بلغارستان

کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

اگر راهتان به پایتخت بلغارستان افتاد حتما از کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه دیدن کنید؛ بنایی که سمبل و نماد فرهنگی شه صوفیه به حساب می آید. کلیسایی که بمانند اغلب کلیساهای موجود در بلغارستان از نوع کلیساهای ارتدکسی بوده و به سبک نئو بیزانسی ساخته شده است. کلیسایی که به عنوان کلیسای جامع بخش بلغارستان محسوب می شود و از نظر ابعاد نیز یکی از 50 کلیسای بزرگ جهان مسیحیت نیز محسوب می شود. این کلیسا یکی از سمبل های مهم شهر صوفیه محسوب می شود. کلیسایی که مساحتی در حدود 3170 متر مربع را پوشانده و می تواند حدود 5000 نفر را درون خود جا دهد. کلیسایی که گردشگران و جهانگردانی که به بلغارستان سفر می کنند همه روزه از آن دیدن می کنند. از طریق ارتباط با کارشناسان و مشاورین مجرب سایت سفیران سفر می توانید در جریان شرایط و هزینه سفر به بلغارستان 2024 نیز قرار گیرید.

درباره کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه Alexander Nevsky Cathedral کلیسایی است که ساخت آن در تاریخ 3 مارچ سال 1882 میلادی شروع شده و در فاصله زمانی بین سال های 1904 تا 1912 میلادی نیز به پایان رسید. این کلیسا جزء 10 کلیسای ارتدوکسی شرقی محسوب می شود و بزرگترین کلیسای جامع ارتدکسی شرقی محسوب می شود. عقیده نیز بر این بود که تا سال 2000 میلادی این کلیسا بزرگترین کلیسای ارتدکس تکمیل شده در جهان بوده است.

مشخصات معماری کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

همانند اغلب کلیساهای کشور بلغارستان، کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه به سبک نئو بیزانسی و توسط معمار الکساندر پرومرانتسف طراحی شده است. کلیسایی که ظرفیت آن در حدود 5000 نفر بوده، طول این کلیسا 73.5 متر و عرض آن نیز در حدود 52.2 متر می باشد. مساحت داخلی این کلیسا در حدود 3170 متر مربع و ماکسیمم ارتفاع آن نیز در حدود 53 متر می باشد. ارتفاع گنبد طلایی رنگ این کلیسا در حدود 46.3 متر بوده و تاکید این کلیسا بر روی گنبد مرکزی آن است و عرض بام شبستان مرکزی این کلیسا در حدود 28 متر می باشد.

معماری کلیسای جامع الکساندر نوسکی

این کلیسا دارای 12 ناقوس با وزن کل 23 تن می باشد که وزن سنگین ترین ناقوس در حدود 12 تن و سبک ترین ناقوس نیز در حدود 10 کیلوگرم می باشد. فضای داخلی این کلیسا با مرمر ایتالیایی به رنگ های مختلف تزیین شده است. کلیساهای زیادی در بلغارستان وجود دارد که کپی های کوچکتری از کلیسای جامع الکساندر نوسکی همانند کلیساهایی در شهرهایی مثل والچدرام، ساندانسکی، دولنا میتروپولیا، کیوستندیل، کاسپیچان، برزنیک، دورکووو می باشد.

طراحی کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

ساخت کلیسای جامع الکساندر نوسکی در سال 1882 میلادی شروع شد زمانی که سنگ بنای این کلیسا گذاشته شد ولی واقعیت این است که این کلیسا بین سال های 1904 و 1912 میلادی ساخته شد. در وافع سنت الکساندر نوسکی شاهزاده روسی بود و این کلیسا به افتخار سربازان روسی ساخته شد که در جریان جنگ روسی- ترکی سال های 1877 تا 1878 میلادی کشته شدند. همانگونه که گفته شد، کلیسای جامع الکساندر نوسکی توسط الکساندر پومرنتسف با کمک الکساندر اسمیرنوف و الکساندر یاکولوف طراحی شد و بالاخره طرح نهایی در سال 1898 میلادی به پایان رسید.

طراحی کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

موزه کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

یکی از بخش های جذاب و دیدنی کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه وجود موزه آیکون های بلغاری در داخل دخمه این کلیساست. در واقع این موزه بخشی از گالری هنر ملی است و خیلی از گردشگران مشتاق بازدید از این بخش کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه هستند. خود کلیسای جامع الکساندر نوسکی ادعا می کند که این موزه شامل بزرگترین کلکسیون آیکون های ارتدکسی در اروپاست. مجددا نمایی با شکوه و زیبایی از کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه را در زیر مشاهده می کنید که بمانند سمبلی استوار در وسط شهر صوفیه خودنمایی می کند:

موزه کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

بازدید از کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

این کلیسا در پایتخت کشور بلغارستان یعنی صوفیه قرار داشته و برای دسترسی به آن بایستی به آدرس pl. Sveti Aleksandar Nevski, 1000 Sofia Center, Sofia, Bulgaria سفر کرد. کلیسایی که همه روزه از ساعت 7 صبح تا ساعت 7 عصر به روی گردشگران باز است. مدت زمان توصیه شده برای بازدید از این کلیسای جامع در شهر صوفیه در حدود 1 ساعت می باشد و گردشگران خارجی پس از بازدید از این کلیسا می توانند از نزدیکترین نقاط دیدنی به این کلیسا مثل یادبود سرباز گمنام، آکادمی علوم بلغارستان، گالری ملی هنر خارجه، آکادمی هنر ملی، پارلمان بلغارستان، پارکی به افتخار ایوان وازوف، اپرا و باله صوفیه و غیره بازدید کنند.

بازدید از کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه

شهر صوفیه و جاذبه های معروف آن؟!!

صوفیه Sofia پایتخت و بزرگترین شهر کشور بلغارستان است که اطرافش را اراضی پارکی و باغات سرسبز دربر گرفته است. همچنین از نظر جغرافیایی، این شهر زیبا در پای کوه اسکی معروف به نام کوه ویتوشا قرار دارد. صوفیه یکی از قدیمی ترین پایتخت های اروپایی نیز محسوب می شود که قدمت تاریخی آن به بیش از 7000 سال نیز می رسد. به همین دلیل نیز با کمی گشت وگذار در شهر صوفیه می توان از انواع بناهای تاریخی در این شهر نیز دیدن کرد. از بهترین جاذبه های شهر صوفیه می توان به:

  • کلیسای دی اسوتا- ندلیا
  • آبشار بویانا
  • کلیسای سنت صوفیا
  • کلیسای بویانا
  • کلیسای روسی سنت نیکولاس
  • کوه ویتوشا
  • کلیسای جامع سنت الکساندر نوسکی و غیره

در ادامه برای طرح سوالات خود در زمینه شرایط سفر به بلغارستان از جمله درخواست ویزا، رزرو بلیط پرواز، رزرو هتل، رزرو تور راهنما و غیره می توانید با گروه مشاورین و کارشناسان مجرب مجموعه سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *