بلغارستان

پارک ملی ریلا بلغارستان

پارک ملی ریلا بلغارستان

پارک ملی ریلا بلغارستان به وسعت حدود 810.46 کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین پارک ملی این کشور محسوب می شود. پارکی که در تاریخ 24 فوریه سال 1992 میلادی برای محافظت از اکوسیستم های ملی مختلف پایه گذاری شد. پارکی که بیشتر از هر چیز دیگری به خاطر قله موسالا به ارتفاع 2925 متر (بلندترین قله موجود در کشور بلغارستان)، هفت دریاچه ریلا، صومعه ریلا و غیره معروف است. گردشگران خارجی بیشتر برای کوهنوردی و فتح قله موسالا به این پارک ملی سفر می کنند.

پارکی که در زمره بزرگترین و ارزشمندترین مناطق محافظت شده اروپا نیز محسوب شده و جزء لیست مناطق محافظت شده سازمان ملل و نیز شبکه جهانی ذخیره گاههای بیوسفر تحت برنامه انسان و زیست کره یونسکو شامل می شود. جالب است بدانید که این پارک ملی غنی از حیات گیاهی و جانوری است و اصولا یکی دیگر از جاذبه های ریلا برای گردشگران نیز همین تنوع بیولوژیکی آن می باشد. تیم کارشناسان و مشاورین سایت سفیران سفر در ادامه این مطالب علاوه بر اشاره به حقایق جالب همچنین شما را با تورهای راهنمای پارک ملی ریلا نیز آشنا خواهند کرد.

بزرگترین پارک ملی بلغارستان؛ پارک ملی ریلا!

پارک ملی ریلا Rila National Park با مساحتی در حدود 810.5 کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین پارک ملی کشور بلغارستان به حساب می آید. پارکی که دربر گیرنده رشته کوه ریلا در جنوب غربی بلغارستان است. پارکی که از صوفیه پایتخت بلغارستان فقط در حدود 90 دقیقه فاصله دارد. در واقع منطقه مورد نظر از سال 1992 میلادی به عنوان یک پارک ملی اعلام شده است. پارکی که ارتفاعش از 800 متر در نزدیکی بالگووگراد تا 2925 متر در قله موسالا (بلندترین قله کشور بلغارستان) متفاوت است. پارک ملی که برای بازدید گردشگران همه چیز از کوه تا جنگل و از دریاچه تا آبشار دارد.

بزرگترین پارک ملی بلغارستان

از نظر جغرافیایی نیز پارک ملی ریلا قلمروی 4 استان از 28 استان کشور بلغارستان شامل استان های صوفیه، کیوستندیل، بلاگووگراد و پازارژیک را دربر می گیرد. اهمیت این پارک ملی نیز بدان سبب است که پارک ملی ریلا شامل 4 ذخیره گاه طبیعی به نام های پارانگالیستا، ذخیره گاه ریلای مرکزی، ایبار و اسکاکاویستا می باشد. از همین رو نیز پارک ملی ریلا در زمره بزرگترین و ارزشمندترین مناطق محافظت شده در قاره اروپا محسوب می شود.

بزرگترین پارک ملی بلغارستان؛ پارک ملی ریلا

درباره حیات گیاهی و جانوری پارک ملی ریلا

همان طوری که گفته شد، پارک ملی ریلا شامل 4 ذخیره گاه طبیعی است. ذخیره گاه هایی که غنی از حیات گیاهی و جانوری است. بنابراین این پارک در داخل منطقه طبیعی جنگل های مختلط رودوپ مونتانه با درختان سوزنی برگ و پهن برگ قرار می گیرد. در واقع جنگل ها حدود 534.81 کیلومتر مربع یا 66% از کل مساحت این پارک را شامل می شود. از این گذشته تقریبا حدود 1400 گونه گیاه آوندی، 282 گونه خزه و 130 گونه جلبک آب شیرین در این پارک ملی وجود دارد.

درباره حیات گیاهی و جانوری پارک ملی ریلا

بعلاوه اینکه حیات جانوری پارک ملی ریلا نیز نشانگر این است که در این منطقه در حدود 48 گونه از پستانداران، 99 گونه از پرندگان، 20 گونه از خزندگان و دو زیستان و 5 گونه ماهی و نیز 2934 گونه از نرم تنان وجود دارد که 282 گونه از آنها بومی پارک ملی ریلا هستند. از جمله معروفترین پستانداران این پارک ملی نیز می توان به قوچ، گرگ، خرس قهوه ای، روباه و غیره اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی پارک ملی ریلا چیست؟

اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که بزرگترین پارک ملی بلغارستان به جز وسعت چه جاذبه هایی دارد که توانسته است نظر گردشگران و جهانگردان خارجی را به خود جلب کند. برای پاسخ به همین سوال بهتر است با جاذبه های دیدنی پارک ملی ریلا در بلغارستان به شرح زیر آشنا شوید:

  • کوه ریلا و قله موسالا: اولین و مهمترین جاذبه توریستی پارک ملی ریلا، کوه ریلاست که نان این پارک ملی نیز از نام این کوه بلند گرفته شده است. این کوه بلندترین کوه در کشور بلغارستان محسوب می شود. علاوه بر آن قله موسالا نیز با ارتفاع 2925 متری به عنوان بلندترین قله کشور بلغارستان محسوب شده و هدف اصلی کوهنوردان نیز فتح این قله می باشد.
  • هفت دریاچه ریلا: اصولا یکی از اهداف کوهنوردان از سفر به پارک ملی ریلا بازدید از هفت دریاچه ریلا می باشد. این دریاچه ها گروهی از دریاچه های یخچالی هستند که در شمال غربی کوه ریلا واقع شده اند. دریاچه هایی که در ارتفاع بین 2100 و 2500 متری از سطح دریا قرار داشته و جزء پر بازدیدترین دریاچه های موجود در کشور بلغارستان محسوب می شود. جالب است بدانید که هر دریاچه نیز نامی دارد که آن نام بر اساس شکل دریاچه گذاشته شده مثل دریاچه اشک، دریاچه کلیه، دریاچه چشم، دریاچه دو قلو، دریاچه ماهی، دریاچه پایین تر و دریاچه سه پره!
  • صومعه ریلا: بنایی تاریخی و مذهبی با تاریخچه بیش از 1000 ساله که به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین صومعه کشور بلغارستان نیز به شمار می رود. این صومعه در قرن 10- ام میلادی توسط راهب بلغاری به نام جان ریلا پایه گذاری شده و مهمترین جاذبه آن نیز معماری دیدنی و به کارگیری المان های زیبایی بصری از جمله نقاشی های دیواری می باشد. ضمنا این صومعه جزء لیست میراث جهانی یونسکو (UNESCO) نیز به ثبت رسیده است.

جاذبه های دیدنی پارک ملی ریلا

کوهنوردی بهترین فعالیت تفریحی گردشگران در پارک ملی ریلا

با اینکه پارک ملی ریلا به دلیل داشتن کوه ها، جنگل ها، رودخانه ها و از همه مهمتر و جذابتر 7 دریاچه زیبا شرایط خوبی برای انجام انواع فعالیت های تفریحی مثل شنا، قایقرانی، ماهیگیری، پیاده روی، صخره نوردی و غیره دارد. اما باید این را قبول کرد که برای دیدن چشم اندازهای زیبای طبیعت پارک ملی ریلا بهترین راهکار ممکن کوهنوردی در آن می باشد. در این زمینه نیز بهترین محل برای کوهنوردی در پارک ملی ریلا مسیر کوهستان ریلا (Rila Mountain Trail) می باشد. طول این مسیر در حدود 74 کیلومتر بوده و کوهنوردان نیز این مسیر را به طور متوسط در عرض 30 ساعت و 14 دقیقه طی می کنند.

بهترین فعالیت تفریحی گردشگران در پارک ملی ریلا

این مسیر کوهنوردی یک مسیر نقطه به نقطه بوده که از نزدیک ساموکوف صوفیه شروع شده و نهایتا به قله موسالا ختم می شود. در ضمن بهترین زمان جهت کوهنوردی در این مسیر از ماه مارچ تا ماه اکتبر می باشد.

تورهای راهنمای پارک ملی ریلا

همان طوری که در ابتداء نیز گفته شد، پارک ملی ریلا دارای یک طبیعت وصف نشدنی و زیبایی است که نظر هر گردشگر خارجی را به سوی خود جلب می کند. گردشگرانی که برای دیدن این همه زیبایی مجبورند تا با تورهای راهنمای پارک ملی ریلا به شرح زیر همراه شوند:

سفر مشترک خود راهنما از صوفیه برای دیدن صومعه ریلا و 7 دریاچه ریلا: این تور با اتوبوس برگزار شده و هزینه رزرو آن هم از $49.97 (دلار) شروع می شود. این تور به مدت 13 ساعت و در قالب یک گروه چند نفره برگزار می شود. از جمله تورهایی است که جاذبه های طبیعی و فرهنگی پارک ملی ریلا را با هم ترکیب می کند.

سفر مشترک خود راهنما از صوفیه برای دیدن صومعه ریلا و 7 دریاچه ریلا

سفر مشترک خود راهنمای 7 دریاچه ریلا از صوفیه: تور مذکور نیز با استفاده از اتوبوس برگزار شده و هزینه رزرو آن برای هر گردشگر نیز از $25.48 (دلار) شروع می شود. این تور 100% به گردشگران علاقه مند بازدید از پارک ملی ریلا توصیه می شود. توری که در قالب آن شما با استفاده از نرم افزار راهنمای صوتی راهنمائی شده و ضمن پیاده روی در بکرترین مناطق بلغارستان همچنین از هفت دریاچه زیبای این منطقه نیز دیدن می کنید. تور مذکور به صورت گروه 18 نفره و به مدت 12 ساعت برگزار می شود.

سفر مشترک خود راهنمای 7 دریاچه ریلا از صوفیه

تور خصوصی: کوهستان ریلا و هفت دریاچه ریلا از صوفیه: توری از نوع تورهای ماجراجویانه که هزینه رزرو آن از $49.97 (دلار) شروع می شود. در قالب تور مذکور شما از هر 7 دریاچه ریلا یعنی دریاچه چشم، دریاچه دو قلو، دریاچه ماهی، دریاچه پایین تر و دریاچه سه پره دیدن کرده و از مناظر خیره کننده ای که تا کنون ندیده اید، دیدن می کنید. تور مذکور به مدت 9 ساعت بوذه و به زبان های آلمانی، روسی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی نیز برگزار می شود. ضمنا این تور شامل پیکاپ و پیکاف از صوفیه نیز می باشد.

تور خصوصی کوهستان ریلا و هفت دریاچه ریلا از صوفیه

دریاچه های هفت گانه ریلا، آبشار گوریستا و چشمه های آب معدنی (SPA): تور مذکور مناسب افراد ماجراجوست و هزینه رزرو آن هم از $91.78 (دلار) آغاز می شود. در قالب این تور اتوبوس ون شما را از صوفیه به سمت پارک ملی ریلا می برد. پیاده روی از ارتفاع حدود 1800 متری شروع و در ارتفاع 2500 متری در آخرین دریاچه موسوم به دریاچه اشک از 7 دریاچه ریلا به اتمام می رسد. ضمنا از اختصاصات این تور این است که شما در قالب تور مذکور همچنین از آبشار گوریست و چشمه های آب معدنی ریلا هم بازدید می کنید. توری که به مدت 4 تا 5 ساعت زیر نظر راهنمای محلی مجرب و به زبان انگلیسی برگزار می شود.

دریاچه های هفت گانه ریلا، آبشار گوریستا و چشمه های آب معدنی

شرایط دسترسی به پارک ملی ریلا

در ابتداء لازم است بدانید که پارک ملی ریلا در فاصله حدود 100 کیلومتری از شهر صوفیه پایتخت کشور صوفیه قرار دارد. در واقع این پارک در بخش جنوب غربی کشور بلغارستان قرار دارد و امکان بازدید از این پارک به صورت انفرادی و گروهی نیز وجود دارد. پارکی که به صورت 24 ساعته به روی بازدیدکنندگان باز است. همان طوری که گفته شد بهترین شیوه بازدید از این پارک ملی هم رزرو تورهای راهنمای محلی است. برای کسب اطلاعات کامل درباب بلغارستان و جاذبه های دیدنی این کشور با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *