ترکیه

کوه آرارات ترکیه

کوه آرارات ترکیه

کوه آرارات ترکیه یا آغری داغی Agri Dagi به ارتفاع 5137 متری بلندترین کوه در کشور ترکیه محسوب می شود که پربازدید است. این کوه نه تنها به خاطر زیبایی اش بلکه همچنین به خاطر افسانه ها و داستان های مرتبط با آن مخصوصا داستان به گل نشستن کشتی نوح در این کوه معروف است! کوهی که از نوع کوه های آتش فشانی بوده و مشترکا در استان های ایغدیر و آغری در گوشه شمال شرقی ترکیه قرار دارد. این کوه زیبا درست در گوشه شمال شرقی ترکیه بین مرز کشورهای ترکیه، ایران، ارمنستان و نخجوان آذربایجان قرار دارد و همواره جزء بهترین مقاصد کوهنوردان حرفه ای محسوب می شود. در ادامه با معرفی بیشتر کوه آرارات یا آغری داغی ترکیه با ما همراه شوید.

کوه آرارات ترکیه در کجاست؟

یکی از معروفترین لندمارک های کشور ترکیه، کوه آرارات Mount Ararat است که در آناتولی شرقی یعنی مشترکا بین دو استان آغری و ایغدیر ترکیه قرار دارد. موقعیت دقیق جغرافیایی این کوه نیز در منتها الیه شمال شرقی کشور ترکیه درست بین مرزهای ترکیه، ارمنستان، نخجوان و ایران است. کوهی که ترک ها به آن آغری داغی می گویند. کوهی که در انجیل نیز با نام کوه های آرارات معروف است جایی که کشتی نوح در آنجا به گل نشست. همان طوری که در تصویر زیر هم مشاهده می شود، کوه آرارات ترکیه از دو قله شامل آرارات بزرگ و آرارت کوچک تشکیل شده است:

کوه آرارات ترکیه در کجاست

کوه آرارات؛ بلندترین نقطه ترکیه

همان طوری که در مطالب قبلی هم گفته شد کوه آرارات در منطقه آناتولی شرقی ترکیه بین استان های آغری و ایغدیر، نزدیک مرز با ایران، ارمنستان و نخجوان آذربایجان بین رودهای ارس و مورات قرار دارد. ضمنا دشت لاوای سردار بولاک با ارتفاع 2600 متری قله های آرارات بزرگ و کوچک را از هم جدا می کند. ارتفاع این کوه در حدود 5137 متر بوده و بلندترین کوه ترکیه و سومین کوه بلند غرب آسیاست. قله این کوه نیز در فاصله 16 کیلومتری غرب مرز ایران و ترکیه و 32 کیلومتری جنوب مرز ترکیه و ارمنستان قرار دارد. ضمنا دشت آرارات در امتداد ضلع شنال غربی به شرق این قله قرار دارد.

کوه آرارات؛ بلندترین نقطه ترکیه

کوه آرارات ترکیه؛ کوهی با چندین نام!!!

با وجود اینکه کوه آرارات کاملا در داخل مرزهی ترکیه قرار دارد اما دامنه های شرقی اش نقطه نزدیکی را بین کشورهای ترکیه، ایران، ارمنستان و آذربایجان تشکیل می دهد. در واقع اگر بخواهیم از نظر موقعیت جغرافیایی بررسی کنیم، قله این کوه در 16 کیلومتری مرز ایران و نخجوان و در فاصله 32 کیلومتری جنوب مرز ارمنستان قرار دارد. بنابراین مثلث ترکی، ارمنی و آذربایجانی و ترکی، ایرانی و آذربایجانی در فاصله 8 کیلومتری از هم قرار داشته و با نوار باریکی از قلمرو ترکیه از هم جدا شده اند.

کوه آرارات ترکیه؛ کوهی با چندین نام

همین همجواری کشورهای مختلف با کوه آرارات سبب شده تا این کوه با نام های مختلفی نیز شناخته شود. خود ترک ها به این کوه، کوه آغری می گویند. در حالی که ارمنی ها نیز به این کوه، کوه آرارات و گاها کوه ماسیس نیز می گویند. اسم آرارات نیز از قوم اورارتو گرفته شده که در قرون 6- ام و 9- ام پیش از میلاد در اطراف این کوه زندگی می کرده اند. خود اروپایی ها از نام آرارات برای این کوه استفاده می کنند. اما کردها به این کوه چیای آغیری می گویند. جالب است بدانید که نام ایرانی سنتی این کوه نیز کوه نوح است که اشاره ای به داستان به گل نشستن کشتی معروف حضرت نوح در کوه آرارات ترکیه دارد.

حقایقی جالب درباره کوه آرارات ترکیه

ترکیه نه تنها به واسطه داشتن انواع جاذبه های تاریخی و فرهنگی بلکه همچنین به خاطر داشتن جاذبه های طبیعی بی شماری نیز معروف است. یکی از این جاذبه های طبیعی در ترکیه، کوه آرارات است که مقصد محبوب کوهنوردان حرفه ای است. اما قبل از شروع سفر به کوه آرارات بد نیست با برخی حقایق جالب درباره این کوه نیز آشنا شوید:

  • کوه آرارات ترکیه کوهی با منشاء آتش فشانی است.
  • اصولا نام کوه آرارات از نام قوم اورارتو گرفته شده است که در قرون 6- ام تا 9- ام پیش از میلاد در دامنه های این کوه ساکن بوده اند.
  • این کوه با ارتفاع 5137 متری بلندترین کوه کشور ترکیه و سومین کوه بلند غرب آسیا به شمار می رود.
  • کوه آرارات متشکل از دو کوه آرارات کوچک و آرارات بزرگ است. ارتفاع آرارات کوچک حدود 3925 متر ولی ارتفاع آرارات بزرگ حدود 5137 متر می باشد.
  • با اینکه کوه آرارات در داخل قلمرو سرزمینی ترکیه است ولی این کوه هنوز هم جزء نمادهای ملی ارمنستان محسوب می شود.
  • قله کوه آرارات ترکیه در طول سال همواره پوشیده از برف است!
  • کوه آرارات با افسانه گل نشستن کشتی حضرت نوح به شهرت رسیده است.
  • نمای زیبای کوه آرارات ترکیه از هر چهار کشور اطراف این کوه قابل مشاهده است.
  • اولین بار در سال 1829 میلادی خاچاتور آبوویان و فردریش پاروت به قله کوه آرارات صعود کردند.

حقایقی جالب درباره کوه آرارات ترکیه

تفریحات کوه آرارات ترکیه

کوه آرارات در شرق ترکیه است و برای دسترسی به این کوه مرتفع نیز شما بایستی به استان آغری یا استان ایغدیر ترکیه سفر کنید. به هر حال این کوه سفید پوش با ارتفاع 5137 متری از بهترین نقاط ترکیه برای کوهنوردی و صعود به قله محسوب می شود. اما برای صعود به این کوه، کوهنوردان بایستی مجوز صعود دریافت کرده و ضمنا با راهنمای مجوز دار نیز کار صعود را انجام دهند. مدت صعود به این کوه نیز به طور استاندارد 3 شب می باشد. در ضمن بهترین زمان برای صعود به قله این کوه نیز ماه های جولای الی سپتامبر است که هوا کاملا خوب و به کام کوهنوردان است.

علاوه بر کوهنوردی، اسکی در دامنه های کوه آرارات ترکیه نیز جزء محبوب ترین تفریحات گردشگران به شمار می رود. منتها بهترین زمان ممکن برای اسکی در کوه آرارات فصل بهار یعنی در ماه مارس و آوریل است. به همین دلیل نیز اسکی بهاری کوه آرارات معروف است.

تفریحات کوه آرارات ترکیه

بهترین زمان برای صعود به کوه آرارات ترکیه

قبل از هر اقدامی برای بازدید از کوه آرارات بهتر است که از شرایط آب و هوایی حاکم بر این کوه مطلع شوید. چرا که منطقه کوهستانی بوده و شرایط خاص خودش را دارد. معمولا بهترین زمان برای صعود به کوه آرارات ماه های جولای تا سپتامبر می باشد. یعنی به تعبیر دیگر اوایل مرداد تا اوایل مهرماه بهترین زمان برای صعود به کوه آرارات محسوب می شود. ضمنا با اینکه صعود زمستانی به کوه آرارات یک صعود دشواری است ولی این صعود می تواند بی نهایت جذاب و مهیج باشد.

بهترین زمان برای صعود به کوه آرارات ترکیه

پس اگر شما هم مایل به صعود به کوه آرارات و دیدن زیبایی های وصف ناپذیر این کوه هستید لازم است اولا از آمادگی کافی برخوردار باشید. دوما وسایل و تجهیزات کوهنوردی مناسبی فراهم کنید و سوما حتما از قبل تور کوه آرارات ترکیه را رزرو کنید تا به همراه یک گروه کوهنوردی صعود کنید. ترکیه کشوری مملو از جاذبه های طبیعی و فرهنگی زیبا و دیدنی است. به همین دلیل نیز به همگان توصیه می شود در طول عمرشان حتی شده یکبار هم از این کشور دیدن کنند. ما در مجموعه سفیران سروش سعادت با ارایه به روزترین اطلاعات توریستی و نیز خدمات مسافرتی کامل آماده تسهیل سفرتان به ترکیه 2024 هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *