آلمان

کلیسای جامع اشپیر در آلمان

کلیسای جامع اشپیر در آلمان

کلیسای جامع اشپیر در آلمان کلیسایی با 4 برج و دو گنبد میباشد که در سال 1030 توسط کنراد دوم پایه گذاری و در پایان قرن 11 مجددا مدلسازی شده است. این کلیسا یکی از مهمترین بناهای یادبود به سبک رومانسک از زمان امپراطوری روم می باشد. این کلیسا همچنین به مدت تقریبا 300 سال محل دفن امپراطورهای آلمانی بوده است. این کلیسا نیز از سال 1981 میلادی در لیست جاذبه های میراث جهانی یونسکو (UNESCO) قرار گرفته است. از مهمترین جاذبه های توریستی این بنای تاریخی می توان به دخمه، کلیساهای کوچک، ناقوس ها و فرامون ها اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این میراث جهانی با گروه کارشناسان مجموعه سفیران سفر در این مقاله همراه باشید.

کلیسای جامع اشپیر در آلمان بعنوان میراث جهانی

این کلیسا با عنوان کامل Speyer Cathedral در شهر اشپیر آلمان قرار داشته و در واقع محل جلوس اسقف اشپیر، اسقف کاتولیک رومی می باشد. این کلیسا به دستور کنراد دوم در سال 1030 میلادی ساخته شده است. کلیسایی که به همسر سنت اشپیر یعنی سنت ماری اهدا شده است. این کلیسا با سنگ ماسه قرمز رنگی ساخته شده و به همین علت نمای آن به رنگ قرمز می باشد. در طراحی این کلیسا 4 برج و 2 گنبد مدنظر قرار گرفته است و سبک معماری آن نیز به سبک رومانسک می باشد. بنابراین این بنا یکی از مهمترین بناهای معماری در عصر خود و یکی از عالی ترین بناهای رومانسک محسوب می شود.

جالب است بدانید که کلیسای جامع اشپیر آلمان در سال 1981 و به شماره 168 در لیست میراث جهانی یونسکو (UNESCO) به ثبت رسیده است. شورای بین المللی بناها و جاذبه ها (ICOMOS) در توصیف این کلیسا چنین بیان کرده است که کلیسای جامع اشپیر در آلمان به همراه کلیساهای ورمز و ماینس، یک بنایی تاریخی طراحی و ساخته شده با هنر رومانسک در عصر امپراطوری آلمان می باشد. این کلیسا به لحاظ ابعاد بزرگترین و به لحاظ تاریخی نیز مهمترین کلیسا محسوب می شود که مدفن سلاطین و امپراطورهای معروف آلمانی است. همچنین ICOMOS این کلیسا را در نمایش سیر تکامل در نگرش ها به مرمت و بازسازی از قرن 17 هم در آلمان و هم در جهان بسیار مهم تلقی می کند.

کلیسای جامع اشپیر در آلمان بعنوان میراث جهانی

تاریخچه ساخت کلیسای جامع اشپیر در آلمان

این کلیسا هم به لحاظ سبک معماری و ابعاد فیزیکی جزء بزرگترین و مهمترین کلیساهای تاریخی آلمان محسوب می شود و هم اینکه از نظر تاریخی نیز در زمره قدیمی ترین کلیساهای آلمان و اروپا به حساب می آید. در سال 1025، کنراد دوم دستور داد تا بزرگترین کلیسای جهان مسیحیت در اشپیر آلمان ساخته شود. ساخت این کلیسا به سال 1030 میلادی در سایت باسیلیکای قبلی شروع شد که در آن زمان پروژه جاه طلبانه ای نیز به نظر می رسید. این بنای مذهبی تقریبا در سال 1061 با یک بدنه غربی، یک شبستان با دو راهرو و یک جناح متصل ساخته شد و سالن هم سرایی نیز با دو برج احاطه شده است. نماهایی از طراحی داخلی کلیسای مذکور را در تصاویر زیر مشاهده می کنید:

طراحی داخلی کلیسای جامع اشپیر در آلمان

کلا کلیسای جامع اشپیر در آلمان در دو دوره تاریخی مختلف یعنی قرون وسطی و عصر جدید فرآیندهای مختلف تکاملی خود شامل طراحی، ساخت و بازسازی را به کرات تجربه کرده است. حتی این کلیسا در سال 1689 توسط ارتش فرانسه به رهبری لوئیس ششم اشغال شده و دچار صدمات زیادی گشت و یا مجددا در سال 1792 به اشغال سربازان ناپلئون درآمد. اما بعدها دوباره بازسازی شد و در حال حاضر شکل کلی و ابعاد سازه قرن 11 این کلیسا حفظ شده است. ناگفته نماند که تزئینات داخلی و نمای غربی جدید کلیسا به عنوان شاهکار اصلی قرن 19 محسوب می شود.

بخش های مختلف کلیسای جامع اشپیر در آلمان

قبل از پرداختن به بخش های مختلف این کلیسا لازم است تا ابتداء ابعاد این کلیسای بزرگ مورد بررسی قرار گیرد. جدول زیر نشانگر ابعاد کلیسای جامع اشپیر در آلمان می باشد:

ابعاد کلیسای اشپیر در آلمان
طول کل کلیسا 134 متر
عرض کلی شبستان کلیسا به همراه راهروها 37.62 متر
عرض داخلی شبستان 14 متر
ارتفاع شبستان در راس طاق ها 33 متر
ارتفاع مناره های شرقی 71.20 متر
ارتفاع مناره های غربی 62.60 متر

پس از اطلاع در خصوص مشخصات فنی این کلیسا اکنون به معرفی بخش های مختلف آن می پردازیم. یکی از بخش های پربازدید کلیسای اشپیر در آلمان دخمه آن می باشد که در طی قرون متمادی از اتاقک های کوچک در دخمه های سالنی بنددار ساخته شده و گاها نیز زیر جناح های کلیسا و نیز صدر کلیسا امتداد می یافت. لازم به یادآوری است که دخمه تاریخی کلیسای جامع اشپیر در سال 1041 وقف شده و با مساحت 850 متر مربعی بزرگترین دخمه سالنی ستون دار رومانسک در اروپا محسوب می شود. کلیساهای کوچک شامل کلیسای سنت امرام، سنت کاترین و سنت آفرآ از دیگر بخش های دیدنی کلیسای جامع اشپیر در آلمان محسوب می شود. ناقوس ها نیز از دیگر جاذبه های دیدنی این کلیسا به شمار می رود.

بخش های مختلف کلیسای جامع اشپیر در آلمان

جاذبه های اطراف کلیسای اشپیر در آلمان چیست؟

اگر قصد بازدید از کلیسای اشپیر را دارید باید بدانید که بناهای تاریخی و دیدنی زیادی در اطراف این کلیسا وجود دارد. در جنوب این کلیسا راهبه خانه ای با مجسمه ای از مونت اولیوز قرار دارد. در طرف شمالی کلیسای اشپیر نیز اقامتگاه اسقف پالاتیال قرار دارد. از دیگر بناهای نزدیک این کلیسا می توان به چپتر هاوس، خانه کشیش، بایگانی ها، کلیسای سنت نیکولاس، قلعه های شهر و غیره اشاره کرد. اغلب این بناها نیز پس از انقلاب فرانسه نابود شدند. از بین انواع جاذبه ها نیز مهمترین جاذبه های توریستی اطراف کلیسای اشپیر 2 جاذبه مهم زیر می باشد:

  • برج هس یا Heidentürmchen که بقایای قلعه شهر قرون وسطایی است که در شرق کلیسای اشپیر قرار دارد
  • سالن اشیاء آنتیک یا Antikenhalle که در شمال کلیسا ساخته شده و محل نگهداری اشیاء یافت شده رومی در نواحی اطراف کلیساست. این سالن به سبک نئوکلاسیک ساخته شده و برای تبدیل به موزه نیز خیلی کوچک می باشد.

هموطنان علاقه مند سفر به آلمان بایستی قبل از هر چیز با این کشور، شرایط و قوانین آلمان 2023 آشنا شوند، سپس از طریق سایت مجموعه سفیران سفر خود را برای دریافت ویزای آلمان آماده سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *