تایلند

موزه بان دام تایلند

موزه بان دام تایلند

موزه بان دام تایلند که برای گردشگران خارجی با عنوان موزه خانه سیاه نیز مشهور است از جاذبه های چیانگ رای محسوب می شود. در واقع این موزه یک موزه هنر شخصی متشکل از بناهای تایلندی شمالی سنتی همراه با معماری معاصر طراحی شده توسط معمار تایلندی تاوان دوچانی است. کل بناهای این موزه شامل حدود 40 بناست که هر کدامیک نیز با الگوهای چوبی کنده کاری شده، پوست کروکودیل، پوست مار و شاخ انواع حیوانات تزیین شده است. ضمنا در این موزه کلکسیونی از اشیاء کاربردی از دوره های گذشته، انواع مجسمه های چوبی و نیز تابلوهای نقاشی نیز به نمایش درآمده است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سفر به تایلند و آشنایی با لیست جاذبه های توریستی این کشور با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

موزه بان دام کجاست؟

یکی از جاذبه های توریستی استان چیانگ رای، موزه بان دام Bann Dam Museum است. موزه ای که در منطقه نانگ لی چیانگ رای قرار دارد و اثری از هنرمند ملی تایلند یعنی آچان تاوان دوچانی است. این موزه مشتمل بر بیش از 40 بنا ساخته شده با سبک معماری شمالی است که همگی نیز به رنگ سیاه نقاشی شده اند. هر بنایی هم با الگوهای چوبی کنده کاری شده و نیز پوست و شاخ حیوانات مختلف تریین شده اند.

موزه بان دام کجاست

موزه بان دام یا موزه خانه سیاه در تایلند

در ابتداء بد نیست بدانید که موزه بان دام Baan Dam Museum یک نوع موزه هنر خصوصی است. که در زمره جاذبه های توریستی استان چیانگ رای به حساب می آید. موزه ای که به دلیل نمای رنگ سیاهش در بین توریست ها با عنون موزه خانه سیاه نیز شناخته می شود. موزه ای که تاریخ شروع ساخت آن از سال 1975 میلادی شروع شده و تکمیلش نیز به مدت بیش از 40 سال طول کشیده است. این موزه مساحتی در حدود 160000 متر مربع را پوشانده و متشکل از بیش از 40 بنای مختلف است که هر بنای آن نیز نام و کاربری خاص خودش را دارد.

موزه خانه سیاه در تایلند

معروفترین بناهای موجود در موزه بان دام تایلند شامل بناهای زیر است:

  • کلیسا
  • معبد کوچک
  • عمارت شرقی
  • خانه مثلثی یا تری پوم

مشخصه موزه بان دام

همان طوری که گفته شد، موزه بان دام تایلند شاهکار معماری هنرمند تایلندی تاوان دوچانی است. کسی که نه فقط به خاطر استعداد معماری اش بلکه همچنین به خاطر نقاشی اش نیز معروف است. در زبان تایلندی ” بان” ذبه معنی خانه و ” دام” نیز به معنی سیاه است. خانه سیاه فقط یک سازه نیست بلکه یک مجموعه ای در حدود 40 بنا با اشکال و اندازه هی متغیر است که در داخل یک باغ باصفایی گرد هم آمده اند. این بناها از چوب، شیشه، آجر و بتن ساخته شده اند. حالا این بناها تحت عنوان یک موزه میزبان کلکسیونی از نقاشی ها، مجسمه ها، استخوان های حیوانی، پوست و شاخ حیوانات و نیز انواع اشیاء طلایی و نقره ای از سراسر جهان و کشور تایلند است.

مشخصه موزه بان دام

هزینه بازدید از موزه بان دام تایلند

موزه بان دام از جمله جذاب ترین و معروفترین جاذبه های توریستی چیانگ رای تایلند محسوب می شود. این موزه همه روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است. معمولا هم بین ساعت 12 ظهر تا 1 بعد از ظهر نیز به خاطر ناهار و استراحت کارکنانش تعطیل است. در ضمن برای ورود به این موزه و بازدید از آن پرداخت هزینه ورودی ضروری است. هزینه ورود به این موزه برای هر نفر در حدود THB80 (بات تایلند) است. نکته آخر اینکه مدت زمان توصیه شده جهت بازدید از موزه مذکور بین 2 تا 3 ساعت متغیر است.

هزینه بازدید از موزه بان دام تایلند

معرفی جاذبه های موزه بان دام تایلند

هنر مربوط به عصر آیوتایا و نیز سبک معماری برمه ای- بالیایی اولین جاذبه ای است که در موزه بان دام توجه بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می کند. از آنجایی که بناهای این موزه از چوب ساخته شده اند از همین رو تلاش هنرمندان تایلندی بر این بوده است که نمای داخلی و بیرونی آن را با کنده کاری های چوبی منقش و زیبایی تزیین کنند. همین توجه به جزییات سبب شده تا گردشگران بیشتر با هنر هنرمندان با استعداد تایلندی آشنا شوند.

جاذبه های موزه بان دام

گذشته از حکاکی های چوبی خوش نقش از دیگر جاذبه های موزه بان دام تایلند می توان به انواع مجسمه های چوبی از انسان ها و موجودات افسانه ای اشاره کرد که در داخل و بیرون این موزه به چشم می خورد.

انواع مجسمه های چوبی از انسان ها و موجودات افسانه ای در موزه بان دام تایلند

همچنین با ورود به این موزه می توان انواع اشیاء و ظروف مورد استفاده توسط مردمان قدیم را مشاهده کرد. ضمنا دید که چگونه هنرمندان تایلندی این موزه را با پوست حیوانات وحشی مثل پوست مار یا پوست کروکودیل، انواع صدف های دریایی، سفره ماهی و یا شاخ گوزن و عاج فیل تزیین کرده اند. از دیگر آیتم های موجود در کلکسیون موزه بان دام می توان به تابلوهای نقاشی هنرمندان تایلندی اشاره کرد.

معرفی جاذبه های موزه بان دام تایلند

نحوه بازدید از موزه بان دام تایلند

جالب است بدانید که امکان بازدید از هر 40 بنای موزه بان دام برای بازدیدکنندگان فراهم نیست و فقط چند بنا برای بازدید عموم آزاد است. در ضمن این موزه در فاصله 12 کیلومتری چیانگ رای قرار دارد. بنابراین برای بازدید از موزه بان دام ابتداء بایستی به مقصد شهر چیانگ رای سفر کرده و از آنجا به روستای نانگ لای مراجعه کنید. بهترین روش برای این کار نیز استفاده از خودرو شخصی یا تاکسی است. نکته آخر در اینباره هم اینکه فاصله شهر بانگوک تا چیانگ رای با خودرو حدود 785 کیلومتر است که این فاصله را می توان در عرض 11 ساعت طی کرد.

جاذبه های اطراف موزه بان دام تایلند

تعداد زیادی جاذبه توریستی را می توان نام برد که در نزدیکی موزه بان دام تایلند قرار دارند و گردشگران بعد از بازدید از این موزه می توانند از آنها نیز دیدن کنند. جالب است بدانید که فقط در شعاع 6 مایلی از همین موزه در حدود 26 جاذبه وجود دارد که اسامی برخی از اینها شامل:

  • آشپزخانه آچا
  • معبد هوای پلا کانگ
  • معبد رونگ سئور تن
  • معبد پرا کائو
  • واکینگ استریت شنبه شب
  • بازار شبانه چیانگ رای
  • معبد پرا سینگ
  • برج ساعت چیانگ رای
  • پل هنر چیانگ رای
  • یادبود پادشاه منگرای
  • مرکز ماساژ مونموئنگ لانا
  • معبد پراتات دوی تونگ و غیره

از آنجایی که تایلند یک مقصد گردشگری معروف و پرطرفداری در جهان محسوب می شود، از همین رو نیز تورهای مختلفی نیز در این کشور برای گردشگران خارجی برگزار می شود. به منظور دریافت لیست تورهای ارزان تایلند 2024 توصیه می شود حتما با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *