پرتغال

موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

موزه کالوست گلبنکیان پرتغال یکی از زیباترین و معروف ترین کلکسیون های هنری خصوصی در کل جهان با علاقه مندان فراوان محسوب می شود. موزه ای که پایه گذار و موسس آن بنیاد کالوست گلبنکیان می باشد. این موزه در سال 1957 میلادی پایه گذاری شده است و هم اکنون نیز مدیر آن آنتونیو فیلیپه پیمنتل می باشد. موزه ای که از بخش های مختلف شامل هنر مصری، هنر یونانی- رومی، هنر اسلامی، نقاشی اروپایی و کلکسیون جذابی از قطعات جواهرآلات طراحی شده توسط رنه لالیکو تشکیل شده است. بنابراین کلکسیون این موزه شامل آثار هنری از سراسر جهان می باشد. به همین دلیل نیز در بین گردشگران خارجی بازدید از موزه کالوست گلبنکیان طرفداران زیادی دارد. با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا به اطلاعات کاملی درباره این موزه خصوصی آشنا شوید.

درباره موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

با اینکه خود موزه کالوست گلبنکیان پرتغال در سال 1957 پایه گذاری شده ولی قدمت احداث ساختمان موزه به سال 1969 میلادی برمی گردد و این موزه پذیرای کلکسیون شخصی کالوست گلبنیکان می باشد. ساختمانی که در حفاظت از کانسپت های خیلی مدرن معماری موزه ساخته شده و طوری طراحی شده تا در هارمونی کاملی با پارک اطراف قرار داشته باشد. موزه ای که پذیرای نمایشگاه دائمی است که اخیرا نیز به دنبال پروژه طراحی شده توسط معمار پل واندبوترمت تحت بازسازی قرار گرفته است. نمایی از ساختمان موزه کالوست گلبنکیان پرتغال را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

نمایی از ساختمان موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

ساختمان و باغ ها به صورت یک مجموعه کامل طراحی شده تا دسترسی همگانی به هر بخش از موزه میسر شود. این پروژه معماری نیز توسط معماران مختلف از جمله روی جرویس آتوگویا، آلبرتو پزوآ، پدرو سید، گونچالو ریبریو تالس و آنتونیو بارتو به پیش رفته است و همانی شده که اکنون به عنوان موزه کالوست گلبنکیان پرتغال مشاهده می شود.

بخش های مختلف موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

کلا بازدید از موزه کالوست گلبنکیان پرتغال شامل بازدید از بخش های مختلف مثل هنر مصری، هنر یونانی-رومی، هنر اسلامی، نقاشی اروپایی و بخش بسیار جذاب قطعات جواهر طراحی شده توسط رنه لالیکو می باشد. مثلا کلکسیون نقاشی این موزه شامل آثاری از مکاتب هنری مختلف همچون فلمی، هلندی، فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی از قرن 16- ام تا قرن 19- ام همراه با برخی آثار برجسته و خیلی معروف از راجر فان ویدن، دومنیکو گیرلاندایو، فرانس هالز، رامبرانت فان ریجین، پیتر پل روبنز، ژان- هونور فراگونارد، هوبرت روبرت، ادوارد مانت و ادگار دگاس می باشد.

بخش های مختلف موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

نمایشگاه دائمی موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

همان طوری که در مطالب قبلی هم بیان شد، فضای نمایشگاه دائمی این موزه اخیرا در قالب پروژه ای به مدیریت معمار پل واندبوترمت بازسازی شده است. حالا موزه کالوست گلبنکیان پرتغال در یک فضای ساده و سازماندهی شده به روی بازدیدکنندگان باز شده و از همین رو پرسپکتیوهای گسترده تری به روی بازدیدکنندگان باز کرده و حتی به آنها امکان تفسیر قطعات و اشیاء موجود در این موزه را فراهم می کند. در مجموع نیز آثار و اشیاء نمایشگاه دائمی و گالری های موزه کالوست گلبنکیان پرتغال از نظر ترتیب زمانی و نیز نظم جغرافیایی به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  • دسته اول: این دسته بر هنر یونانی- رومی از عهد باستان و نیز هنر خاورمیانه و دره نیل تاکید می کند. در بین آثار به نمایش درآمده در این گروه می توان به قطعات مصری، بین النهرینی، ایرانی و ارمنی و نیز هنر ایرانی از دوره اسلامی اشاره کرد.
  • دسته دوم: اما این دسته شامل هنر اروپایی به همراه بخش هایی اختصاص یافته به هنر کتاب، مجسمه، نقاشی و هنرهای تزیینی، مخصوصا هنر فرانسوی قرن 18- ام و آثاری از رنه لالیکو می باشد. در این گروه از قطعات هنری به نمایش درآمده تعداد زیادی از قطعات هنری مربوط به مکاتب هنری اروپایی از ابتدای قرن 11- ام تا اواسط قرن 20- ام وجود دارد.

درباره موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

کلکسیون آثار هنری موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

با توجه به توضیحات فوق، اکنون می توان به این نتیجه رسید که در موزه کالوست گلبنکیان پرتغال می توان آثار هنری از هنرمندان کل جهان را مشاهده کرد. جالب است بدانید که در همین موزه حدود 6000 آیتم وجود دارد که از بین این 6000 آیتم در کلکسیون های موزه گلچینی از حدود 1000 آیتم هنری فقط در نمایشگاه دائمی وجود دارد و شعار موزه کالوست گلبنکیان ” تنها بهترین” است. از همین رو در این موزه شاهکارهای هنری زیادی از هنرمندان اروپایی را مثل دومنیکو گیرلاندایو، رامبرانت، رودین، کارپیوکس، هودون، رنویر، دایریک بوتس، ویتوره کارپاچیو، ون دایک، دگاس، رومنی، کلود مونت، ویلیام ترنر و غیره را می توان مشاهده کرد.

کلکسیون آثار هنری موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

نحوه بازدید از موزه کالوست گلبنکیان پرتغال

اکنون به شرایط بازدید از این موزه جذاب می رسیم. ابتداء بایستی بدانید که موزه کالوست گلبنیکان در شهر لیسبون، خیابان دی برنا واقع شده است. این موزه هنری جذاب همه روزه از ساعت 10 صبح تا ساعت 18 عصر به روی کلیه بازدیدکنندگان باز است. در ضمن هزینه بازدید از موزه کالوست گلبنیکان برای هر گردشگر خارجی در حدود €10 (یورو) می باشد. در آخر لازم به ذکر است که جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون موزه کالوست گلبنیکان می توان به وب سایت این موزه به نشانی https://gulbenkian.pt/museu/en/ مراجعه کرد. همراه با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت می توانید اطلاعاتتان در خصوص یک مقصد یا جاذبه توریستی را تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *