تایلند

معبد پرا چئونگ چام تایلند

معبد پرا چئونگ چام تایلند

معبد پرا چئونگ چام تایلند یکی از معروفترین معابد بودایی در منطقه شمال شرقی این کشور محسوب می شود که گردشگران بسیاری را جذب میکند. در واقع این معبد یک چدی (پاگودای) 24 متری واقع در وات پرا تات چئونگ چام در مرکز شهر ساکون ناخون می باشد. معبدی که دورها دور آن را مجسمه شیرهای نگهبان فراگرفته اند و در داخل آن نیز مجسمه بودای طلایی قرار دارد. معبدی که قدمت ساخت آن به قرن 17- ام میلادی برمی گردد. همه گردشگران می توانند به صورت رایگانی از این معبد دیدن کنند. معبدی که همه روزه از ساعت 6 صبح تا 18 عصر به روی گردشگران باز است. برای کسب اطلاعات کامل در خصوص این معبد همچنان با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

تاریخچه معبد پرا چئونگ چام تایلند

معبد پرا چئونگ چام Phra That Cheong Chum یک چدی (پاگودای) سبک لائوسی نازکی است که قدمت طراحی و ساخت آن به قرن 17- ام میلادی می رسد. بر طبق افسانه های محلی این چدی درست بر روی رد پای بودا ساخته شده است. اما چدی فعلی بر بالای یک چدی سبک خمری کوچکتر ساخته شده در قرن 10- ام ساخته شده است. پایه این چدی به شکل یک گل نیلوفر است و بخش بالایی آن رفته رفته تیز شده و همان طوری که در تصویر پایین هم نشان داده شده بالاترین بخش آن هم با طلا پوشانده شده است:

تاریخچه معبد پرا چئونگ چام

همچنین پرا چئونگ چام تایلند به عنوان یک یادبود بودایی خیلی مهمی شناخته می شود که زوار تایلندی زیادی را به خود جلب می کند. این چدی با دو معبد بزرگ احاطه شده است و جدیدترین این معابد نیز یک تالار حضار می باشد. نمایی از تالار حضار معبد پرا چئونگ چام تایلند را در تصویر پایین مشاهده می کنید:

تالار حضار معبد پرا چئونگ چام تایلند

تالار حضار در وات پرا تات چئونگ چام جایی است که زوار تایلندی برای گفتگو با راهبان ساکن در این تالار به آنجا می آیند. همچنین در این تالار مجسمه بودای طلایی نیز زینت بخش تالار می باشد.

تاریخچه معبد پرا چئونگ چام تایلند

زیارتگاه از بناهای معبد پرا چئونگ چام تایلند

علاوه بر تالار حضار از دیگر بناهای موجود در معبد پرا چئونگ چام تایلند می توان به زیارتگاه آن اشاره کرد. بنایی که هم داخل و هم بیرونش تزیین داده شده است. این زیارتگاه از دو جنبه حائز اهمیت است. اولا تالار مذکور شامل یک مجسمه از بوداست که با عنوان لوانگ فور فرا اونگ سائن شناخته شده و در سال 1257 ساخته شده و به عنوان یکی از مقدس ترین مجسمه های بودا در شهر شناخته می شود.

زیارتگاه از بناهای معبد پرا چئونگ چام

و نکته دوم درباره زیارتگاه مذکور در معبد پرا چئونگ چام تایلند در خصوص تزییناتش می باشد. همان طوری که در تصویر زیر هم مشاهده می شود، ستون ها و سقف این زیارتگاه با آثار طلایی ظریف پوشیده شده و از این نظر هم شبیه آثار هنری موجود در معابد معروف لوانگ پرابانگ در لائوس می باشد که همین امر نشان دهنده رابطه نزدیک بین منطقه شمال شرقی تایلند و پادشاهی باستان لائوس می باشد. اگر به دیوارهای این زیارتگاه هم نگاه کنید متوجه می شوید که دیوار آن با نقاشی هایی از داستان روشنگری بودا و صحنه هایی از راماکین پوشیده شده است:

ستون ها و سقف معبد پرا چئونگ چام

در واقع چدی و بناهای معبد در وات پرا چئونگ چام از یکسری مجسمه ها و سالن های تزیین شده تشکیل شده است. همچنین در اطراف معبد پرا چئونگ چام تایلند یک بازار جذابی برپاست که تقریبا هر کالا یا محصولی از غذا گرفته تا پوشاک را به مشتریان عرضه می کنند و پس از بازدید از این معبد بازدید از این بازار نیز برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود.

زیارتگاه از بناهای معبد پرا چئونگ چام تایلند

جاذبه های مختلف معبد پرا چئونگ چام تایلند

معبد پرا چئونگ چام تایلند از جاذبه های مختلفی برخوردار است به طوری که هر بازدیدکننده ای در زمان بازدید از این معبد می تواند از دیدن این جاذبه ها انگشت به دهان شود. جاذبه های معبد پرا چئونگ چام تایلند را نیز می توان به دو دسته جاذبه های معماری و هنری دسته بندی کرد. در زمینه جاذبه های معماری موجود در این معبد می توان به سقف شیروانی چند لایه، نمای طلایی رنگ، نقش برجسته های لبه بنا، مجسمه اژدهای چند سر، پلکان بزرگ و غیره اشاره کرد. در زمینه جاذبه های هنری این معبد نیز می توان به وجود مجسمه های مختلف از جمله مجسمه بودای طلایی، نقوش برجسته و غیره اشاره نمود.

جاذبه های مختلف معبد پرا چئونگ چام

در کنار این جاذبه ها همچنین مهمترین رخداد سال در وات پرا چئونگ چام در اواخر روزه داری بودایی معمولا مقارن با اوایل اکتبر رخ می دهد زمانی که معبد پرا چئونگ چام میزبان فستیوال قلعه مومی شهر می باشد. این فستیوال یکی از فستیوال های شاد و جذابی است که همه ساله برگزار می شود و مردم محلی ماکت های مومی از معابد و قلعه ها را برای نمایش در مرکز شهر ساخته و سپس آنها را در معبد پرا چئونگ چام به نمایش می گذارند.

شرایط بازدید از معبد پرا چئونگ چام تایلند

شرایط بازدید از معبد پرا چئونگ چام تایلند

معبد پرا چئونگ چام از معابد قدیمی و معروف کشور تایلند است که در فاصله 5.4 کیلومتری از ترمینال 2 اتوبوس ساکون ناخون قرار دارد. این معبد در طول ایام هفته همه روزه از ساعت 6 صبح تا 18 عصر به روی بازدیدکنندگان باز است و آنها نیز به صورت رایگانی می توانند از این معبد بودایی و جاذبه های مختلفش دیدن کنند. تایلند کشور لبخندها و شادی هاست و اگر دوست داشتید درباره جاذبه های مختلف این کشور بیشتر بدانید پس با مشاورین مجربمان در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *