بلغارستان

موزه نمک پوموریه بلغارستان

موزه نمک پوموریه بلغارستان

موزه نمک پوموریه بلغارستان از موزه های جالب و منحصر بفردی است که در شهری به همین نام قرار دارد و علاقه مندان خود را داراست. موزه ای که به تاریخ 7 سپتامبر سال 2002 پایه گذاری شده است. در واقع این موزه یک موزه روباز تخصصی است و بنابراین بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید از ساختمان موزه همچنین می توانند از 20 جریب صفحات نمکی مجاور موزه نیز دیدن کنند که در آنجا هنوز هم نمک به شیوه سنتی تولید می شود. پس هدف از برگزاری این موزه نمایش روش آنچیالوس باستانی در تولید نمک و مخصوصا نمک دریایی است.

روشی که در قالب آن نمک از طریق تبخیر آب شور دریا تولید می شود و سابقه این کار به چندین قرن پیش می رسد. مردمان این منطقه از بلغارستان نیز در طی چندین قرن طلای سفیدشان را به بخش های مختلف امپراطوری ها و قلمروهای پادشاهی صادر می کردند و از این طریق امرار معاش می کردند. تیم کارشناسان سایت سفیران سفر در ادامه همین مطالب به توضیحات بیشتری در خصوص موزه مذکور خواهند پرداخت.

تاریخچه موزه نمک پوموریه بلغارستان

موزه نمک پوموریه Salt Museum Pomorie تنها موزه نمک نه تنها در کشور بلغارستان بلکه در کل اروپای شرقی است. این موزه در شهری به همین نام در شعاع 20 کیلومتری از بورگاس بلغارستان قرار دارد. موزه ای که درهایش را از تاریخ 7 سپتامبر سال 2002 به روی کلیه بازدیدکنندگان باز کرد. هدف و ماموریت اصلی احداث این موزه نیز نمایش تولید نمک از طریق تبخیر خورشیدی آب دریا بود. شیوه ای که آلچیالوس باستان در آن تبحر داشت.

در حقیقت، تولید نمک در منطقه پوموریه به مدت چندین قرن معیشت مردم محلی را تامین می کرد. بر طبق منابع تاریخی موثق نیز صفحات نمکی در منطقه پوموریه حتی پیش از پایه گذاری این شهر در حدود قرن 5- ام پیش از میلاد وجود داشت. جالب است بدانید که در زمان های باستان نمک به خاطر کمیابی و گرانی گاها با عنوان طلای سفید نیز گفته می شد و صفحات نمکی پوموریه نیز تامین کننده نمک مناطق مهمی مثل کنستانتینوپل و امپراطوری بیزانسی است.

تاریخچه موزه نمک پوموریه بلغارستان

نمایشگاه های موزه نمک پوموریه بلغارستان

همان طوری که گفته شد، موزه نمک موزه اختصاصی برای نمایش مراحل تولید نمک به شیوه سنتی و باستانی در شهر پوموریه است. موزه ای که به دو بخش نمایشگاه روباز و ساختمان موزه تقسیم می شود. در بخش روباز این موزه بازدیدکنندگان می توانند صفحات نمکی را ببینند که بوسیله چوب یا گل از هم جدا شده اند. در اینجا نمک با استفاده از تکنولوژی مورد استفاده در قرن ها پیش تولید می شود.

نمایشگاه های موزه نمک پوموریه

اما نمایشگاه داخل موزه نمک پوموریه بلغارستان توسعه تکنولوژی تولید نمک باستانی را به بازدیدکنندگان نشان می دهد. در اینجا نیز بازدیدکنندگان می توانند کلکسیون بزرگ و متنوعی از عکس های متعلق به قرن 20- ام و نیز کپی مدارکی از قرون 15 تا 19- ام را مشاهده کنند که تولید و تجارت نمک در سرزمین های مختلف بلغارستان را نمایش می دهد. همچنین در بخشی از این نمایشگاه می توان وسایل و ابزارهای مورد استفاده در تولید نمک را نیز مشاهده کرد. از این گذشته در داخل ساختمان موزه نمک پوموریه شما می توانید به تماشای فیلم های اختصاص یافته به تولید نمک بنشینید.

نمایشگاه های موزه نمک پوموریه بلغارستان

ناگفته نماند که دریاچه پوموریه که این موزه و صفحات نمکی نیز در آن برپا شده اند به عنوان یک منطقه محافظت شده تلقی می شود. چرا که این دریاچه زیستگاه بیش از 200 گونه پرنده مختلف می باشد. پرندگانی که در مسیر مهاجرتی اشان به نام مسیر ویا پونتیکا در این دریاچه اتراق می کنند. به همین دلیل نیز چندین جزیره مصنوعی در داخل دریاچه ایجاد شده تا پرندگان از آنها برای آشیانه سازی استفاده کنند.

نحوه دسترسی به موزه نمک پوموریه بلغارستان

همان طوری که در ابتدای مبحث نیز گفته شد، موزه نمک پوموریه بلغارستان در شهر پوموریه در شعاع 20 کیلومتری از شهر بورگاس واقع شده است. برای دسترسی به این موزه نیز شما بایستی به تابلوهای راهنمای داخل شهر پوموریه توجه کنید. از نظر موقعیت مکانی این موزه در پشت استادیوم شهر و در ساحل دریاچه پوموریه قرار دارد. اما ساعت بازدید از موزه مذکور در کشور بلغارستان نیز بدین قرار است:

  • سپتامبر تا ژوئن (دوشنبه ها تا جمعه از ساعت 8 صبح تا 16 بعد از ظهر)
  • جوئن تا سپتامبر (دوشنبه تا جمعه از ساعت 8 صبح تا 18 عصر و شنبه و یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 18 عصر)

گردشگران علاقه مند بازدید از موزه نمک پوموریه بلغارستان برای اطلاع از دیگر شرایط بازدید از این موزه می توان به وب سایت خود موزه به نشانی saltmuseum.bg مراجعه کرد.

نحوه دسترسی به موزه نمک پوموریه بلغارستان

برترین موزه های کشور بلغارستان کدامند؟

موزه ها و گالری ها همانند آیینه ای هستند که فرهنگ و تمدن مردمان هر کشوری را نشان می دهند. از این گذشته موزه ها به عنوان بهترین جاذبه های توریستی هر کشوری نیز محسوب می شوند و توانایی این را دارند که حداکثر توریست های خارجی را به خود جلب کنند. این درباره کشور بلغارستان نیز کاملا صدق می کند چرا که بلغارستان نیز دارای موزه های زیادی است. که از معروفترین این موزه ها می توان به موزه تاریخ ملی، موزه باستان شناسی بلغارستان، موزه ملی تاریخ نظامی، موزه رترو وارناموزه ملی تاریخ طبیعی و غیره اشاره کرد. به منظور دریافت برترین مشاوره های سفر به هر کشور خارجی از جمله کشورهای اروپایی می توانید با کارشناسان مجرب ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *