بلغارستان

پارک ملی پیرین بلغارستان

پارک ملی پیرین بلغارستان

پارک ملی پیرین بلغارستان، پارکی بزرگ با کوه های سر به فلک کشیده است که از سال 1962 میلادی به عنوان پارک ملی شناخته می شود. این پارک ملی شامل کوه ها، جنگل ها، دریاچه ها و رودخانه های مختلفی است و به همین دلیل به گردشگران مناظر بکر و بی بدیلی از طبیعت زیبای کشور بلغارستان را ارائه می کند. از این گذشته پارک ملی پیرین زیستگاه معروفی برای انواع حیات گیاهی و جانوری منطقه نیز به حساب می آید.

در کنار این پارک ملی پیرین از بهترین مقاصد توریسم تابستانی و زمستانی کشور بلغارستان نیز به حساب می آید. معمولا گردشگرن و جهانگردان برای انجام انواع تفریحات تابستانی مثل پیاده روی، کوهنوردی، دوچرخه سواری، کمپینگ، شنا و قایق سواری این پارک را انتخاب می کنند. همچنین آنها در فصل سرد سال نیز برای انجام ورزش هایی نظیر اسنو بورد، اسنوشوینگ، اسکی و غیره نیز به پارک ملی پیرین می آیند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص امکانات و زیرساخت های تفریحی و رفاهی پارک ملی پیرین بلغارستان با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

درباره پارک ملی پیرین بلغارستان

پارک ملی پیرین Pirin National Park که اصولا با نان پارک ملی ویرن هم شناخته می شود با مساحتی در حدود 403.56 کیلومتر مربع به عنوان یکی از پارک های ایالتی کشور بلغارستان محسوب می شود. منطقه ای که از سال 1962 میلادی به عنوان پارک ملی اعلام شده و در واقع در برگیرنده بخش بزرگتری از کوهستان های پیرین در جنوب غربی بلغارستان می باشد و اصلا به همین دلیل نام این پارک، پارک ملی پیرین شناخته می شود.

درباره پارک ملی پیرین

اهمیت طبیعی و اکولوژیکی این پارک ملی نیز تا بدان حد است که نام این پارک از سال 1983 میلادی در لیست میراث جهانی یونسکو (UNESCO) نیز به ثبت رسیده است.

جغرافیای پارک ملی پیرین بلغارستان

در همین ابتداء بایستی بدانید که پارک ملی پیرین به همراه پارک ملی ریلا و پارک ملی بالکان مرکزی 3 تا از پارک های ملی کشور بلغارستان را تشکیل می دهند. پارکی که به لحاظ تاریخی از سال 1962 میلادی تاسیس شده و از همان زمان تاکنون نیز توسعه فیزیکی زیادی یافته است. همان طوری که در ابتداء نیز گفته شد، این پارک ملی در برگیرنده بخش اعظمی از کوهستان پیرین می باشد. کوهستانی که ارتفاع آن از 950 متر تا 2914 متر در قله ویرن (دومین قله بلند بلغارستان و سومین در بالکان) متغیر است.

اما از نظر موقعیت جغرافیایی نیز پارک ملی پیرین بلغارستان در استان بلاژووگراد در منطقه جنوب غربی کشور بلغارستان واقع شده و نزدیکترین شهر به آن نیز بانسکو میباشد. در واقع اگر به نقشه جغرافیایی کشور بلغارستان نگاهیبی اندازیم متوجه می شویم که این پارک ملی در قلمرو 7 منطقه شهری شامل بانسکو، گوسته دلچف، کرسنا، رازلوگ، سندانسکی، سیمیتلی و استرومیانی قرار دارد. همچنین در داخل محدوده این پارک ملی دو منطقه طبیعی به نام های بایووی دوپکی ژینژیرستا و یولن وجود دارد که زیستگاه حیات وحش بومی منطقه می باشد.

جغرافیای پارک ملی پیرین بلغارستان

دلیل شهرت پارک ملی پیرین بلغارستان چیست؟

پارک ملی پیرین بیشتر از هر چیزی به خاطر 118 دریاچه یخچالی اش معروف است. که در بین این دریاچه ها نیز بزرگترین و عمیق ترین آنها دریاچه پوپوو می باشد. بسیاری از این دریاچه ها در سیرک ها قرار دارد. اما چندتایی از این دریاچه های کوچک همانند اسنژنیکا در سیرک گولمیا کازان در دامنه شمالی قله ویرن قرار دارد. این دریاچه ها همگی جزء جنوبی ترین یخچال ها در قاره اروپا محسوب می شود.

دلیل شهرت پارک ملی پیرین

از طرف دیگر پارک ملی پیرین در داخل محدوده جنگل های مختلط رودوپ مونتانه قرار دارد که جزء جنگل های پهن برگ محسوب می شود. این جنگل ها حدود 57.3% از راضی پارک ملی پیرین را تشکیل می دهند و تقریبا 95% آنها نیز جزء جنگل های مخروطی است. از نکات جالب توجه دیگر در خصوص این جنگل اینکه قدیمی ترین درخت بلغارستان به نام کاج بایکوشف در داخل محدوده پارک ملی پیرین قرار دارد.

حیات گیاهی و جانوری پارک ملی پیرین بلغارستان

همان طوری که در مطالب قبلی نیز بیان شد، یکی از جاذبه های دیدنی پارک ملی پیرین بلغارستان وجود حیات گیاهی و جانوری غنی آن می باشد و اغلب گردشگران خارجی با سفر به این پارک ملی نیز شانس این را خواهند داشت تا از حیات وحش جذاب پیرین هم دیدن کنند. حیات وحشی که از تنوع بیولوژیکی خوبی برخوردار است. چرا که در پارک ملی پیرین بلغارستان حدود 45 گونه پستاندار، 159 گونه پرنده، 11 گونه خزنده، 8 گونه مفیبیا و نیز 6 گونه ماهی زیست می کنند.

حیات گیاهی و جانوری پارک ملی پیرین بلغارستان

تفریح و سرگرمی در پارک ملی پیرین بلغارستان

پارک ملی پیرین بلغارستان هم در تابستان و هم در زمستان به عنوان یک مقصد توریستی معروفی شناخته می شود. در این پارک ملی در حدود 885 پناهگاه کوهستانی، 214 هتل، 124 بونگالو و اقامتگاه های دیگری وجود دارد. بنابراین زیرساخت های خوبی در پیرین وجود دارد. از این گذشته امکانات تفریحی در پارک ملی پیرین نیز فراهم است. جالب است بدانید که در این پارک ملی در حدود 20 مسیر پیاده روی دارای تابلو راهنما وجود دارد که پیاده روی در برخی از آنها آسان و در برخی دیگر سخت می باشد. مطمئنا سوالات و ابهامات در خصوص سفر به کشور بلغارستان زیاد است. پس شما می توانید سوالات مختلف خودتان را با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *