سه کیلومتری از شهر اسنووگراد و بر بالای تپه ای در کنار ساحل رودخانه اسنیستا قرار دارد. محل استراتژیک و دفاع طبیعی اش به صورت گویایی توضیح می دهد که چرا این محل از زمان تراسیان مورد استفاده قرار گرفته است. پس به گواه تاریخ تراسیان اولین کسانی بوده اند که در قرن 5- ام پیش از میلاد قلعه ای را در محل فعلی قلعه اسن ساختند. در تصویر پایین نمایی دیدنی از قلعه اسن بلغارستان را مشاهده می کنید:

نمایی دیدنی از قلعه اسن بلغارستان

قلعه ای که به دلیل اهمیت فرهنگی آن از سال 1973 میلادی نیز به عنوان یک یادبود معماری در کشور بلغارستان اعلام شده است و حالا نیز این قلعه بخشی از هویت فرهنگی منطقه اسنووگراد بلغارستان را تشکیل می دهد.

درباره قلعه اسن در بلغارستان

تاریخچه ساخت قلعه اسن بلغارستان؛ از رومیان باستان تا تزارها!

پس همان طوری که در مطالب قبلی هم گفته شد، قدمت اولیه ساخت قلعه اسن البته نه با این نام و نه با این پلان به قرن 5- ام قبل از میلاد می رسد. پس از آن نیز این قلعه در طی دوره امپراطور ژوستینین بازسازی شد و برای دفاع از قلمرو امپراطوری روم در مقابل حملات اقوام اسلاو به خدمت گرفته شد. اما قلعه اسن فعلی در قالب سه دوره زمانی مختلف یعنی در طی قرون 9- ام، 11- ام و 13- ام شکل گرفته و به توسعه رسید.

در اینباره نیز اولین اشاره مکتوب به این قلعه نیز به زمان پایه گذاری صومعه باچکووا در سال 1803 میلادی برمی گردد. مثلا اولین برج قلعه کوچک توسط بیزانتین ها ساخته شد. در ن زمان فرمانده نظامی بیزانتین گریگوری باکوریانی صومعه و قلعه را وقف کرد. اما در سال 1204 میلادی این قلعه به دست صلیبیون افتاد و حتی به مدت 13 ماه نیز تحت محاصره نیروهای تزار بلغاری کولیان قرار داشت.

پس از کم شدن این هیاهوها بود که در سال 1231 میلادی تزار اسن دوم این قلعه را تا حداکثر توانش توسعه داد و کارهایی که برای توسعه این قلعه هم انجام داده بود را بر روی یادبودی مکتوب کرد. به همین دلیل است که نام این قلعه، قلعه اسن گفته می شود و نیز ساکنان استانیماکا (شهری پایین تر از قلعه) در سال 1934 میلادی نام شهرشان را به شهر اسنووگراد تغییر دادند.

تاریخچه ساخت قلعه اسن بلغارستان

قلعه اسن در بلغارستان؛ قلعه ای برای همه!

پس با توجه به تاریخچه پر فراز و نشیب قلعه اسن در بلغارستان می توان به این واقعیت مهم پی برد که قلعه اسن در طول دوره های تاریخی مختلف توسط قدرت های مختلفی شامل تراسیان ها، رومی ها، بیزانتین ها، صلیبیون، بلغارها و عثمانی ها تحت کنترل بوده است. جالبتر اینکه هر دوره ای نیز آثار تاریخی مخصوص به خودش را داشته که حالا نیز همگی موزه تاریخی اسنووگراد بلغارستان نگهداری می شود. همین آثار هستند که توضیح می دهند که چرا قلعه قرون وسطایی اسن یکی از مقاصد توریستی پر بازدید در منطقه اسنووگراد محسوب می شود.

قلعه اسن در بلغارستان؛ قلعه ای برای همه

از نکات جالب توجه دیگر در بازدید از قلعه اسن اینکه ضخامت دیوارهای این قلعه قرون وسطایی در حدود 3 متر و ارتفاع آن نیز در نقاط مختلف قلعه از 2 الی 4 متر متغیر است.

شرایط بازدید از قلعه اسن در بلغارستان

قبل از بازدید از قلعه اسن در کشور بلغارستان بهتر است کمی درباره مشخصات و ویژگی های جغرافیایی و مکانی این قلعه صحبت کنیم. قلعه ای که در منطقه اسنووگراد واقع شده است. در واقع این قلعه تاریخی و بسیار دیدنی در فاصله 3 کیلومتری از شهر قرار داشته و درست بر بالای یک صخره در سمت چپ ساحل رودخانه اسنیستا قرار دارد. یک جاده زیبایی هم به سمت این قلعه وجود دارد که از جاده ای در جنوب اسنووگراد به طرف اسمولیان منشعب می شود. گردشگرانی هم که علاقه مند بازدید از این قلعه هستند بایستی از قبل با جدول زمانی این قلعه به شرح زیر آشنا شوند:

  • ساعات بازدید در فصل زمستان: دوشنبه و یکشنبه از ساعت 9 صبح تا 18 عصر
  • ساعات بازدید در فصل تابستان: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 20 شب جمعه و شنبه: تا ساعت 22

شما مسافران و گردشگران عزیزی که قصد انجام سفر خارجی را دارید جهت آشنایی با قوانین، شرایط و مخارج یک سفر خارجی ایده آل می توانید با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *