تایلند

معبد سانگاتان تایلند

معبد سانگاتان تایلند

معماری اصیل تایلندی همراه با کنده کاری های هنری جذاب سبب شده تا معبد سانگاتان تایلند در زمره بهترین معابد استان نونتابوری محسوب شود. ضمنا این معبد یکی از معابد قدیمی بازمانده از عصر تایلند بزرگ است. در واقع اصل بنای معبد سانگاتان مربوط به دوره آیوتایاست و اصلا در گذشته با نام معبد ساریخو شناخته می شد. اما پس از رایج شدن برگزاری مراسم مذهبی به نام مراسم سانگاتان (اهداء هدایا به راهبان بودایی) در این معبد، کلا نام این معبد نیز به معبد سانگاتان تغییر کرد. مراسمی که هنوز هم به رسم قدیم طی آخر هفته ها در معبد سانگاتان برگزار می شود. سایت سفیران سفر در تلاش است تا جذابیت های سفر به مقاصد مختلف در سراسر جهان را با شما به اشتراک گذارد.

معبد سانگاتان از معابد قدیمی تایلند

در تایلند معابد قدیمی زیادی وجود دارد که یکی از آنها معبد سانگاتان Wat Sangkhatan است که با نام معبد ساریخو نیز شناخته می شود. این معبد در پایان دوره آیوتایا ساخته شده است. در گذشته این معبد یک معبد متروکه ای در میان جنگل بوده که در داخل سازه چوبی آن تنها یک مجسمه سیمانی از بودا قرار داشته است که این مجسمه نیز با نام لوآنگ پو تو شناخته می شد. مجسمه ای که هنوز هم در داخل معبد هست و مردمان محلی احترام زیادی برایش قائل هستند.

معبد سانگاتان از معابد قدیمی تایلند

لوآنگ پو سانونگ کاتاپونیو اولین راهبی است که این معبد را در سال 1968 میلادی یافت. در ادامه نیز او این معبد را مناسب تعالیم بودایی و مدیتیشن دانست. او مجددا در سال 1974 به این معبد بازگشت و در سال بعد به همراه مردم محلی مجسمه لانگ پو تور را نوسازی کرد. سپس در سال 1993 میلادی نیز دستور داد تا سالای قدیمی برداشته شود و به جای آن مجسمه لوآنگ پو تور در تالار جدید معبد به نمایش گذاشته شود. جالب است بدانید که این تالار امروزه نیز مورد استفاده بوداییان است. تالاری شیشه ای با دو طبقه که ساخت آن نیز یک سال و نیم طول کشید.

معبد سانگاتان از معابد قدیمی تایلند

طبقه بالای تالار برای عبادت و مدیتیشن مورد استفاده قرار می گیرد ولی طبقه پایین مربوط به کتابخانه و اتاق هدایاست. کلا معبد سانگاتان با طبیعت بسیار زیبا و چشم نوازی که دارد یک معبد جنگلی است. معبدی که دارای پروژه ای برای عبادت زنان (Nekkamma) است.

درباره معبد سانگاتان تایلند

وجه تسمیه معبد سانگاتان تایلند

همان طوری که گفته شد، در گذشته معبد سانگاتان با عنوان معبد ساریخو Wat Sarikho شناخته می شد. اما حالا این سوال مطرح می شود که چرا این معبد با عنوان معبد سانگاتان شناخته می شود؟ واقعیت امر این است که مراسم سانگاتان Sangkatan ceremony که شامل اهدای غذا و اقلام ضروری برای راهبان است در همین معبد برگزار می شود. معمولا مردم محلی از راهبان معابد نزدیک اجازه می خواهند تا برای شرکت در مراسم سانگاتان حاضر شوند. بنابراین از همین جا بود که مردم نام این معبد را به معبد سانگاتان تغییر دادند.

وجه تسمیه معبد سانگاتان تایلند

جالب است بدانید که با گذشت سال ها، هنوز هم مراسم سانگاتان در همین معبد برگزار می شود و اصلا یکی از دلایل مهم در محبوبیت این معبد در نزد گردشگران نیز شرکت در اینگونه مراسمات است. درباره این مراسم نیز بایستی بدانید که مراسم اصلی معبد سانگاتان شامل مراسم اهدای غذا به راهبان است که معمولا نیز در هنگام صبح هر آخر هفته برگزار می شود. بوداییان زیادی نیز در این مراسم شرکت می کنند و قبل از شروع مدیتیشن داما Dhamma meditation نیز غذاهای هدیه شده را می خورند.

جاذبه های معبد سانگاتان؛ یک معبد چوبی در تایلند

جاذبه های معبد سانگاتان؛ یک معبد چوبی در تایلند

اولین و شاید مهمترین جاذبه دیدنی معبد سانگاتان، سبک معماری جذاب این بناست که اصالت معماری تایلندی را به رخ بینندگان می کشد. مخصوصا اینکه بخش های زیادی از این معبد نیز با چوب ساخته شده و کنده کاری های زیبایی در هر طرف از معبد به چشم می خورد. ضمنا مجسمه راهب بودایی موسوم به لونگ پو تور و نیز مجسمه های مذهبی دیگر از دیگر جاذبه های این معبد است.

اما گذشته از جلوه های بصری، معبد سانگاتان در یک منطقه جنگلی و دنجی احداث شده است و به همین دلیل یکی از کاربردهای مهم معبد سانگاتان نیز انجام مراسم مدیتیشن در این معبد است. نهایتا آنچه که شاید بیشتر از همه سبب شهرت این معبد شده برگزاری مراسم سانگاتان است که در مطالب بالا به طور کاملی بدان پرداخته شد.

جاذبه های معبد سانگاتان

جاذبه های اطراف معبد سانگاتان تایلند

در نزدیکی معبد سانگاتان جاذبه های متعددی وجود دارد که گردشگران پس از بازدید از این معبد می توانند برای دیدن آنها برنامه ریزی کنند. دقیقا در شعاع 6 مایلی از این معبد حدود 396 جاذبه توریستی وجود دارد. که اینها شامل معابد، پارک ها، موزه ها، بازارها و غیره است. در لیست زیر به برخی از نزدیکترین جاذبه ها به این معبد اشاره می کنیم:

  • معبد چالئوم پرا کیات
  • معبد سانگ خاتان
  • بازار نونتابوری
  • معبد بوآ خوان
  • پارک آبی فانتازیا لاگون
  • بازارچه نگام ونگوان
  • موزه نونتابوری
  • پارک کانچاناپیسک
  • معبد خماپیراتارم
  • معبد پراسات
  • معبد چومپووک

تایلند را می توان سرزمین شگفتی های ناشناخته دانست. کشوری که برای سفر به آن داشتن روحیه ماجراجویی از اولویت هاست. برای اینکه بیشتر با شگفتی ها و عجایب کشور تایلند آشنا شوید، توصیه می شود حتما از مقالات ارایه شده در سایت مجموعه سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *