بلغارستان

کلیسای بویانا بلغارستان

کلیسای بویانا بلغارستان

کلیسای بویانا بلغارستان از معروفترین جاذبه های توریستی این کشور محسوب می شود که به خاطر نقاشی های دیواری یا همان فرسکوهای خودش معروف است. این نقاشی های دیواری که فرهنگ قرون وسطایی اصیل بلغاری را نشان می دهد متعلق به قرون 11 تا 17- ام میلادی است و اغلب مضامین آنها نیز مذهبی است. در این بین مهمترین و شاید اصلی ترین عامل شهرت این کلیسا در بین گردشگران خارجی فرسکوهای سال 1259 میلادی است که نشانگر صحنه هایی از امدادهای الهی مثل صحنه نجات ملوانان توسط سنت نیکلاس و یا پرتره هایی از قدیسین مثل پرتره سنت آرتاس می باشد. در ادامه برای آشنایی هر چه بهتر با این کلیسای خاص و دیدنی با ما در مجموعه سفیران سفر همراه باشید.

اطلاعات توریستی درباره کشور بلغارستان

بلغارستان Bulgaria کشوری کوچک واقع در جنوب شرقی اروپا و در شرق دریای بالکان واقع شده است. این کشور اروپایی از شمال با رومانی، در غرب با صربستان و مقدونیه شمالی و در جنوب با کشورهای یونان و ترکیه و نیز در شرق نیز به دریای سیاه ختم می شود. از نظر وسعتی این کشور با مساحتی در حدود 110994 کیلومتر مربع شانزدهمین کشور بزرگ اروپا محسوب می شود. پایتخت این کشور شهر صوفیا و از دیگر شهرهای این کشور می توان به پلودیو، وارنا و بورگاس اشاره کرد.

اطلاعات توریستی درباره کشور بلغارستان

این کشور هم از نظر فرهنگی و هم از نظر طبیعی دارای جاذبه های مختلفی است و به همین نیز همه ساله گردشگران پر شماری جهت دیدن جاذبه های این کشور راهی سفر می شوند. از جمله برترین و معروفترین جاذبه های این کشور می توان به صومعه ریلا، کلیسای جامع سنت الکساندر نوسکی، ساحل آفتابی، دریاچه های هفتگانه ریلا، کلیسای بویانا، قلعه تساروت و غیره اشاره کرد. جاذبه هایی که برخی از آنها مثل کلیسای بویانا بلغارستان جزء لیست سایت میراث جهانی یونسکو محسوب می شود.

درباره کلیسای بویانا بلغارستان

درباره کلیسای بویانا بلغارستان

کلیسای بویانا Boyana Chrch یک کلیسای ارتدوکسی بلغارستانی مربوط به دوره قرون وسطی است که در حومه شهر صوفیا (پایتخت بلغارستان) در محله ای به همین نام واقع شده است. بنایی دو طبقه ای با آجر نمای قرمز رنگ که جناح شرقی آن در اواخر قرن 10- ام یا اوایل قرن 11- ام ساخته شده و سپس جناح مرکزی اش در قرن 13- ام تحت حاکمیت امپراطور دوم بلغارستان به این بنا افزوده شد. در ادامه نیز ساخت کل بنا به سمت غرب در اواسط قرن 19- ام به اتمام رسید. نمای بیرونی کلیسای بویانا را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

نمای بیرونی کلیسای بویانا

بنابراین کلیسای بویانا کلا در سه مرحله تاریخی مختلف بنا شده است. داخل این کلیسا با نقاشی های دیواری یا همان فرسکوها و بیرون این کلیسا نیز با تزیینات سرامیکی زینت داده شده است. این کلیسا در سال 1954 میلادی جهت انجام تعمیرات و بازسازی های مربوطه به روی عموم مردم بسته شد و مجددا در سال 2006 میلادی نیز به روی عموم بازدیدکنندگان باز شد.

دلیل اصلی شهرت کلیسای بویانا بلغارستان چیست؟

همان طوری که در ابتداء نیز گفته شد، کلیسای بویانا از معروفترین بناهای تاریخی و مذهبی موجود در کشور بلغارستان به حساب می آید. اساسا این کلیسا شهرت جهانی اش را مدیون نقاشی های دیواری (فرسکوهای) مربوط به قرون مختلف میلادی است. نقاشی هایی که دستاوردهای استثنائی فرهنگ قرون وسطایی بلغارستان را به نمایش می گذارد. هر کدامیک از این نقاشی های دیواری دارای ارزش هنری بالایی بوده و از اصلی ترین عوامل جذب گردشگران به کشور بلغارستان نیز به حساب می آید. به دلیل همین اهمیت فرهنگی است که این کلیسا از سال 1976 میلادی در لیست سایت میراث جهانی یونسکو (UNESCO) نیز به ثبت رسیده است.

دلیل اصلی شهرت کلیسای بویانا بلغارستان

معرفی جاذبه های کلیسای بویانا بلغارستان

همان طوری که گفته شد، کلیسای بویانا هم به لحاظ نمای بیرونی و هم به سبب طراحی داخلی جزء کلیساهای منحصر بفرد اروپاست. کلیسایی که در اواخر قرن 10- ام پایه گذاری شده و ساخت آن هم در اوایل قرن 11- ام به پایان رسید. اصلی ترین جاذبه طراحی و معماری این کلیسا نیز نقاشی های دیواری (فرسکوهایی) آن می باشد که شامل 89 صحنه به همراه 240 تصویر انسانی است که بر روی دیوارهای کلیسا نمایش داده می شود.

علاوه بر لایه اول فرسکوهای قرن 11 الی 12- ام که تنها قطعاتی از آن مورد حفاظت قرار گرفته است و نیز لایه دوم معروف از نقاشی های بازمانده از سال 1259 میلادی، این کلیسا همچنین دارای یک تعداد کمی فرسکوهای جدیدتر از قرن 14- ام و 16- ام و 17- ام و نیز از سال 1882 میلادی است. فرسکوها در فاصله بین سال های 1912 تا 1915 میلادی توسط یک متخصص اتریشی و یک متخصص بلغارستانی تمیز کاری و بازسازی شد. اما عمده شهرت این کلیسا به واسطه نقاشی های دیواری بازمانده از سال 1259 میلادی است.

جاذبه های کلیسای بویانا

این نقاشی های دیواری لایه دوم بر روی نقاشی های بازمانده از قرون جدیدتر را نشان داده و یکی از کاملترین و سالم ترین یادبودهای هنر قرون وسطی در منطقه بالکان را نشان می دهد. در ضمن کل 89 صحنه همراه با تصاویر انسان بر روی دیوارهای این کلیسا به تصویر درآمده است و برای محافظت از این نقاشی ها نیز اقدامات محافظتی سخت و سفتی نیز به اجرا گذاشته می شود.

شرایط بازدید از کلیسای بویانا بلغارستان

کلیسای بویانا یکی از جاذبه های فرهنگی کشور بلغارستان محسوب می شود. کلیسایی که در شهر صوفیا، محله بویانا، خیابان بویانسکو ازرو واقع شده است. بنابراین گردشگران به منظور دسترسی به این کلیسا بایستی به آدرس ul. “Boyansko ezero” 3, 1616 Bojana, Sofia, Bulgaria مراجعه کنند. کلیسایی که تقریبا همه روزه از ساعت 9:30 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر به روی گردشگران باز است. به عنوان اقدام حفاظتی نیز یک سیستم تهویه هوا در این کلیسا نصب شده تا دمای داخل کلیسا را به 17 الی 18 درجه سلسیوس و نور تابی با حرارت پایین برساند.

در ضمن فقط تا 8 بازدیدکننده نیز مجاز هستند تا به مدت 10 دقیقه در داخل کلیسا بمانند. کل بنای کلیسای بویانا بلغارستان تحت مدیریت موره تاریخی ملی بلغارستان قرار دارد و در 2 اکتبر سال 2008 میلادی نیز توسط وزارت فرهنگ این کشور به صورت کاملی به روی عموم مردم باز شد. ضمنا نکته آخر هم اینکه هزینه بلیط بازدید از این کلیسا برای هر گردشگر خارجی از €5 (یورو) شروع می شود. به منظور کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص شرایط سفر به کشور بلغارستان 2024 با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *