بلغارستان

یادبود تزار آزادی بخش در بلغارستان

یادبود تزار آزادی بخش در بلغارستان

یادبود تزار آزادی بخش در بلغارستان مجسمه یادبودی از تزار الکساندر دوم سوار بر اسب می باشد که زیبایی چشم نوازی دارد و بیشتر به خاطر رهبری اش در آزادسازی کشور بلغارستان از چنگ امپراطوری عثمانی در قرن 19- ام معروف است. مجسمه ای که درست در میدان نیم گردی روبروی پارلمان بلغارستان قرار دارد. از دیگر نکات مهم درباره مجسمه مذکور این است که این مجسمه گرانیتی سیاه رنگ توسط هنرمند ایتالیایی آرنالدو زوچی ساخته و پرداخته شد و در 30 آگوست سال 1907 میلادی با حضور فردیناند و خانواده سلطنتی بلغارستان در بلوار تزار اوسووبودیتل (میدان پارلمان ملی) افتتاح شد. در ادامه با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا به اطلاعات کاملی در خصوص این جاذبه توریستی در شهر صوفیه دست یابید.

تزار آزادی بخش که بود؟

قبل از بازدید از یادبود تزار آزادی بخش در بلغارستان شاید این سوال برای بازدیدکنندگان مطرح شود که اصلا تزار که بود و چرا به او لقب آزادی بخش داده اند. در واقع تزار الکساندر دوم تزار سرزمین پهناور روسیه بود که نسب او به خاندان رومانف می رسید. او کسی بود که به جنگ با ترکان عثمانی رفت که چند سالی بود بلغارستان را تحت سیطره خود داشتند. در نتیجه جنگ روس- ترک (1878- 1877) تزار الکساندر دوم و نیروهایش بر عثمانیان غلبه کرد و کشور بلغارستان و شهر صوفیه را از اشغال ترکها بیرون آورد و بلغاری ها نیز به همین دلیل به او لقب آزادی بخش یا Liberator دادند. همان تزاری که آلاسکا را نیز به ایالات متحده فروخت!

تزار آزادی بخش که بود

درباره یادبود تزار آزادی بخش در بلغارستان

یادبود تزار آزادی بخش Monoment to the Tsar Liberator مجسمه زیبایی در مرکز شهر صوفیه و یکی از جاذبه های دیدنی این شهر به حساب می آید. مجسمه ای که به افتخار امپراطور روس تزار الکساندر دوم ساخته شده کسی که بلغاری ها را از حاکمیت عثمانیان رهایی بخشید. مجسمه 12 متری از جنس گرانیت سیاه که از کوه ویتوشا استخراج شده و پس از پرداخت و ساخت درست کمی بعد از پایان جنگ روسها- ترکها در مرکز شهر صوفیه نصب شد.

اگر به یادبود تزار آزادی بخش خوب نگاه کنید متوجه می شوید که این یادبود از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول که بخش اصلی یادبود بوده و نشان دهنده مجسمه گرانیتی تزار الکساندر دوم روسیه سوار بر اسب است. اما بخش دوم نقش برجسته برنزی پایین تر از مجسمه تزار یعنی درست در مرکز یادبود است که دسته ای از سربازان روسی و بلغاری تحت رهبری نایک (الهه پیروزی یونان باستان) را نشان می دهد که شمشیرش را بالا گرفته است.

دسته ای از سربازان روسی و بلغاری تحت رهبری نایک

و در کنار این دسته نیز شمایلی از گرند دوک نیکلاس نیکولایویچ، کنت ایگناتیف و ژنرال ژوزف ولادیمیرویچ گورکو و ژنرال میخاییل اسکوبلف قرار دارد. نقش برجسته های دیگر نیز صحنه هایی از نبرد آستارا زاگورا، امضای معاهده سن استفانو و مراسم افتتاح مجلس ملی در ولیکو تارنوو را نشان می دهد.

درباره یادبود تزار

ناگفته نماند که این یادبود در بلوار تزار اوسوبودیتل، میدان مجلس ملی روبری پارلمان بلغارستان واقع شده و بازدید از آن نی برای همگن رایگان می باشد.

تاریخچه یادیود تزار آزادی بخش در بلغارستان

تقریبا در اواخر قرن 19- ام یعنی چند سالی بعد از پایان جنگ روسها و ترکها بود که آرنالدو زوچی مجسمه ساز نئوکلاسیکی ایتالیایی تبار از بین 31 هنرمند دیگر برای طراحی و ساخت یادیود تزار آزادی بخش در بلغارستان انتخاب شد. معمار بلغاری نیکولا لازاروف نیز در طرحی معماری این یادبود به زوچی کمک کرد. سنگ بنای این مجسمه نیز در 23 آوریل سال 1901 میلادی در روز سنت جورج و با حضور کنیاز فردیناند اول بلغارستان به زمین گذاشته شد. نهایتا نیز کار ساخت این یادبود در 15- ام سپتامبر سال 1903 میلادی به پایان رسید و در تاریخ 30 آگوست سال 1907 میلادی نیز فردیناند و فرزندانش به همراه دوک کبیر ولادمیر الکساندرویچ فرزند الکساندر دوم در افتتاح این یادبود حضور یافتند.

نحوه دسترسی به یادبود تزار آزادی بخش در بلغارستان

پیش از اینکه اصلا به سراغ بازدید از یادبود تزار آزادی بخش در بلغارستان بروید ابتدا بایستی با موقعیت مکانی، ساعات بازدید و نیز هزینه احتمالی بازدید آشنا شوید. مجسمه مذکور درست در مرکز شهر صوفیه پایتخت کشور بلغارستان واقع شده است وجهت دسترسی و بازدید از این بنای یادبود بایستی به میدان ناردونو سابرانی در شهر صوفیه سفر کرد. ضمنا به صورت پیاده از مجسمه تزار تا کلیسای الکساندر نوسکی نیز فقط 4 دقیقه راه است. بازدید از یادبود مذکور رایگان بوده و به صورت 24 ساعته امکان پذیر است.

نحوه دسترسی به یادبود تزار آزادی بخش در بلغارستان

شهر صوفیه و لندمارک های معروف آن

صوفیه Sofia پایتخت و بزرگترین شهر ملت بالکانی بلغارستان است. شهری که به لحاظ جغرافیایی در غرب کشور بلغارستان درست در پایکوه کوه ویتوشا واقع شده است. شهری زیبا، خوش آب و هوا و با مردمانی خونگرم و صمیمی که برای گردشگران و جهانگردان نیز مقصد دلخواهی محسوب می شود. جالب است بدانید که لندمارک های شهر صوفیه تاریخ بیش از 2000 ساله این شهر را به گردشگرن بازگو می کنند.

تاریخی پر فراز و نشیب که در آن آثاری از یونانی ها، رومی ها، اشغال توسط عثمانی ها و دوره حاکمیت شوروری را می توان مشاهده کرد، مثلا کلیسای بویانا که دارای نقاشی های دیواری قرن 13- امی است، یادگاری بازمانده از رومی ها در قرن 4- ام میلادی است. قدمت کلیسای گرد سنت جورج صوفیه که دارای تزیینات قرون وسطایی و عثمانی است به قرن 10- ام میلادی می رسد. شما عزیزان می تونید سوالاتتان درباره سفر به بلغارستان را با مشاورین ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *