آلمان

کلیسای جامع آخن در آلمان

کلیسای جامع آخن در آلمان

یکی از قدیمی ترین کلیساهای موجود در اروپا، کلیسای جامع آخن در آلمان می باشد که به دستور شارلمانژ از سال 796 میلادی ساخته شد و جالبتر اینکه این کلیسا محل دفن خود شارلمانژ نیز می باشد. کلیسایی که شاهد تاجگذاری 30 پادشاه آلمانی بوده و اکنون جزء پربازدیدترین و جذاب ترین کلیساهای سطح کشور آلمان و حتی اروپا نیز محسوب می شود. این کلیسا از بخش های مختلفی مثل کلیسای کوچک پالاتین، سالن هم سرایی، وست ورک، کلیساهای کوچک جانبی تشکیل شده است.

همچنین گردشگران در این کلیسا می توانند از اشیاء هنری و ذی قیمت قرون وسطایی همانند تخت سلطنتی شارلمانژ، مارین شرین (زیارتگاه ماری)، شمعدان بارباروسا، میز خطابه هنری دوم، نقاشی های دیوار کلیسا موسوم به پالادورو، گنجینه کلیسا، ارگان ها یا اندام ها و ناقوس ها بازدید کنند. شما همچنین برای اطلاع دقیق از مدارک لازمه جهت اخذ ویزای شنگن آلمان 2023 می توانید با ما در مجموعه سفیران سفر در ارتباط باشید.

تاریخچه کلیسای جامع آخن در آلمان

این کلیسا با عنوان Aachen Cathedral یا کلیسای جامع آخن جزء قدیمی ترین کلیساهای کشور آلمان محسوب می شود. شارلمانژ در سال 796 میلادی کسی بود که دستور ساخت کلیسای کوچک پالاتین به همراه بقیه سازه های کاخ را داد. با اینکه زمان تکمیل این کلیسا نامعلوم است اما آنچه که از نامه آلکوین در سال 798 برمی آید این است که کار ساخت این کلیسا نزدیک به اتمام بوده است و در سال 805 نیز پاپ لئو سوم دستور اتمام کار ساخت کلیسای کوچک را صادر کرد. در اواخر قرن 8 نیز یک کارگاه ریخته گری به آخن آورده شد و از آن برای قالب ریزی قطعات برنزی مختلف از درب ها و لولاها گرفته تا مجسمه های اسب و خرس استفاده شد. جالب است بدانید که خود شارلمانژ نیز به سال 814 در همین کلیسا به خاک سپرده شد.

تاریخچه کلیسای جامع آخن در آلمان

این کلیسا همچنین در جریان حمله وایکینگ ها در سال 881 میلادی دچار صدمات زیادی شد و در سال 983 مجددا بازسازی شد. در طی سال 1165 کلیسا باعث جذب زائران زیادی شد و به واسطه خیل عظیم زوار بود که در سال 1355 سالن هم سرایی گوتیک نیز به آن اضافه شد و در ادامه در ششصدمین سالگرد مرگ شارلمانژ نیز یک کلیسای شیشه ای ساخته شد. همچنین در دوره های بعدی نیز کوپلا (کلیساهای کوچک دیگر) و یک برج کلیسا نیز در همین سایت طراحی و ساخته شد. این بنای مذهبی- تاریخی مجددا در سال 1881 تحت بازسازی قرار گرفت. متاسفانه این کلیسا در جریان جنگ جهانی دوم آسیب فراوانی دید اما ساختار اصلی کلیسا پابرجا ماند تا اینکه بعد از اتمام جنگ کار بازسازی آن آغاز شد. کار بازسازی کلیسا نیز با هزینه 40€ میلیون یورویی حدود 30 سال به طول انجامید.

حقایق جالب درباره کلیسای جامع آخن در آلمان

حقیقت این است که کلیسای جامع آخن به عنوان یکی از ارزشمندترین جاذبه های توریستی کشور آلمان محسوب می شود. به دلیل همین اهمیت تاریخی- فرهنگی است که در سال 1978 این کلیسا یکی از 12 سایتی بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو (UNESCO) ثبت شد. اما علاوه بر تاریخچه طولانی این کلیسا همچنین از یکسری حقایق جالبی نیز برخوردار است که اطلاع از آنها خالی از لطف نمی باشد:

  • ارتفاع این کلیسا حدود 32 متر می باشد.
  • 30 پادشاه در این کلیسا تاج گذاری کرده اند
  • در ساخت کلیسا از 32 سنگ موزاییک استفاده شده است.
  • مساحت پنجره ها در بخش هم سرایان حدود 1000 مترمربع است.

حقایق جالب درباره کلیسای جامع آخن در آلمان

بخش های مختلف کلیسای جامع آخن در آلمان

برای آشنایی بهتر با کلیسای جامع آخن در آلمان در ابتداء بایستی با بخش های مختلف این کلیسای بزرگ آشنا شد. کلا ساختار کلیسای جامع به گونه ای طراحی شده است که این کلیسا از یک کلیسای اصلی یا کلیسای پالاتین و کلیساهای کوچک دیگر تشکیل شود. همچنین در ساخت این کلیسا از 3 نوع سبک معماری متفاوت به صورت زیر استفاده شده است:

3 نوع سبک معماری در بخش های مختلف کلیسای جامع آخن در آلمان

اما بخش های مختلف این کلیسا شامل موارد زیر می باشد:

  • کلیسای کوچک پالاتین یا اوکتاگون: که درست در مرکز کلیسای جامع بوده و به عنوان کلیسای کاخ آخن بین سال های 796 و 805 به پیروی از دیگر ساختمان های بیزانتین ساخته شده است. معمار این کلیسا اودو متز و طرح اصلی این کلیسا نیز یک اتاق هشت ضلعی یا اوکتاگون گنبددار احاطه شده با دیوار خارجی 16 ضلعی بود.
  • سالن هم سرایی: این سالن بین سال های 1355 و 1414 به ابتکار مارینستیف و شهردار آخن گرهارد چوروس به سبک گوتیک طراحی و ساخته شده است و دقیقا در شرق اوکتاگون قرار دارد.
  • وست ورک یا نمای غربی کلیسا: که ریشه کارولینگن داشته و با دو برج پلکانی همراه است. در حقیقت این یک ساختمان دو طبقه ای است که با ایوانی از قرن 18 در منتهاالیه غربی تکمیل شده است.
  • کلیساهای کوچک جانبی: این کلیساها در اطراف اوکتاگون جمع شده اند و شامل کلیسای سنت متیو، کلیسای سنت آنا، کلیسای مجارستان، کلیسای سنت نیکولاس و سنت میشل و کلیسای سنت چارلز و هوبرت می باشد.

جاذبه های توریستی کلیسای جامع آخن در آلمان

جاذبه های توریستی کلیسای جامع آخن در آلمان

کلیسای جامع آخن فقط یک کلیسا نیست بلکه همزمان یک موزه تاریخی نیز به شمار می رود موزه ای که میزبان کلکسیونی از لوازم آنتیک و اشیاء هنری قرون وسطایی از دوره های کلاسیک، کارولینگن، اوتونی و استائوفیان می باشد. هر یک از این آثار و اشیاء از نظر معنا و مفهوم هنری و مذهبی شاهکاری در نوع خود محسوب مبی شوند. از بهترین این آثار تاریخی موجود در کلیسای جامع آخن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تخت سلطنتی شارلمانژ
  • مارین شرین (زیارتگاه ماری)
  • شمعدان بارباروسا
  • میز خطابه هنری دوم
  • نقاشی های دیوار کلیسا موسوم به پالادورو
  • گنجینه کلیسا شامل صلیب لوتایر، جام شارلمانژ و غیره
  • سیستم ارگان ها یا اندام ها که در سال 1939 نصب شده است
  • و ناقوس های کلیسا

ما به کلیه علاقه مندان سفر به آلمان توصیه می کنیم که برای استارت فرآیند خود حتما از سایت مجموعه سفیران سفر بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *