بلغارستان

مسجد بانیا باشی بلغارستان

مسجد بانیا باشی بلغارستان

یکی از آثار برجا مانده از دوره عثمانی در کشور بلغارستان مخصوصا شهر صوفیه، مسجد بانیا باشی بلغارستان محسوب می شود. مسجدی که به دست استاد معماری معمار سنان در سال 1576 میلادی طراحی و ساخته شده است. یک مسجدی در مرکز شهر صوفیه که همانند اغلب مساجد موجود در ترکیه با سبک معماری عثمانی یعنی یک گنبد بزرگ بر روی پایه مکعبی به همراه تک مناره ساخته شده است. مهمترین جاذبه این مسجد برای گردشگران نیز طراحی داخلی آن است که برای تزیین بهتر از موزاییک های خطاطی شده و نیز موزاییک هایی با شمایل انسانی استفاده شده است.

این مسجد با ظزفیت حدود 700 نفر تقریبا در مرکز شهر صوفیه واقع شده و همه روزه نیز از ساعت 5 تا 8 شب به روی بازدیدکنندگان باز است. از نکات مهم در خصوص بازدید از مسجد بانیا باشی هم اینکه گردشگران برای ورود به این مسجد هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند. فقط قبل ا ورود بایستی کفش خودشان را درآورند. برای اطلاع بیشتر در خصوص این بنای مذهبی متعلق به مسلمانان در قلب کشور بلغارستان با ما در مجموعه سفیران سفر همراه باشید.

مسجد بانیا باشی بلغارستان؛ اثری بازمانده از عثمانیان

دوره ای از تاریخ بلغارستان مربوط به زمان تسلط عثمانیان بر این کشور بوده و تاثیرات این حاکمیت را می توان در آثار و ابنیه های باقی مانده از آن دوران مشاهده کرد. یکی ازاین ابنیه ها، مسجد بانیا باشی بلغارستان می باشد. مسجدی که در آن به وضوح می توان تاثیر سبک معماری عثمانی را مشاهده کرد. مسجدی که در مرکز شهر صوفیه پایتخت بلغارستان قرار دارد. نمایی دیدنی از مسجد بانیا باشی Banya bashi mosque را در تصویر پایین مشاهده می کنید:

مسجد بانیا باشی بلغارستان؛ اثری بازمانده از عثمانیان

مسجد بانیا باشی تنها مسجد در صوفیه بلغارستان

زمانی فقط 70 مسجد در صوفیه وجود داشت اما امروزه مسجد بانیا باشی تنها مسجد دایر در این شهر است. مسجد مذکور در سال 1576 میلادی توسط بزرگترین معمار دوره عثمانی یعنی معمار سنان ساخته شد. یعنی همان معماری که در ادیرنه مسجد سلطان سلیم و مسجد آبی را در استانبول طراحی و ساخته بود.

مسجد بانیا باشی تنها مسجد در صوفیه

این مسجد زیبا بنای یادبودی از معماری عثمانی است که جلوه زیبایی به مرکز شهر صوفیه بخشیده است. نام بانیا در زبان بلغاری به معنای حمام است و بانیا باشی به معنای جمام های زیاد است. این نام نیز از نام محله ای به نام تسنترالناتا بانیا گرفته شده است.

معماری مسجد بانیا باشی بلغارستان

همانطوری که در مطالب قبلی نیز عنوان شد، مسجد بانیا باشی شاهکار هنری از معمار سنان می باشد. مسجدی که به سبک معماری دوره عثمانی بنا شده است. با اینکه فضای بیرونی این مسجد خاص نیست اما فضای داخلی آن کاملا زیباست. مثلا محراب و دیوار شرقی این مسجد با موزاییک های آکوامارین، موزاییک های خطاطی شده پوشیده شده که به متونی از قرآن و نیز تصاویری از چهره های انسانی که در هنر اسلامی ممنوع است اشاره می کند.

همچنین یک موزاییک بزرگی نیز در این مسجد وجود دارد که بر روی آن تصویری از کعبه و مسجد الحرام نقش بسته است و اما آنچه که بیشتر از همه در راین مسجد خوشایند و جذاب به نظر می رسد، گنبد آن می باشد که دارای قطری حدود 15 متر است. این بنا تنها نمونه در بلغارستان است که سقف گنبد بر روی یک پایه مکعبی قرار می گیرد.

معماری مسجد بانیا باشی بلغارستان

نکات دیگر در خصوص بازدید از مسجد بانیا باشی

همان طوری که در ابتدی مبحث نیز گفته شد، مسجد بانیا باشی در مرکز شهر صوفیه واقع شده و دسترسی به آن هم از طریق اتوبوس های شهری صوفیه و هم از طریق خودرو شخصی یا تاکسی امکان پذیر است. معمولا ظرفیت مسجد بانیا باشی در حدود 700 نمازگذار می باشد و به خاطر داشته باشید که این مسجد به عنون یک جاذبه توریستی رسما باز نیست و بازدید از آن هم رایگان است.

در ضمن بازدیدکنندگان خارجی چه زن و چه مرد بهتر است که خارج از وقت نماز از این مسجد دیدن کنند. فقط قبل از ورود به مسجد بانیا باشی بلغارستان پوشیدن لباس مناسب برای زنان و مردان الزامی است و همچنین هنگام ورود به مسجد بانیا باشی درآوردن کفش برای همگان الزامی میباشد. همچنین بازدیدکنندگان می توانند از داخل و بیرون مسجد عکاسی کنند و در این مورد آنها هیچ ممنوعیتی ندارند.

شرایط بازدید از مسجد بانیا باشی بلغارستان

شرایط بازدید از مسجد بانیا باشی بلغارستان

مسجد بانیا باشی یکی از بناهای مذهبی متعلق به مسلمانان در شهر صوفیه است که همه روزه میزبان گردشگرانی از سراسر جهان اسلام و حتی بازدیدکنندگانی از جهان غرب می باشد. گردشگران برای بازدید از این مسجد بایستی به آدرس بلوار 2 کنیاگینیا ماریا لویس رجوع کنند. ساعت بازدید از مسجد بانیا باشی از روز دوشنبه تا یکشنبه هر هفته از ساعت 5 بعد از ظهر تا ساعت 20 شب می باشد.

یکی از مزایای سفر به کشور بلغارستان هزینه پایین سفر به این کشور می باشد. چرا که اصولا هزینه و مخارج سفر به کشورهای شرق اروپا به مراتب پایین تر از کشورهای غرب اروپاست و این سطح پایین مخارج در تمامی هزینه ها مثل هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل، هزینه اقامت در هتل و سایر هزینه ها صدق می کند. به منظور دریافت مشاوره و یا طرح همه نوع سوالی در خصوص هزینه سفر و اقامت در کشور بلغارستان 2024 نیز می توانید با تیم کارشناسان مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *