بلغارستان

پل شیرها در بلغارستان

پل شیرها در بلغارستان

پل شیرها در بلغارستان یکی از جاذبه های توریستی موجود در شهر صوفیه است که بازدید از آن برای گردشگران رایگان می باشد. این پل که بلغاری ها نیز به آن پل لاوف موست هم می گویند بر روی رودخانه ولادایا در مرکز شهر صوفیه قرار دارد و بدان سبب پل شیرها گفته می شود که در چهار گوشه آن یک مجسمه شیر نشسته وجود دارد. پلی که در طی سال های 1889 تا 1891 میلادی توسط آرشیتکت اهل چک واسلاو پروچک، برادرش جوزف و پسر عموهایش بودان و جیری ساخته شده است. این پل دقیقا در تقاطع بلوار ماریا لوئیس و بلوار سلوینیستا قرار داشته و ایستگاه راه آهن مرکزی را به مرکز شهر متصل کرده و مرز شمالی اش را نشان می دهد.

اگر مایل به سفر به کشور بلغارستان و گشت و گذار در شهر صوفیه هستید، ابتداء بایستی با جاذبه های دیدنی این شهر زیبا مثل کلیسای سنت الکساندر نوسکی، کلیسای سنت صوفیا، کوه ویتوشا، کاخ ملی فرهنگ، بلوار ویتوشا، موزه تاریخ ملی، کلیسای بویانا، کلیسای روسی سنت نیکولاس، صومعه ریلا و غیره آشنا شوید. پس برای آشنایی با لیست بهترین جاذبه های توریستی کشور بلغارستان و پایتخت آن یعنی شهر صوفیه با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

تاریخچه پل شیرها در بلغارستان

پل شیرها یا Lion’s Bridge پلی که در مرکز شهر صوفیه با چهار مجسمه شیرش معروف است. به لحاظ موقعیت مکانی این پل سنگی در تقاطع شلوغ و پر تردد بلوار ماریا لوئیس و بلوار سیلونیستا واقع شده است. پلی که حالا به عنوان یک جاذبه توریستی و دیدنی در پایتخت بلغارستان به حساب می آید و قدمت ساخت این پل نیز به دهه 1800 می رسد. در حقیقت ساخت پل مذکور در سال 1889 میلادی شروع شد و ساختش در سال 1891 میلادی نیز به اتمام رسید و در همان سال نیز به افتتاح رسید. این پل توسط وسلاو پروچک و جوزف پروچک هر دو از اهل چک طرحی شد. نمایی از پل شیرها را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

نمایی از پل شیرها

در زمان های پیش از آزادسازی بلغارستان از چنگ عثمانیان سلطه جو، مجریان قوانین ترکی از پل شیرهابرای اعدام انقلابیون و دانشمندان به پا خواسته بلغاری استفاده می کردند. این مجازات ها نیز درست در جلوی دیدگان سلطان ترک انجام می گرفت. بنابراین پس از آزادسازی بلغارستان نیز یادبود اعدامیان با نصب 4 شیر در چهار گوشه این پل همچنان زنده ماند. اما چرا شیر؟ چون که شیر سمبل و نمادی از قدرت انقلابیون بلغاری است! با اینکه این پل در سال 1891 میلادی تکمیل شده بود اما در سال 2014 نیز مورد بازسازی قرار گرفت و با سبک اوایل قرن 20- ام نیز تزیین شد.

تاریخچه پل شیرها

منطقه اطراف پل شیرها هنوز که هنوز است حال و هوی روزهای اولیه صوفیه آزاد شده را حفظ کرده است و از همین رو نیز اغلب ساختمان های اطرافاین پل جزء بناهای اصیل شهر صوفیه قلمداد می شود. حتی بازار روباز که در سال 1878 میلادی پایه گذاری شده هنوز هم جزء محل های شلوغ و پر تردد شهر صوفیه به حساب می آید. جالب است این را هم بدانید با اینکه دیگر هیچ میراثی از دوره حاکمیت عثمانی در این منطقه مشاهده نمی شود ولی نانوایی ها و کبابی های ترکی در اطراف پل شیرها قابل مشاهده است.

تاریخچه پل شیرها در بلغارستان

مشخصات پل شیرها در بلغارستان

این پل سنگی در محل پل قدیمی به نام شارن موست ساخته شده است و دلیل این نامگذاری نیز به خاطر وجود 4 مجسمه شیر برنزی در چهار گوشه پل است. جالب است بدانید که تمامی المان های فلزی این پل توسط شرکت اتریشی رادلف فیلیپ واگنر ساخته شده و چراغ های الکتریکی آن نیز در اوایل دهه 1900 نصب شده است. پلی که در زمان ساختش با هزینه ای در حدود 260000 لوای طلای بلغارستان ساخته شد. مجددا نمایی از پل شیرهای بلغارستان را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

مشخصات پل شیرها

همانگونه که مطلع شدید، این پل یک پل سنگی ساده اما مقاوم بر روی رودخانه ولادایسکای شهر صوفیه می باشد. پلی که برای عبور و مرور عابرین پیاده و ترامواها طراحی شده است. طول کلی پل مذکور حدود 32 متر و پهنای آن نیز در حدود 18 متر می باشد. پلی که نه تنها جنبه کاربردی برای تسهیل جریان ترافیکی شهر صوفیه دارد بلکه به دلیل زیبایی مبلمان شهری همچنین به عنوان جاذبه توریستی نیز قلمداد می شود.

مشخصات پل شیرها در بلغارستان

شرایط بازدید از پل شیرها در بلغارستان

پس معلوم شد که پل شیرها پلی بر روی رودخانه ولادایا در مرکز شهر صوفیه بلغارستان است و گردشگران خارجی به منظور بازدید از این پل بایستی به بلوار کنیاگینیا ماریا لوزیا در شهر صوفیه سفر کنند. که با ایستگاه راه آهن مرکزی نیز فقط 5 دقیقه فصله دارد. بهترین شیوه برای دسترسی به این پل نیز استفاده از خط M2 متروی شهر صوفیه و یا ترامواهای شهری است. بازدید از این پل برای گردشگران به صورت 24 ساعته امکان پذیر است. در ضمن مدت زمان توصیه شده برای بازدید از این جاذبه توریستی در شهر صوفیه در حد 1 ساعت می باشد.

شرایط بازدید از پل شیرها در بلغارستان

نزدیکترین جاذبه های دیدنی به پل شیرها در بلغارستان

پس از اتمام پیاده روی و بازدید از پل شیرها اکنون می توان از سایر جاذبه های توریستی شهر صوفیه نیز دید کرد. در این مورد نیز بایستی بدانید که در شعاع 6 مایلی از این پل در حدود 229 جاذبه دیدنی وجود دارد که از نزدیکترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کلیسای جامع سنت الکساندر نوسکی
  • کلیسای روسی سنت نیکولاس
  • بلوار ویتوشا
  • کوه ویتوشا
  • کلیسای بویانا
  • کلیسای سنت صوفیا
  • موزه ملی تاریخ نظامی
  • آبشار بویانا و غیره

بهترین شیوه برای آشنایی با مقاصد گردشگری و جاذبه های توریستی موجود در این مقاصد همراهی با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت می باشد. کارشناسان ما همواره آماده ارائه پاسخ به سوالات شما مسافران و گردشگران عزیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *