بلغارستان

مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان

مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان

همان طوری که از نام مسجد جمعه یا مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان بر می آید، این مسجد جزء لندمارک ها و جاذبه های معروف شهر پلوودیو است که در زبان بلغاری به آن اولو ژومایا مسجد نیز می گویند. قدمت ساخت این مسجد به قرن 15- ام یعنی دوره حاکمیت عثمانیان (دوره حاکمیت سلطان مراد دوم) بر کشور بلغارستان می رسد. این مسجد با توجه به سبک های معماری عثمانی و بلغاری ساخته شده و از قدیمی ترین و بزرگترین مساجد دوره عثمانیان در منطقه بالکان نیز محسوب می شود. در ادامه نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا به اطلاعات کافی درباب این بنای مذهبی دست یابید.

تاریخچه مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان

مسجد ژومایا Dzhumaya Mosque عبادتگاه اصلی مسلمانان در شهر پلوودیو می باشد. نام ترکی این مسجد جوما جامی یا هداوندیگار جامی می باشد. مسجدی که در مرکز شهر پلوودیو قرار داشته و پس از فتح شهر پلوودیو توسط ارتش عثمانیان در طی سال های 1363 و 1364 میلا

دی دقیقا در محل کلیسای جامع اسوتا پتکا تارنوسکا ساخته شد. در طی حاکمیت سلطان مراد دوم عثمانی نیز ساختمان قدیمی تخریب شده و مسجد امروزی جایگزین آن شد. که به آن مسجد اولو ژومایا یعنی مسجد ژومایا اصلی گفته می شد. نمایی از مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

نمایی از مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان

مسجد ژومایا پلوودیو از قدیمی ترین بناهای مذهبی عثمانیان در بالکان

همان طوری که در مطالب قبلی نیز گفته شد، مسجد ژومایا پلوودیو پس از فتح شهر پلوودیو به دست ترکان عثمانی و در طی سال های 1363 تا 1364 میلادی در محل کلیسای جامع اسوتا پتکا تارنووسکا ساخته شد. اما این بنای قدیمی در طی قرن 15- ام به دستور سلطان مراد تخریب و مسجد فعلی با سبک عثمانی بنا شد و حال این مسجد به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهای مذهبی عثمانی در منطقه بالکان شناخته می شود. همچنین مسجد ژومایا پلوودیو به عنوان یکی از بزرگترین مساجد این منطقه نیز به شمار می رود.

مسجد ژومایا پلوودیو از قدیمی ترین بناهای مذهبی عثمانیان در بالکان

معماری مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان

همان طوری که گفته شد مسجد ژومایا یا جمعه پلوودیو بلغارستان یکی از بزرگترین مساجد بازمانده از دوره عثمانیان در منطقه بالکان قلمداد می شود. بنایی مستطیلی شکل با یک نمازخانه ای به ابعاد 33 در 27 متر که در طراحی و ساخت آن نیز از تکنیک های معماری بیزانسی و بلغارستانی قدیمی (دو لایه آجر بر بالای هر لایه از سنگ برش خورده) استفاده شده است. مجددا نمای شبانه از کلیسای ژومایا پلوودیو بلغارستان را در زیر مشاهده می کنید:

نمای شبانه از کلیسای ژومایا پلوودیو بلغارستان

برخلاف مساجد تک گنبدی اخیر نیز مسجد ژومایا پلوودیو به مساجد موسوم به مساجد چند گنبدی متعلق است. این مسجد دارای 9 گنبد پوشیده با صفحات سربی است. همان طوری که در تصویر بالا هم مشاهده می شود، مناره ای هم در گوشه شمال شرقی نمای اصلی ساخته شده است که با دسته ای از آجرهای مربعی قرمز رنگ سوراخ دار بر روی گچ سفید تزیین شده است.

معماری مسجد ژومایا پلوودیو

اما فضای داخل مسجد نیز با نقاشی های تزیینی از گیاهان مثل غنچه ها، شکوفه ها و گارلندهای تو در تو همراه با آیاتی از قرآن تزیین شده است. احتمالا تاریخچه نقاشی های دیواری مسجد ژومایا پلودیو نیز به اواخر قرن 18- ام و اوایل قرن 19- ام می رسد. در ضمن طرح های مشابه ترسیم شده ای در داخل و نمای بیرونی مسجد ژومایا را نیز می توان در بناهای مذهبی موجود در شهرهای بورسا، ادیرنه و صوفیه ساخته شده در قرون 14- ام و 15- ام نیز مشاهده کرد.

شرایط بازدید از مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان

از نظر موقعیت جغرافیایی، مسجد ژومایا در شهر پلوودیو از توابع استان پلوودیو کشور بلغارستان قرار دارد. بنایی که درست در مرکز شهر پلوودیو در نزدیکی استادیوم رومی واقع شده و به هر ترتیب دسترسی به آن نیز بسیار آسان است. در ضمن بازدید از مسجد ژومایا پلوودیو برای همگان رایگان است و اینکه مدت زمان توصیه شده جهت بازدید از آن نیز بین 1 تا 2 ساعت متغیر است. فقط لازم به ذکر است که گردشگران قبل از بازدید از این مسجد حتما لباس مناسب پوشیده باشند.

شرایط بازدید از مسجد ژومایا پلوودیو بلغارستان

نزدیکترین جاذبه های توریستی به مسجد ژومایا پلوودیو

پس از اتمام بازدید از مسجد ژومایا پلوودیو، گردشگران می توانند از دیگر جاذبه های نزدیک به این مسجد ژومایا دیدن کنند. در این زمینه نیز کافی است بدانید که در فله 6 مایلی از این مسجد در حدود 80 جاذبه توریستی وجود دارد که از آن جمله نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شهر قدیمی پلوودیو
  • حصار کاپیا
  • خانه بالابانف
  • موزه هوایی پلوودیو
  • موزه باستان شناسی منطقه ای پلوودیو
  • موزه مردم شناسی
  • استادیوم باستانی فیلیپوپولیس و غیره

شما عزیزن در جهت کسب اطلاعات در خصوص کلیه مراحل مربوط به اخذ ویزای توریستی بلغارستان یا هر کشور اروپایی دیگر می توانید با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *