اسپانیا

مسجد کوردوبا در اسپانیا

مسجد کوردوبا در اسپانیا

مسجد کوردوبا در اسپانیا یکی از زیباترین و معروفترین بناها در جهان اسلام و یکی از بناهای شگفت انگیز در نوع خودش در جهان می باشد. مسجد مذکور سیر تکاملی از سبک معماری بنی امیه را به همراه سبک های گوتیک، رنسانس و باروک نشان می دهد. بنا به نظر مورخان، محلی که حالا مسجد کوردوبا آن را اشغال کرده از دوران های قدیم برای عبادت خدایان مختلف استفاده می شده است. پس ابتداء در این محل معبد خدای روم وجود داشته سپس تحت حاکمیت ویسیگوت ها این معبد به کلیسا تبدیل شد و سپس با حاکمیت بنی امیه الاندلس این کلیسا نیز به مسجد تبدیل شد. تیم مشاورین مجموعه سفیران سفر آمادگی 100% برای راهنمائی هموطنانی دارد که مایل به مهاجرت تحصیلی یا کاری به اسپانیا هستند.

مسجد کوردوبا در اسپانیا؛ معروف به مسجد-کلیسای کوردوبا!

در واقع یکی از بناهای تاریخی و مذهبی بسیار معروف در کشور اسپانیا و صدالبته یکی از جاذبه های توریستی مهم ین شهر مسجد کوردوبا cordoba mosque می باشد. بنایی که به طور محلی با عنوان مسجد- کلیسا شناخته می شود و یکی از قدیمی ترین بناهایی است که از دوره مسلمانان حاکم بر الاندلس در اواخر قرن 8 به جا مانده است.مورخان معتقدند که در ابتداء در این محل اصلا معبدی برای خدای روم جانوس وجود داشته است. سپس این معبد با حمله ویزیگوت ها برای تسخیر کوردوبا در سال 572 به کلیسایی تبدیل شده است. بعدا نیز کلیسا توسط جانشینان بنی امیه به مسجد تبدیل شد. تصویر هوایی از مسجد کوردوبا در اسپانیا را در زیر می بینید:

تصویر هوایی از مسجد کوردوبا در اسپانیا

کلا مسجد کوردوبا در زمان حاکمیت امارت بنی امیه در الاندلس ساخته شده است، حکومتی که در سال 756 توسط عبدالرحمن اول پایه گذاری شد. به استناد منابع موثق، ساخت مسجد کوردوبا در سال 785 شروع شده و در سال 786 به اتمام رسید.

مسجد کوردوبا در اسپانیا؛ معروف به مسجد-کلیسای کوردوبا

شهرت اصلی مسجد کوردوبا در اسپانیا

مسجد کوردوبا به خاطر اندازه و ارتفاع زیاد سقف های اش یک دستاورد هنری منحصر بفردی را نشان می دهد. این مسجد در واقع یک مدرک بی بدیلی از خلیفه کوردوباست و اینکه بنای بسیار باشکوه و زیبایی از معماری مذهبی اسلامی می باشد. به واسطه پیشینه قبلی اش، مسجد کوردوبا هنوز هم با عنوان مسجد جامع کوردوبا یا به اسپانیایی Mezquita de Córdoba معروف است. اما متاسفانه امروزه هیچ اذانی از مسجد کوردوبا شنیده نمی شود و از این مسجد فقط صدای ناقوس کلیسا به گوش می رسد. این هم بخاطر آن است که مسجد کوردوبا حالا به عنوان یک کلیسای کاتولیک عمل می کند. اما جالب است بدانید زمانی این مسجد به دلیل امکانپذیری نیایش مسیحیان و مسلمانان زیر یک سقف معروف بود!

شهرت اصلی مسجد کوردوبا در اسپانیا

معماری بسیار زیبای مسجد کوردوبا اسپانیا

باید قبول کنیم که تمام زیبایی های مسجد کوردوبا در معماری این مسجد نهفته است. مسجد مذکور از دو بخش مجزا یعنی دربار یا صحن همراه با رواق ها (تنها بخش ساخته شده توسط عبدالرحمن سوم) که در آنجا مناره ها ایستاده اند و نیز سالن نماز یا حرم ساخته شده است. بخش داخلی مسجد کوردوبا در اسپانیا از ستون های زیادی با طرح طاق های قرمز و سفید یکنواخت ساخته شده است. در واقع 5 بخش مجزای مسجد کوردوبا منطبق با 5 توسعه انجام شده در طی دوره های زمانی مختلف می باشد. تصویری از بخش داخلی مسجد کوردوبا را در زیر مشاهده می کنید:

بخش داخلی مسجد کوردوبا

اما از دیگر جاذبه های دیدنی مسجد کوردوبا می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

تالار هیپواستایل یا تالار دارای سقف مبتنی بر ردیف ستون: ساختاین تالار از سال 786 شروع شده و در طی قرون 9 و 10 نیز وسعت داده شد.

تالار هیپواستایل

محراب: از دیگر جاذبه های دیدنی مسجد کوردوبا در اسپانیا می باشد که در واقع نقطه مرکزی در تالار نماز می باشد و بیشتر به خاطر طاق نعل اسبی معروف است.

محراب از جاذبه های مسجد کوردوبا اسپانیا

گنبد: در بالای محراب گنبد بزرگ مسجد کوردوبا قرار دارد که با موزاییک طلایی و با الگوی شعاعی ساخته شده است. تصویری از گنبد مسجد کوردوبا را در زیر مشاهده می کنید:

گنبد بزرگ مسجد کوردوبا

هزینه زندگی در اسپانیا چقدر است؟

ابتداء لازم است بدانید که هزینه زندگی در کشور اسپانیا در مقایسه با هزینه زندگی در اغلب کشورهای اروپای غربی و آمریکا بسیار پایین تر است. مثلا به طور متوسط هزینه زندگی در اسپانیا 19.78% پایین تر از هزینه زندگی در آمریکا است. البته این هزینه بسته به معیارهای مختلفی مثل سبک زندگی افراد در کشور اسپانیا بین 900€ تا 1100€ (یورو) متفاوت است. برای اطلاع هر چه بهتر شما عزیزان با هزینه زندگی در اسپانیا توصیه میشود به جدول زیر توجه نمایید:

آیتم ها هزینه به یورو
یک وعده غذایی در رستوران ارزان 11€
یک لیتر شیر 0.78€
نان تازه 500 گرم 0.99€
یک کیلوگرم برنج سفید 1.01€
یک کیلوگرم پنیر محلی 9.67€
یک کیلو فیله مرغ 5.95€
یک کیلوگرم گوشت گاو 10.43€
آب 1.5 لیتری 0.62€
بلیط یک طرفه 1.42€
یک لیتر بنزین 1.28€
اجاره آپارتمان تک خواب وسط شهر 644.72€
اجاره آپارتمان تک خواب حومه شهر 497.30€

همان طوری که در جدول فوق هم مشاهده شد، هزینه خرید بازار در اسپانیا بیشترین بودجه مالی افراد را به خود اختصاص می دهد. اما همان طوری که در تصویر زیر هم مشاهده می شود، گرانترین شهرهای اسپانیا به ترتیب شامل بیلبائو (شاخص هزینه زندگی: 64.96)، بارسلونا (64.67) و مادرید (61.41) می باشند:

هزینه خرید بازار در اسپانیا

عزیزان برای دریافت مشاوره های رایگان از مجموعه سفیران سفر می توانند از طریق کانال های ارتباطی مختلف با این موسسه در ارتباط باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *