پرتغال

کلیسای جامع لیسبون

کلیسای جامع لیسبون

کلیسای جامع لیسبون با بیش از 800 سال تاریخچه مهمترین و قدیمی ترین کلیسا در شهر لیسبون پرتغال محسوب می شود. بنابراین بازدید از این کلیسا به معنای سفر به تاریخ 800 ساله می باشد. این کلیسا یک نوع کلیسای کاتولیک رومی است که بین سال های1147 الی 1150 میلادی ساخته شده و در واقع مقر اسقف اعظم لیسبون نیز به حساب می آید. کلیسایی که نمای آن بیشتر از اینکه بمانند نمای یک کلیسا باشد شبیه نمای یک قلعه است.

همچنین این کلیسا به خاطر به کارگیری سبک های معماری مختلف از جمله سبک های رمانسک، گوتیک و باروک معروف است. از جالب ترین نکات در مورد تاریخچه این کلیسا نیز اینکه کلیسای مذکور در برابر انواع بالایای طبیعی از جمله زلزله مهیب سال 1755 میلادی نیز مقاوم باقی مانده است. در ضمن از معروفترین بخش های این کلیسا می توان به ایوان سر پوشیده آن به همراه آثار رومی، عربی و قرون وسطایی مختلف و نیز گنجینه جواهراتش اشاره کرد. در ادامه همین مطالب نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

قدیمی ترین کلیسای شهر لیسبون؛ کلیسای جامع لیسبون!

کلیسای جامع لیسبون Lisbon Cathedral که بیشتر با عنوان پرتغالی سی دی لیسبوآ نیز شناخته می شود، قدیمی ترین و مهمترین کلیسای شهر لیسبون پایتخت پرتغال به حساب می آید. کلیسایی که قدمت ساختش به قرن 12- ام میلادی برمی گردد و سبک معماری غالب به کار رفته در آن نیز سبک رومانسکی است. جالب است بدانید که این کلیسا رسما با عنوان کلیسای سانتا ماریا مایور شناخته می شود. نمایی از کلیسای جامع لیسبون را در تصویر پایین مشاهده می کنید:

نمایی از کلیسای جامع لیسبون

جالب است بدانید که این کلیسا در بلایای طبیعی مختلف مثل زلزله بزرگ سال 1755 نیز سالم مانده است و از کل ساختمان کلیسا نیز فقط بخش چپ این ساختمان تخریب شد. در طول قرون متمادی نیز کلیسای مذکور در مناسبت های مختلف بازسازی شده است.

مشخصات معماری کلیسای جامع لیسبون

پس این کلیسا یک نوع کلیسای کاتولیک رومی در شهر لیسبون است. کلیسایی که از یک معماری خاصی نیز تبعیت می کند. سبک معماری این کلیسا شامل سبک های رمانسک، گوتیک و باروک می باشد. این کلیسا بیشتر به خاطر سبک های معماری مختلف به کار رفته در آن معروف است. ارتفاع کلی کلیسا تا 12 متر و طول آن نیز در حدود 90 متر می باشد. در ضمن عرض این کلیسا نیز در حدود 40 متر می باشد. کلیسایی که در طول تاریخ نیز چندین بار تحت بازسازی قرار گرفته است. حالا نیز به عنوان یکی از جاذبه های توریستی معروف شهر لیسبون به حساب می آید و از سال 1910 میلادی نیز به عنوان یک یادبود ملی دسته بندی شده است.

مشخصات معماری کلیسای جامع لیسبون

بخش های مختلف و جذاب کلیسای جامع لیسبون

کلیسای جامع لیسبون نیز همانند دیگر کلیساهای کاتولیک رومی از بخش های مختلف مثل شبستان، راهروها و نیز محراب تشکیل شده است. راهرو گوتیک این کلیسا طوری طراحی شده که اگر چه کمی کوچکتر ولی شبیه سبک صومعه جرنیموس می باشد.در داخل همین راهرو بازدیدکنندگان می توانند آثار و بقایای رومی، عربی و قرون وسطایی مختلفی را مشاهده کنند که چند سال قبل حفاری و کشف شده اند. اما بخش جذاب و پر بازدید دیگر این کلیسا، گنجینه آن می باشد که در طبقه دوم کلیسا قرار دارد و از 4 تالار به همراه سویت ها، جواهرات و آثار به جا مانده از دوره های مختلف تشکیل شده است.

بخش های مختلف و جذاب کلیسای جامع لیسبون

شرایط دسترسی و بازدید از کلیسای جامع لیسبون

اول از همه بایستی بدانید که کلیسای جامع لیسبون در میدان لارگو دا سی 1100 شهر لیسبون قرار دارد و برای دسترسی به آن نیز دو روش در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد. روش اول استفاده از تراموا خطوط 28 و 12 و روش دوم استفاده از اتوبوس خط 37 می باشد. این کلیسای پرتغالی نیز به جز یکشنبه ها در مابقی ایام هفته از ساعت 9:30 یا 10 صبح الی ساعت 6 یا 7 عصر به روی بازدیدکنندگان باز است. اما نکته قابل توجه دیگر اینکه بازدید از بخش های مختلف این کلیسا منوط به پرداخت هزینه مربوطه می باشد که به صورت جدول زیر است:

بخش های مختلف کلیسا هزینه بلیط بازدید به یورو
خود کلیسا رایگان
راهرو یا ایوان سرپوشیده کلیسا 2.50€
گنجینه کلیسا 2.50€
راهرو+ گنجینه کلیسا 4€
کودکان زیر 11 سال رایگان

در ضمن افراد کهنسال، دانش آموزان و دانشجویان برای بازدید از کلیسای جامع لیسبون از تخفیف 50% برخوردار هستند.

شرایط دسترسی و بازدید از کلیسای جامع لیسبون

جاذبه های توریستی اطراف کلیسای جامع لیسبون

در مجموع مدت زمان توصیه شده جهت بازدید از کلیسای جامع لیسبون بین 1 تا 2 ساعت می باشد و بعد از اتمام بازدید از کلیسای مذکور نیز بازدید کنندگان می توانند از نزدیکترین جاذبه ها به این کلیسا دیدن کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پراچا دو کومرسیو (میدان کومرسیو): 380 متری
  • بایکسا: 412 متری
  • قلعه سائو جورج: 428 متری
  • آلفاما: 451 متری
  • سانتا ژوستا: 589 متری و غیره

برای سفر به پرتغال دلایل زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به میراث فرهنگی و مذهبی منحصر بفرد، آب و هوای ملایم، سالانه حدود 3000 ساعت تابش آفتاب، 850 کیلومتر سواحل زیبا، طیف وسیعی از چشم اندازهای مختلف و نیز انواع فعالیت های تفریحی و مهیج اشاره کرد. اگر مایل به دانستن اطلاعات تکمیلی تر در خصوص تورهای گردشگری پرتغال بوده و یا هزینه سفر و قامت در این کشور اروپایی هستید، پس با همکاران ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *