بلغارستان

کلیسای سنت جورج صوفیه

کلیسای سنت جورج صوفیه

در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از کلیساهای معروف و پربازدید کشور بلغارستان یعنی کلیسای سنت جورج صوفیه آشنا کنیم. کلیسایی که با بدنه گرد و آجر قرمز رنگ خودش در شهر صوفیه خودنمایی می کند. این بنای مذهبی در قرن 4- ام میلادی به عنوان حمام رومی ساخته شده بود اما بعدا در داخل دیوارهای سردیکا پایتخت دسیا مدیترانه قدیم در طی امپراطوری های روم و بیزانسی به کلیسا تبدیل شد.

کلیسای مسیحیت اولیه که به عنوان قدیمی ترین بنا در صوفیه مدرن محسوب می شود و متعلق به کلیسای ارتدکس بلغارستان است. بنایی استوانه ای شکل که بر روی یک پایه مربعی استوار شده و بیشتر از هر چیز دیگری نیز به خاطر نقاشی های دیواری (فرسکوهای) قرن 12، 13 و 14- امی اش در داخل گنبد مرکزی معروف است. در ادامه نیز با ما همراه شوید تا به اطلاعات مفصل و تکمیلی تر در خصوص این کلیسای جذاب در شهر صوفیه آشنا شوید.

سرگذشت کلیسای سنت جورج؛ از حمام رومی تا مسجد عثمانی!

آنچه که مسلم است اینکه کلیسای سنت جورج Church of Saint George در عهد رومیان باستان بنا شده و در قرن 4- ام میلادی کاربری گرمابه رومی داشته است. اما سپس در اواخر دوره روم و دوره بیزانسی به یک کلیسا تبدیل شد. این کاربری نیز تا قرون وسطی ادامه داشت تا اینکه در دوره عثمانی این کلیسا به مسجد مسلمانان تبدیل شد و در همین دوره نیز نقاشی های دیواری بر روی دیورها و گنبد مسجد سنت جورج صوفیه ترسیم شد.

سرگذشت کلیسای سنت جورج؛ از حمام رومی تا مسجد عثمانی

نقاشی های دیواری مهمترین علت شهرت کلیسای سنت جورج صوفیه

همان طوری که قبلا نیز بیان شد، کلیسای سنت جورج صوفیه بیشتر از هر چیز دیگری به خاطر نقاشی های دیواری قرون 12 تا 14- ام در داخل گنبد مرکزی اش معروف است. در حال حاضر نیز سه لایه از این نقاشی های دیواری کشف شده است که به لحاظ قدمتی به قرن 10- ام میلادی می رسد. نقاشی های زیبا از 22 پیامبر بر روی دیوار 2 متری که گنبد بر روی آن قرار گرفته از جمله بهترین نقاشی های دیواری است. این نقاشی ها در طی دوره عثمانی ترسیم شده یعنی زمانی که از این بنا به عنوان مسجد استفاده می شد. نقاشی هایی که در قرن 20 ام کشف و مرمت شدند.

نقاشی های دیواری مهمترین علت شهرت کلیسای سنت جورج صوفیه

معماری کلیسای سنت جورج صوفیه

کلیسای سنت جورج صوفیه نمونه ای از بنای ساخته شده به سبک معماری مسیحیت اولیه می باشد. کلیسایی که به عنوان قدیمی ترین بنای موجود در صوفیه بلغارستان نیز محسوب می شود. پلان یا طرح اولیه معماری این کلیس یک پلان گرد با یک گنبد بر روی پایه مربعی است. آنچه که بیشتر از هر چیزی سبب شهرت این کلیسا در کشور بلغارستان شده وجود نقاشی های دیواری زیبا از قرون متمادی است که بر روی دیوار و گنبد آن نقش بسته است.

معماری کلیسای سنت جورج صوفیه

جاذبه های اطراف کلیسای سنت جورج صوفیه

کلا مدت زمان توصیه شده جهت بازدید از کلیسای سنت جورج صوفیه در حدود 1 ساعت می باشد و پس از اتمام این مدت زمان گردشگران می توانند از روی نقشه توریستی شهر صوفیه برای بازدید از دیگر جاذبه های این شهر روانه شوند. بر طبق داده های این نقشه نیز در شعاع 6 مایلی از کلیسای سنت جورج حدود 237 جاذبه توریستی وجود دارد که از معروفترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • کلیسای سنت الکساندر نوسکی
  • کوهستان ویتوشا
  • کلیسای روسی سنت نیکلاس
  • بلوار ویتوشا
  • کلیسای بویانا
  • کلیسای جامع دی اسوتا- ندلیا و غیره

جاذبه های اطراف کلیسای سنت جورج صوفیه

رستوران های اطراف کلیسای سنت جورج صوفیه

برخی ز بازدیدکنندگان پس از اتمام بازدید از این کلیسا ممکن است به فکر خوردن یک وعده غذایی کامل و یا یک نوشیدنی انرژی بخش در رستوران محلی باشند. در این مورد آنها می توانند به نزدیکترین رستورانها به کلیسای سنت جورج صوفیه بروند. از جمله این رستوران ها که در سرو انواع غذاهای محلی و بین المللی نیز معروف هستند می توان به رستوران های زیر اشاره کرد:

  • رستوران هندی تاج محل
  • رینبو فاکتوری
  • آرت کلوب موزئوم
  • رستوران مدیترانه ای کاپو
  • رستوران ایتالیایی بوراتا و غیره

شرایط بازدید از کلیسای سنت جورج صوفیه

شرایط بازدید از کلیسای سنت جورج صوفیه

کلیسای سنت جورج صوفیه از قدیمی ترین مساجد موجود در کشور بلغارستان مخصوصا در شهر صوفیه محسوب می شود. به همین دلیل نیز اغلب گردشگران خارجی در سفر به صوفیه بازدید از این کلیسا را نیز در سرلوحه کار خود قرار می دهند. اما برای بازدید از این کلیسا شما بایستی به مرکز صوفیه سفر کنید و به همین منظور نیز می توانید از سیستم حمل و نقل عمومی بهره گیرید. نکته مهم دیگر در خصوص بازدید از کلیسای مذکور اینکه کلیسای سنت جورج صوفیه همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت 6:30 عصر به روی عموم باز است.

برای سفر به کشور بلغارستان تنها داشتن پاسپورت معتبر کافی نیست. بلکه علاوه بر این مدرک داشتن ویزای سفر به بلغارستان نیز برای گردشگران و مسافران الزام آور است. ویزایی که به آنها امکان سفر و اقامت به بلغارستان تا 90 روز را می دهد و بدون داشتن این ویزا نیز عملا ورود به این کشور امکان پذیر نیست. شما عزیزان هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص ویزای بلغارستان 2024 و شرایط درخواست این ویزا را می توانید با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *