بلغارستان

موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

همانطوری که از نام موزه هنر سوسیالیست بلغارستان نیز برمی آید این موزه به نمایش آثار هنری هنرمندان بلغاری در دوره تسلط نظام کمونیستی می پردازد. موزه مذکور در سال 2011 رسما افتتاح شده و شامل کلکسیونی از تابلوهای نقاشی و مجسمه هایی است که از دوره زمانی 1944 الی 1989 میلادی برجا مانده است. تعداد کل آثار هنری موجود در آن نیز به حدود 200 اثر می رسد. بنابراین موزه هنر سوسیالیست از 3 بخش مختلف شامل پارک مجسمه های دوره کمونیسم، تالار نقاشی و تالار فیلم تشکیل شده است. در ادامه نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید ت به اطلاعات تکمیلی تری در خصوص موزه مذکور در شهر صوفیه دست یابید.

تاریخچه موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

از دهه 1990 میلادی پروژه های زیادی برای تاسیس موزه های کمونیسم در صوفیه، دمیتروفگراد و هاسکوو مطرح شد اما هیچ کدامیک از این طرح ها عملیاتی نشد. چرا که در همان برهه زمانی اغلب یادبودهای رژیم شوروی تخریب شدند ولی بالاخره بعد از سال ها تلاش در تابستان سال 2011 میلادی تلاش ها برای پایه گذاری چنین موزه ای به ثمر نشست و ابتداء نمایشگاه هنر سوسیالیستی توسط گروهی از هنرمندان بلغاری پایه گذاری شد و دولت بلغارستان نیز در محل همان نمایشگاه تصمیم گرفت تا موزه ای را تاسیس کند. بدین ترتیب موزه هنر سوسیالیست بلغارستان با بودجه ای در حدود 1.5 میلیون یورو رسما در 19 سپتامبر سال 2011 میلادی افتتاح شد. نمایی از ساختمان موزه را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

ساختمان موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

کلکسیون موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

موزه هنر سوسیالیست بلغارستان Museum of Socialist Art یک نوع موزه منحصر بفردی در شهر صوفیه است و بیشتر از اینکه یک موزه هنری باشد یک موزه تاریخی است. موزه مذکور در زمینی به مساحت 7500 متر مربع در شهر صوفیه پایه گذار شده است. یک موزه ای دیدنی و عبرت آموز که تاریخچه عصر کمونیستی در بلغارستان را به زبان هنری به تصویر می کشد. از همین رو نیز کلکسیون این موزه دربرگیرنده مجسمه های کوچک و بزرگ، نیم تنه ها و تابلوهای نقاسی است که دوره زمانی از سال 1944 تا 1989 میلادی را نمایش می دهد.

کلکسیون موزه هنر سوسیالیست

در حقیقت این دوره مصادف با تاسیس جمهوری خلق بلغارستان تا سقوط رژیم کمونیستی است. موزه ای دیدنی که در سه بخش متفاوت برپا شده است. بخش اول این موزه مربوط به پارک مجسمه هاست که شامل بیش از 70 مجسمه عمدتا از شخصیت های کمونیستی عصر معاصر می باشد. در بخش دیگر از این موزه نیز تالاری به مساحت حدود 550 متر مربع وجود دارد که مربوط به نمایشگاه های موقتی بر مبنای نمایش شماتیک و محتوایی است و در نهایت فیلم های آرشیوی و مستندها نیز در اتاق ویدئو به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

در واقع موزه هنر سوسیالیست شعبه ای از گالری هنر ملی است که نقش و ماموریت آن نمایش سمبول های هنری و دیگر آثار و آرشیوهای هنری همراه با مجسمه های مختلف از روره 45 ساله رژیم سوسیالیستی است. موزه ای که در مساحتی حدود 7500 متر مربع در حومه شهر صوفیه موسوم به ستاره سرخ برپا شده است. همان طوری هم که در ابتدای بحث نیز گفته شد، نمایشگاه این موزه در 3 بخش مختلف به صورت زیر بر پا شده است:

  • پارک مجسمه ای که شامل 77 مجسمه از دوره کمونیستی مثل مجسمه ولادمیر لنین و ژوزف استالین می باشد.
  • تالار نمایشگاهی که همراه با 60 تابلو نقاشی و 25 نمایش از نقاشی های سه پایه ای می باشد.
  • تالار فیلم یا تالار رسانه که در آن فیلم های تبلیغاتی در رابطه با دوره کمونیستی به نمایش گذاشته می شود.

علاوه بر موارد مذکور همچنین در این موزه یک کیوسک سوغاتی نیز وجود دارد که یادگاری های دوره کمونیستی را به بازدیدکنندگان می فروشد. در حقیقت کلکسیون آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه دوره تاریخی از برآمدن رژیم کمونیستی در سال 1944 تا سقوط این رژیم در سال 1989 میلادی را شامل می شود.

نمایشگاه موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

جذاب ترین بخش موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

واقعیت این است که از بین سه بخش مختلف از موزه هنر سوسیالیست بیشترین توجه بازدیدکنندگان معطوف پارک مجسمه می باشد. که گفته می شود جذاب ترین بخش از موزه نیز همین بخش است. بخشی از موزه که به نمایش مجسمه ها، نیم تنه ها و فیگورهایی از رهبران و فعالان معروف کمونیستی و نیز شاعران، سربازان ارتش سرخ، کارگران کشاورزی و صنعتی و غیره را به نمایش می گذارد. از جمله معروفترین این مجسمه ها می توان به مجسمه ولادمیر لنین و ژوزف استالین اشاره کرد.

جذاب ترین بخش موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

شرایط بازدید از موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

موزه هنر سوسیالیست بلغارستان یکی دیگر از موزه های معروف و پر بازدید در شهر صوفیه محسوب می شود. گردشگران علاقه مند بازدید از این موزه جهت انجام این کار بایستی به آدرس موزه در خیابان لاچزار استانچف شهر صوفیه مراجعه کنند. موزه ای که به جز دوشنبه ها در مابقی ایام هفته از ساعت 10 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است. در ضمن هزینه بازدید از موزه مذکور برای هر نفر گردشگر نیز در حدود BGN6 (لف بلغارستان) می باشد.

شرایط بازدید از موزه هنر سوسیالیست بلغارستان

اگر شما نیز جزء متقاضیان سفر به بلغارستان هستید بایستی بدانید که این سفر فقط از طریق دریافت ویزایی به نام ویزای توریستی بلغارستان (ویزای تایپ C) مقدور می باشد. ویزایی که به دارنده اش اجازه می دهد تا به مدت سه ماه در این کشور اروپایی باقی مانده و به گشت و گذار در آن بپردازد. شما از طریق مشاوره های دریافتی از تیم کارشناسان و مشاورین مجموعه سفیران سروش سعادت می توانید در جریان مرحله اول تا مرحله آخر دریافت ویزای سفر بلغارستان قرار گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *