اسلوونی

پل اژدها در اسلوونی

پل اژدها در اسلوونی

پل اژدها در اسلوونی یکی از جاذبه های توریستی موجود در شهر لیوبلیانا (پایتخت اسلوونی) است که به نوعی سمبل شهر لیوبلیانا نیز محسوب می شود. این پل بر روی رودخانه لیوبلیانیکا که از وسط شهر می گذارد قرار دارد و دو خیابان مهم شهر یعنی خیابان کوپیتار و خیابان رسل را به هم وصل می کند. کلا پل یک پول طاقدار بتنی به طول 33.34 متر می باشد و بر روی آن 4 مجسمه اژدها در چهار گوشه اش ایستاده اند. در واقع اصلی ترین جاذبه این پل نیز وجود مجسمه های اژدها بر روی آن می باشد. عزیزان از طریق ارتباط گیری با مجموعه سفیران سفر می توانند از اطلاعات تکمیلی راجع به شرایط سفر به کشورهای شنگن از جمله کشور اسلوونی قرار گیرند.

درباره پل اژدها در اسلوونی

پل اژدها Dragon Bridge پل جاده ای واقع در لیوبلیانا پایتخت اسلوونی می باشد. این پل از رودخانه لیوبلیانیکا عبور می کند و در واقع بین خیابان کوپیتار و خیابان ریسل به سمت شمال بازار مرکزی لیوبلیانا در میدان وودنیک قرار می گیرد. این پل در ابتدای قرن 20 ساخته شده یعنی درست زمانی که لیوبلیانا بخشی از امپراطوری اتریشی- مجاری بوده است. این پل یکی از بهترین نمونه های پل های بتنی تقویت شده به سبک وینی است که امروزه به عنوان یک بنای فنی از آن محافظت می شود. ضمنا هدف اولیه از ساخت این پل نیز تسهیل ترافیک موتوری بود.

همان طوری که در تصویر فوق هم مشاهده شد، این پل یک پل کمانی یا طاقدار می باشد که بر روی آن 4 اژدها وجود دارد. پلی که ماکسیمم طول آن بر روی رودخانه لیوبلیانیکا حدود 33.34 متر بوده و نهایتا هم در سال 1901 میلادی افتتاح شده است.

درباره پل اژدها در اسلوونی

تاریخچه احداث پل اژدها در اسلوونی

این پل به عنوان بخشی از بازسازی شهری وسیع تر شهر لیوبلیانا در طول مدیریت شهردار ایوان هریبار ساخته شد. در واقع پل اژدها یا Dragon Bridge جایگزین پل بلوطی قدیمی معروف به پل بوچرز یا پل قصابان می باشد که در سال 1819 ساخته شده بود و در پی زلزله شدیدی در سال 1895 میلادی هم تخریب شد. پس پل جدید برای اینکه در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله مقاوم باشد با بتن آرمه ساخته شد. پل جدید نیز بر طبق پلان های شرکت وینی با نام Pittel+Brausewetter بر پایه اختراع مهندس اتریشی جوزف ملان و طرحی از معمار گیورگیو زانینوویچ ساخته شد.

پروژه ساخت پل اژدها در اسلوونی از 1 جولای سال 1900 شروع شروع شد و در وهله اول نیز این کار با مدیریت مهندس اتریشی الکساندر زابوکرژیکی به پیش رفت. اما پس از بحث و جدل هایی، در آوریل 1901 این کار به عهده معمار کیریل متود کوچ گذاشته شد. خود پل به منظور روان سازی ترافیک در 4 اکتبر سال 1901 توسط آنتون بوناونتورا جگلیچ اسقف اعظم لیوبلیانا افتتاح شد. اما کارهای نهایی این پل تا سال 1907 تکمیل شد. بدین ترتیب مجسمه های اژدها به عنوان نماد اصلی این پل توسط زانینوویچ طراحی و در کارخانه ای در شهر وین تولید شد. به هنگام اتمام این پروژه، پل به فرانز جوزف اول از سلسله هابسبورگ وقف شد. تصویری از 4 اژدها در 4 گوشه پل اژدها در اسلوونی را در زیر مشاهده می کنید:

تاریخچه احداث پل اژدها در اسلوونی

افسانه ای درباره دلیل نامگذاری پل اژدها در اسلوونی

اصولا نام اصلی این پل، پل امپراطور جوزف اول می باشد و در جولای سال 1919 نام این پل به پل اژدها یا Dragon Bridge تغییر نام پیدا کرد. پلی که درباره ساخت آن نیز افسانه هایی بر زبان است مبنی بر اینکه جیسون پایه گذار شهر لیوبلیانا و لشگریانش اژدهایی را در این مکان کشته اند و به همین دلیل پل ساخته شده با نام پل اژدها معروف شده است. اما بر طبق افسانه های محلی، زمانی که خانم ها از این پل رد می شوند چهار اژدها دمشان را تکان می دهند. برخی از مردم محلی نیز به خاطر ماهیت تند و آتشی، این سازه را نامادری می نامند! تصویری از نماد پل اژدها را در زیر ملاحظه می کنید:

تصویری از نماد پل اژدها

درباره معماری پل اژدها در اسلوونی بیشتر بدانید!

پل اژدها اگرچه پس از پل نوسدورف ویر شهر وین مدلسازی شده اما اغلب از آن به عنوان پل بسیار زیبای ساخت سبک وینی نامبرده می شود. این پل جزء یکی از اولین پل های بتنی تقویت شده اروپا و اولین پل از این نوع در لیوبلیانا محسوب می شود. ضمنا پل اژدها در اسلوونی اولین پلی در این کشور است که با آسفالت ساخته شده است. به هنگام افتتاح این پل، پل مذکور سومین پل قوسی بزرگ در اروپای آن زمان شناخته می شد! جالب است بدانید که در ساخت این پل از سیستم ملان ابداعی جوزف ملان استفاده شد و توجهات مهندسان از آمریکا و آلمان را به خود جلب کرد چرا که با این سیستم می توان پل را بدون پایه یا تکیه گاه نیز ساخت.

همان طوری که در پل اژدها نیز نسان داده شد، قوس های پل را می توان با آهن ساخت و سپس آن را در بتن تقویت شده تنظیم کرد. پس مرکز تحمل کننده بار پل همان سازه آهنی است که پس از ریختن بتن به تکیه گاه پل تبدیل می شود. همچنین پل اژدها پل قوسی یا طاقدار سه طاقه است که طول آن به 33.34 متر می رسد. در ضمن اصلی ترین جاذبه دیدنی این پل نیز همان مجسمه های اژدها می باشد. ما در مجموعه سفیران سفر آمادگی داریم تا به تک تک سوالاتتان در خصوص اخذ ویزای شنگن و سفر به اسلوونی 2023 نیز پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *