ترکیه

موزه ثاقب سابانجی ترکیه

موزه ثاقب سابانجی ترکیه

موزه ثاقب سابانجی ترکیه یکی از موزه های هنری جذاب و بسیار دیدنی این کشور است که در سال 2002 افتتاح شده است. این موزه که در محله امیرگان شهر استانبول واقع شده همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 10 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است. در واقع این موزه یک موزه خصوصی شامل نمایشگاه دائمی و موقتی است که کلکسیون آن شامل هنر خطاطی، اسناد مذهبی و دولتی و نیز نقاشی های دوره عثمانی می باشد. موزه ای که به نام موسس و پایه گذار آن یعنی آقای ثاقب سابانجی (تاجر و انسان دوست ترک) بوده و از جاذبه های فرهنگی و هنری استانبول محسوب می شود. در ضمن ساختمان این موزه به دلیل داشتن مجسمه اسب در باغ آن به عمارت اسب یا آتلی کوشک نیز معروف است. در ادامه همین بحث نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا با نمایشگاه های این موزه، آثار موجود در آن و نیز جزییات و شرایط بازدید از موزه ثاقب سابانجی بیشتر آشنا شوید.

درباره موزه ثاقب سابانجی ترکیه

موزه ثاقب سابانجی Sakip Sabanci Muzesi موزه هنرهای زیبا شخصی در شهر استانبول است که به هنر خطاطی، اسناد و مدارک مذهبی و دولتی و نیز تابلوهای نقاشی دوره عثمانی اختصاص دارد. موزه ای که توسط آقای ثاقب سابانجی پایه گذاری شده و در ژوئن سال 2002 نیز افتتاح شده است. این موزه شامل نمایشگاه های دائمی و موقت بوده و همچنین در آخر هفته ها نیز میزبان رویدادهای فرهنگی است. اخیرا نیز این موزه به سبب نمایش آثاری از پابلو پیکاسو و آگوسته رودین توجهات جهانی را به سوی خود جلب کرده است.

درباره موزه ثاقب سابانجی ترکیه

تاریخچه موزه ثاقب سابانجی ترکیه

در سال 1925 میلادی، شاهزاده محمد علی حسن از خاندان خدیو مصر معمار ایتالیایی ادوارد دی ناری را مامور ساخت ویلایی کرد که حالا ساختمان اصلی موزه ثاقب سابانجی است. این بنا به مدت چند سال نیز به عنوان اقامتگاه تابستانی اعضای مختلف خاندان خدیو محسوب می شد. پس از اینکه در سال 1951 این بنا توسط تاجر ترک حاجی عمر سابانجی از خاندان خدیو خریداری شد به عنوان عمارت اسب دار یا به ترکی Atli Kӧşk معروف شد. چرا که مجسمه اسب در همان سال خریداری و در باغ این مجموعه نصب شد. این مجسمه اسب نیز اثری از مجسمه ساز فرانسوی لویس دوماس بود.

تاریخچه موزه ثاقب سابانجی

پس از مرگ حاجی عمر سابانجی در سال 1966 میلادی، در سال 1974 این عمارت به صورت دائمی به خانه ثاقب سابانجی تبدیل شد و به مدت چندین و چند سال میزبان کلکسیون غنی آثار خطاطی و تابلوهای نقاشی ثاقب سابانجی شد. جالب است بدانید که در سال 1998 میلادی همین بنا به همراه کلکسیون و کلیه مبلمانش از طرف خانواده ساباجی به دانشگاه سابانجی ترکیه بخشیده شد. که بعدا در سال 2002 و پس از تکمیل کلکسیون اش به عنوان یک موزه شروع به کار کرد. ضمنا در سال 2005 نیز یکسری بازسازی ها و توسعه هایی در بنای این موزه این موزه ایجاد شد تا اینکه سطح فنی موزه به استانداردهای بین المللی رسید.

تاریخچه موزه ثاقب سابانجی ترکیه

نمایشگاه های موزه ثاقب سابانجی ترکیه

کلا موزه ثاقب سابانجی ترکیه شامل دو نمایشگاه یا کلکسیون دائمی و موقتی است. نمایشگاه دائمی این موزه متشکل از کلکسیون خطاطی و نسخ خطی، کلکسیون تابلو نقاشی و نیز کلکسیون مبلمان و هنرهای تزیینی و نیز شامل نمونه آثار بسیار زیبا از هنرهای سنتی و اسناد دولتی عصر عثمانی و نیز انواع هنرهای اسلامی است که قدمت اکثر این آثار نیز به قرن 14- ام میلادی می رسد.

نمایشگاه های موزه ثاقب سابانجی

همچنین موزه ثاقب سابانجی میزبان نمایشگاه های موقت با نام هنرمندان بزرگ شامل نمایشگاه مونت موزه ثاقب سابانجی در سال 2012، نمایشگاه رامبرانت موزه ثاقب سابانجی در سال 2012 و نمایشگاه آنیش کاپور موزه ثاقب سابانجی در سال 2013 است. جالب است بدانید که یکی از آثار آنیش کاپور هنرمند برجسته هندی به نام دوبل (Double) حالا در کلکسیون دائمی این موزه به نمایش درآمده است.

نمایشگاه های موزه ثاقب سابانجی ترکیه

جاذبه های دیدنی موزه ثاقب سابانجی ترکیه

در کل هدف از بازدید از موزه ثاقب سابانجی آشنایی با فرهنگ و هنر دوره عثمانی از جمله هنر خطاطی و نقاشی این دوره است. همچنین در کنار این بازدیدکنندگان می توانند از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه موقت این موزه نیز دیدن کنند آثاری که متعلق به هنرمندانی از سراسر دنیاست. علاوه بر این بازدیدکنندگان پس از بازدید از نمایشگاه های دائم و موقت موزه ثاقب سابانجی همچنین می توانند در باغ باصفای این موزه هم قدم زده و از دیدن زیبایی این باغ مثل انواع مجسمه ها، آبشار مصنوعی و حوض آب، هرم گل و غیره لذت ببرند.

جاذبه های دیدنی موزه ثاقب سابانجی

ضمنا آنها می توانند از ایوان کنار این باغ چشم اندازهای زیبایی از تنگه بسفر را هم تماشا کنند.

ایوان باغ موزه ثاقب سابانجی ترکیه

پس از همه اینها حتی گردشگران می توانند به رستوران این موزه به نام رستوران MSA رفته و غذای مورد علاقه اشان را در این رستوران میل کنند. رستورانی که عمدتا بری غذاهای سنتی آنتالیا مخصوصا عذاهای دریایی متمرکز است.

رستوران های موزه ثاقب سابانجی ترکیه

جاذبه های اطراف موزه ثاقب سابانجی ترکیه

کلا مدت زمان توصیه شده جهت بازدید از موزه ثاقب سابانجی بین 1 الی 2 ساعت متغیر است. پس از پایان بازدید از این موزه نیز می توان از جاذبه های نزدیک به آن دیدن کرد. لازم به یادآوری است که در شعاع 6 مایلی از همین موزه در حدود 345 جاذبه توریستی وجود دارد که از نزدیکترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک امیرگان
  • تئاتر سید
  • مسجد حمیدی اول امیرگان
  • موزه ماشین های کلاسیک اورال آتامان
  • ایستینیه پارک
  • مسجد سلیمانیه
  • منطقه سلطان احمد و غیره

بازدید از موزه ثاقب سابانجی ترکیه

شرایط بازدید از موزه ثاقب سابانجی ترکیه

موزه ثاقب سابانجی در محله امیرگان استانبول و درست کنار تنگه بسفر قرار دارد. بهترین روش برای دسترسی به این موزه نیز استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است. مثلا اگر از میدان تکسیم استانبول قصد سفر به این موزه را دارید بایستی سوار اتوبوس لاین 40، 40 T و یا 42 T شده و در امیرگان پیاده شوید و یا اگر از کاباتاش می خواهید به این موزه بروید بایستی سوار اتوبوس لاین 22، 22RE یا 25E شده و در امیرگان پیاده شوید. این موزه از یکشنبه تا جمعه از ساعت 10 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است و هزینه بلیط ورودی آن نیز TL 50 لیره است.

شرایط بازدید از موزه ثاقب سابانجی ترکیه

با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت می توانید در جریان آخرین اطلاعات گردشگری قرار گرفته و در صورت تمایل نیز از خدمات مسافرتی این مجموعه نیز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *