ترکیه

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول اثری از معمار زبردست الکساندر والوری است که در سالهای 1897 تا 1901 میلادی به سبک معماری نوکلاسیک طراحی شده است. در این موزه اشیاء و آثار باستانی از دوره های تاریخی مختلف ترکیه و سراسر جهان نگهداری می شود. از معروفترین و جذاب ترین آثار به نمایش درآمده در کلکسیون این موزه نیز می توان به قرارداد موسوم به قرارداد کادش (اولین قرارداد مگتوب جهان)، قطعه هنری زیبا به نام سنگ تابوت اسکندر و نیز مجسمه هایی از دوره امپراطوری یونان و روم اشاره کرد. جالب است بدانید که همین موزه پذیرای بیش از 1 میلیون شیء بوده و ضمنا این موزه اولین موزه ای است که در تاریخ امپراطوری عثمانی برپا شده است. چرا که خود پادشاهان عثمانی نیز علاقه مند تاریخ بوده اند. نکته آخر اینکه موزه مذکور از 3 بخش مختلف به شرح زیر تشکیل شده است:

  • موزه باستان شناسی
  • موزه شرق باستان
  • موزه هنر اسلامی (یا همان موزه کیوسک کاشی کاری شده)

جهت آمادگی برای انجام هر سفری می توانید از خدمات متنوع و نیز مشاوره های کامل ما در سایت سفیران سفر بهره مند شوید.

درباره موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول اولین موزه ترکیه و به نوعی قدیمی ترین موزه این کشور نیز به حساب می آید. این موزه در 13 ژوئن سال 1891 میلادی تحت رهبری باستان شناس، نقاش و موزه شناس به نام عثمان حمید بی و تحت نام موزه همایون افتتاح شد. اما این همه ماجرا نبود چرا که بنای مذکور که توسط الکساندر والوری ساخته شده بود در سال های 1903 و 1908 میلادی به جناح های چپ و راست اضافه شد و موزه اصلی امروزی تشکیل شد. موزه ای که در بخش های مختلف آن می توان آثار باستانی مربوط به دوره های آشوری، هیتانی، مصری، یونانی، رومی، بیزانسی و عثمانی را مشاهده کرد.

درباره موزه باستان شناسی استانبول

بخش های جذاب موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول (İstanbul Arkeoloji Müzeleri) در واقع ترکیبی از موزه هاست که کلا شامل 3 بخش اصلی است. بخش اول این موزه که با عنوان موزه باستان شناسی شناخته می شود. بخش دوم با نام موزه شرق باستان و بخش سوم آن هم تحت عنوان موزه کیوسک کاشی کاری شده شناخته می شود. بخش هایی که انواع آثار و اشیاء مختلف از دوره باستان تا عصر معاصر را شامل می شود. از معروفترین اشیاء نگهداری شده در کلکسیون این موزه نیز می توان به لوحه سنگ شعر عشق، سردیس اسکندر کبیر، تابوت سنگی سیدامارا، تابوت سنگی اسکندر، لوحه سنگ قرارداد صلح کادش و غیره اشاره نمود.

بازدید از موزه باستان شناسی استانبول

بخش شرق باستان موزه باستان شناسی استانبول

یکی از بخش های سه گانه موزه باستان شناسی استانبول، موزه یا بخش شرق باستان است. بخشی که در آن اشیاء باستانی کشف شده از تمدن ترکیه و یا تمدن های دیگر نقاط شرق عالم به نمایش درآمده است. در این بین برخی از اشیاء و آثار باستانی ارزش خیلی بالایی دارند و به گردشگران نیز توصیه می شود که بازدید از آنها را از دست ندهند. از جمله این آثار باستانی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

معاهده کادش: که به عنوان قدیمی ترین معاهده صلح در جهان نیز شناخته می شود که بر روی یک لوحه سنگی حک شده و به تاریخ 1274 میلادی نیز امضاء شده است. این معاهده در پایتخت هیتی هاتوسا کشف شده است.

معاهده کادش

سنگ لوحه شعر یک عشق: قدیمی ترین شعر عاشقانه از دوره بابل باستان است که گویا قدمت دقیق آن نیز به قرن 8- ام پیش از میلاد می رسد.

سنگ لوحه شعر یک عشق

بخش باستان شناسی از موزه باستان شناسی استانبول

از دیگر بخش های جذاب و پرطرفدار کلکسیون موزه باستان شناسی استانبول می توان به بخش باستان شناسی اشاره کرد. این بخش بیشتر مربوط به تمدن های روم و یونان و بیزانس می باشد. از جمله معروفترین آثار باستانی به نمایش گذاشته شده در این بخش از موزه نیز می توان به سنگ تابوت لیسیان، سنگ تابوت اسکندر، سردیس اسکندر کبیر و نیز اشیاء باستانی دیگر اشاره کرد. تصویری از سنگ تابوت اسکند کبیر را در زیر مشاهده می کنید:

بخش باستان شناسی از موزه باستان شناسی استانبول

بخش هنر اسلامی موزه باستان شناسی استانبول

این بخش نیز از بخش های سه گانه موزه باستان شناسی استانبول بوده که با نام موزه کیوسک کاشی کاری شده نیز معروف است. از جمله آثار تاریخی مهمی که نباید از بازدید از آنها در این بخش غفلت کرد می توان به آثار زیر اشاره کرد:

محراب کاشی کاری شده شگفت انگیز: اثری از کارمان اوغلو ابراهیم بی ایمارت بوده که در سال 1432 میلادی طراحی و ساخته شده است.

فواره بسیار زیبای سلطان مراد سوم عثمانی که قدمت ساختش نیز به سال 1590 میلادی می رسد و یکی از آثار زیبای به نمایش درآمده در بخش هنرهای اسلامی موزه باستان شناسی استانبول محسوب می شود.

فواره بسیار زیبای سلطان مراد سوم عثمانی

هتل ها و رستوران های اطراف موزه باستان شناسی استانبول

کلا پس از اتمام بازدید از موزه باستان شناسی چندین گزینه در اختیار گردشگران قرار دارد. گزینه اول این است که به سراغ جاذبه توریستی دیگر در نزدیکی موزه باستان شناسی استانبول بروند. گزینه دوم این است که برای میل یک غذای محلی به رستوران های اطراف این موزه بروند و گزینه سوم نیز برای اقامت شبانه هتلی در همان حوالی رزرو کنند. فلذا از نزدیکترین هتل ها به موزه باستان شناسی استانبول می توان به هتل های زیر اشاره کرد:

  • مانسیون سیرکجی (0.17 مایل تا موزه باستان شناسی استانبول)
  • هتل رومانس استانبول (0.18 مایل)
  • مانسیون های هاگیا صوفیا استانبول (0.16 مایل)
  • هتل یاشماک سلطان (0.19 مایل)
  • هتل ایدیل (0.16 مایل)

اما از رستوران ها و کافه های نزدیک به موزه باستان شناسی استانبول نیز می توان به رستوران های زیر اشاره کرد:

  • رستو هان (0.20 مایل تا موزه باستان شناسی استانبول)
  • گلهانا سازک سوفراسی (0.19 مایل)
  • رستوران نیزاده (0.17 مایل)
  • رستوران لی سافران (0.16 مایل)
  • رستوران آدورا (0.18 مایل)

هتل ها و رستوران های اطراف موزه باستان شناسی استانبول

شرایط بازدید از موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول از دیگر جاذبه های توریستی این شهر است که بازدید از آن به همه گردشگران مخصوصا علاقه مندان تاریخ و تمدن باستانی این منطقه از جهان توصیه می شود. معمولا این موزه همه روزه به استثنای تعطیلات رسمی از ساعت 9 صبح تا ساعت 6:30 عصر باز است و کیوسک های بلیط فروشی این موزه نیز نهایتا تا ساعت 6 باز است. با اینکه از طرق مختلفی نیز می توان به این موزه رسید ولی آسانترین گزینه ممکن استفاده از تراموا به مقصد ایستگاه گلخانه است.

پس موزه باستان شناسی استانبول همه روزه باز است. بازدید از این موزه برای دارندگان کارت موزه رایگان بوده ولی بازدید برای بقیه افراد مستلزم پرداخت هزینه بلیط ورودی در حدود TL200 (لیره ترکیه) است. ضمنا مدت زمان پیشنهادی برای دیدن این موزه و کلکسیون جذاب ن نیز بین 1 تا 2 ساعت متغیر است. از طریق خدمات مختلف مسافرتی و گردشگری مجموعه سفیران سروش سعادت می توانید با خیال راحت به هر مقصدی که بخواهید سفر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *