اسپانیا

موزه ملی باستان شناسی اسپانیا

موزه ملی باستان شناسی اسپانیا

اصولا کشور اسپانیا از جمله کشورهای پر موزه اروپاست و یکی از این موزه های دیدنی در این کشور موزه ملی باستان شناسی اسپانیا است. این موزه که گاها با حروف اختصاری MAN هم نشان داده می شود در شهر مادرید قرار دارد. اگر بخواهیم به موقعیت دقیق آن اشاره کنیم باید بگوییم که موزه مذکور در کاله د سرانو در کنار پلازا د کولون واقع شده و ساختمان آن با ساختمان کتابخانه ملی اسپانیا یکی است. این موزه در 20 مارچ سال 1867 یعنی 154 سال قبل تاسیس شده و در آن آثاری از دوره های تاریخی مختلف مثل دوره اسپانیای روم، دوره آخر باستان، دوره قرون وسطی و نیز اشیائی از خاور نزدیک به نمایش درآمده است. جالب است بدانید در این موزه همچنین اشیائی تاریخی مثل کوزه سفالی از تپه سیلک کاشان نیز نگهداری می شود. برای آشنایی بیشتر با دیگر جاذبه های توریستی شهر مادرید و همچنین اطلاع از هزینه اقامت در این شهر همچنین با ما در مجموعه سفیران سفر در تماس باشید.

مشخصات کلی موزه ملی باستان شناسی اسپانیا

موزه ملی باستان شناسی اسپانیا national archaeological museum در سال 1867 و بنا به دستور ایزابلا دوم تاسیس شد. پس قدمت موزه مذکور در اسپانیا به حدود 154 سال قبل می رسد. در ابتداء نیز هدف از تاسیس موزه مذکور نگهداری از کلکسیون هنر تزیینی پادشاهان اسپانیا بود. البته ایده تاسیس موزه اشیاء باستان قبل از پایه گذاری این موزه توسط آکادمی تاریخ سلطنتی در سال 1830 مطرح شده بود. این موزه اصولا در محله ایمباجادورز مادرید قرار داشت. اما در سال 1895 موزه مذکور به ساختمانی منتقل شد که برایش طراحی شده بود. ساختمانی که با طرح نئوکلاسیکی توسط معمار فرانسیسکو جارنو در خلال سال های 1866 تا 1892 ساخته شد. تصویری از نمای بیرونی موزه ملی باستان شناسی اسپانیا را در زیر مشاهده می کنید:

نمای بیرونی موزه ملی باستان شناسی اسپانیا

لازم به یادآوری است که این موزه دو بار در طی دهه 1940 و نیز 2008 مورد بازسازی قرار گرفت. مدت بازسازی دوم به مراتب طولانی تر از بازسازی اول بوده به طوری که 6 سال طول کشید تا موزه دوباره باز شود و این مهم بالاخره در آوریل سال 2014 محقق شد.

مشخصات کلی موزه ملی باستان شناسی اسپانیا

جاذبه های دیدنی موزه ملی باستان شناسی اسپانیا

نمایشگاه های دائمی در بخش های مختلف از مهمترین جاذبه های این موزه در کشور اسپانیا محسوب می شود. نمایشگاه هایی که در آن اشیاء مختلف از دوران تاریخی مختلف نگهداری می شود. در حیاط یا جلوخان این موزه کپی از غار آلتامریا وجود دارد. در اینجا برای بازتولید نقاشی های معروف بر روی گل غار اصلی از دستگاه فوتوگرامتری استفاده می شود. بازدیدکنندگان از طبقه زیر زمین وارد ساختمان شده و به ترتیب به بخش های زیر راه پیدا می کنند:

  • کلکسیون پیش تاریخ
  • کلکسیون اسپانیای روم
  • کلکسیون اواخر عهد باستان
  • کلکسیون قرون وسطی
  • کلکسیون خاور نزدیک

جاذبه های دیدنی موزه ملی باستان شناسی اسپانیا

معرفی کلکسیون های موزه باستان شناسی اسپانیا

این کلکسیون ها شامل مجموعه اشیاء و آثار پیش تاریخ تا اواخر عهد باستان کشور اسپانیا در طبقه اول این موزه می باشد. این کلکسیون ها عبارتند از:

کلکسیون پیش تاریخ: سالن های این بخش به پیش تاریخ شبه جزیره ایبریا اختصاص دارد و در آنجا می توان اشیائی از مردمان پیش از روم را مشاهده کرد که تقریبا در هزاره یک قبل از میلاد در این منطقه می زیسته اند و همچنین اشیاء کشف شده از مستعمره پونیک- فونیکی را مشاهده کرد. همان طوری که در تصویر پایین هم مشاهده می شود معروفترین آثارهای این بخش مربوط به مجسمه های ایبریایی است:

کلکسیون پیش تاریخ

کلکسیون اسپانیای روم: این بخش در طبقه 1 موزه ملی باستان شناسی اسپانیا قرار داشته و همان طوری که در پایین هم می بینید کلکسیون های از صنایع دستی و هنری بازمانده از دوران روم در این بخش وجود دارد:

کلکسیون اسپانیای روم

بخش مربوط به اواخر عهد باستان: آثار قابل مشاهده در این بخش شامل آثاری از دوره منطبق با امپراطوری روم پایینی در شبه جزیره ایبریا، پادشاهی ویزیگوتیک تولدو، امپراطوری بیزانتین و نیز اشیائی از مردمان دیگر از دوره مهاجرت می باشد.

بخش مربوط به اواخر عهد باستان

کلکسیون قرون وسطی: این مجموعه شامل دو کلکسیون مجزا یعنی اشیاء مربوط به دوره اسلامی و دوره مسیحی می باشد. کلکسیون مربوط به دوره اسلامی (الاندلس) در طبقه اول قرار داشته و از مهمترین اشیاء موجود در این کلکسیون می توان به قطب نمای زامورا (تصویر سمت چپ) اشاره کرد:

کلکسیون قرون وسطی

و کلکسیون مربوط به دوره مسیحیت در طبقه دوم موزه باستان شناسی اسپانیا برپا شده است که از معروفترین اشیاء موجود در آن نیز می توان به صلیب مسیح فردیناند و سانچا (تصویر سمت چپ) اشاره کرد:

کلکسیون مربوط به دوره مسیحیت

کلکسیون خاور نزدیک: این کلکسیون به اشیاء باستانی خاور نزدیک به جز مصر اختصاص داشته و در طبقه 2 موزه ملی باستان شناسی اسپانیا قرار دارد. یکی از مهمتریت ست های این کلکسیون ست کوزه سفالی از سیلک ایران می باشد که تصویری از آنرا در زیر مشاهده می کنید:

کلکسیون خاور نزدیک

شرایط ثبت نام در برنامه خود حمایتی اسپانیا

خود حمایتی اسپانیا روشی آسان و سریع برای اخذ اقامت اسپانیا بدون کار کردن می باشد. پس در این روش کافی است که متقاضی ثابت کند که منبع درآمدی کافی برای زندگی در اسپانیا البته بدون کار کردن دارد. جهت اثبات این امر نیز کافی است که متقاضی یکی از مدارک زیر را ارائه نماید:

  • فیش حقوق بازنشستگی
  • صورتحساب مالیات بر درآمد شخصی
  • اظهاریه مالیاتی
  • قراردادهای خرید ملک و اموال منقول
  • قراردادهای اجاره خانه
  • مدارک مربوط به افتتاح حساب پس انداز
  • تاییدیه خرید سهام شرکت

همان طوری که گفته شد، برنامه خود حمایتی اسپانیا برنامه ای برای اثبات توانایی مالی متقاضیان برای تامین زندگی اشان در اسپانیا است و این حتما بایستی مسجل شود تا آنها بتوانند به اقامت اسپانیا دست یابند اما از مهمترین شرایط متقاضیان برنامه خود حمایتی اسپانیا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

مهمترین شرایط متقاضیان برنامه خودحمایتی اسپانیا

شیوه های دیگری مثل سرمایه گذاری و خرید ملک در اسپانیا نیز برای اخذ اقامت از این کشور عضو EU وجود دارد. هموطنان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع شیوه های سفر به اسپانیا 2023 می توانند با ما در مجموعه سفیران سفر در ارتباط باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *