ایرلند

مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند موزه و مرکز فرهنگی در شهر دوبلین می باشد که به افزایش آگاهی از زندگی و آثار جیمز جویس اختصاص دارد. بنابراین این مرکز فرهنگی از نوع موزه ادبیات می باشد. مرکزی که در یک تالار شهری سبک جورجی قرن 18- امی قرار دارد که قبلا تحت تملک ارل کنمار و دنیس ماگینی قرار داشت که در سریال داستانی اولیس نقش ایفا کرده بودند. از نظر قدمت تاسیس نیز مرکز فرهنگی جیمز جویس در ژوئن سال 1996 میلادی پایه گذاری شده است و شامل نمایشگاه های موقتی و دائمی است که تیم کارشناسان مجموعه سفیران سروش سعادت در ادامه همین مطالب به توضیح مفصل درباب این نمایشگاه ها و نیز تور پیاده روی ادبی می پردازند.

درباره مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

مرکز فرهنگی جیمز جویس James Joyce Cultural Centre از موزه های جذاب در سطح شهر دوبلین می باشد. این مرکز فرهنگی در یک تالار شهری مجلل واقع شده و اطلاعات تاریخی و بیوگرافیکی درباره جیمز جویس نویسنده معروف ایرلندی ارائه می دهد. بنابراین مرکز فرهنگی مذکور موزه ادبی است که صرفا به کار و زندگی جیمز جویس نویسنده شهیر ایرلندی اختصاص دارد. ضمنا تاریخچه تاسیس مرکز فرهنگی مذکور نیز به ژوئن سال 1996 میلادی برمی گردد. نمایی از ورودی مرکز فرهنگی جیمز جویس را در تصویر زیر ملاحظه می کنید:

ورودی مرکز فرهنگی جیمز جویس

اما جیمز جویس کیست؟ بد نیست بدانید که جیمز جویس رمان نویس، نویسنده داستان های کوتاه، شاعر و منتقد ادبی ایرلندی است که در یک خانواده طبقه متوسط در شهر دوبلین به دنیا آمده است. از جویس داستان ها و رمان های زیادی مثل دوبلینی ها، چهره مرد هنرمند جوان، شب زنده داری فینگن ها و غیره به جا مانده است. اما معروفترین و برترین اثر ادبی او همان رمان اولیس می باشد که به عنوان بزرگترین رمان قرن 20- ام شناخته می شود.

نمایشگاه های مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

همان طوری که در ابتدای بحث نیز گفته شد، مرکز فرهنگی جیمز جویس شامل دو نمایشگاه دائمی و موقت می باشد. نمایشگاه دائمی این مرکز شامل مبلمانی از آپارتمان پل لئون در پاریس می باشد. همان جایی که جویس رمان معروف شب زنده داری فینگن ها را نوشت و نیز دری به سوی خانه لئوپولد بلوم (شخصیت خیالی اغلب داستان های جویس) و همسرش مولی (شخصیت خیالی در داستان اولیس) محسوب می شد. خانه ای در شهر دوبلین خیابان اکلس 7 که یکی از معروفترین آدرس ها در ادبیات جهان می باشد و جالبتر اینکه جان رایان (هنرمند و ناشر ایرلندی) این آپارتمان را از تخریب نجات داد!

نمایشگاه های مرکز فرهنگی جیمز جویس

پس این مرکز فرهنگی پذیرای کلکسیون نمایشگاه دائمی به جز مبلمان آپارتمان پل لئون نیست! اما نمایشگاه های موقتی آن جنبه های مختلفی از کار و زندگی جیمز جویس را به بازدیدکننده نمایش می دهد. این مرکز فرهنگی برای بازدیدکنندگان علاقه مند نمایشگاه ها، کارگاه ها و تورهای پیاده روی ادبی برگزار می کند. همچنین فستیوال بلومسبوری در شهر دوبلین را نیز سازماندهی می کند. ما در ادامه به معرفی تورهای پیاده روی ادبی مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند می پردازیم.

نمایشگاه های مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

تورهای پیاده روی مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

مرکز فرهنگی جیمز جویس برای علاقه مندان آثار و زندگی جیمز جویس (نویسنده نامدار ایرلندی) تورهای پیاده روی شهری برگزار می کند. این تورها توسط خود کارمندان این مرکز برگزار می شود. معمولا تورهای مرکز فرهنگی جیمز جویس در فصل بهار و تابستان 3 بار در هفته ولی در پاییز و زمستان یک تور در هفته آنهم شنبه ها برگزار می شود. تمامی تورهای برگزار شده توسط مرکز فرهنگی جیمز جویس از همین مرکز شروع می شود و کلا 90 دقیقه طول می کشد.

تورهای پیاده روی مرکز فرهنگی جیمز جویس

در ادامه نیز گردشگران در قسمت های شمالی شهر دوبلین پیاده روی کرده و راهنمای تور نیز به توضیح درباره الهامات و تاثیر پذیری های جویس از این بخش شهر دوبلین می پردازد. بنابراین این تور در نقاطی توقف می کند که زمانی پاتوق جویس بودند. از جمله این نقاط می توان به کالج بلودر، خیابان نورث هاردویک، هتل گرشام، خیابان اکلس 7 و نیز بازدید از مجسمه جیمز جویس در نورث ایرل استریت اشاره نمود. در نهایت این تور در خیابان اوکانل به اتمام می رسد. ضمنا هزینه تور پیاده روی برای هر نفر در حدود €12 (یورو) و برای دانشجویان و دانش آموزان حدود €10 (یورو) می باشد.

تورهای پیاده روی مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

شرایط بازدید مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

ابتداء از آدرس این مرکز فرهنگی در ایرلند شروع می کنیم. گردشگران علاقه مند بازید از مرکز فرهنگی جیمز جویس بایستی به تالار شهری قرن 18- امی واقع در خیابان نورث گریت جورج در شهر دوبلین مراجعه کنند. برای دسترسی آسان نیز آنها می توانند از سامانه اتوبوس شهر دوبلین استفاده کرده و خود را به یکی از ایستگاه های اتوبوس پارنل استریت دوبلین برسانند و سپس با کمی پیاده روی به مرکز فرهنگی جیمز جویس برسند. غالبا هزینه بلیط ورودی این مرکز نیز در حدود €5 (یورو) می باشد.

شرایط بازدید مرکز فرهنگی جیمز جویس در ایرلند

معمولا نیز این مرکز فرهنگی در شهر دوبلین از ساعت 10 صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن نیز در حدود 1 الی 2 ساعت می باشد. پس از اتمام بازدید نیز می توان از جاذبه های نزدیک مرکز فرهنگی جیمز جویس در شهر دوبلین مثل باغ یادگاری، گالری و کافه کوبالت، موزه کوچک دوبلین، کالج ترینیتی دوبلین و غیره دیدن کرد. تیم کارشناسان مجموعه سفیران سروش سعادت از طریق ارائه اطلاعات به روز توریستی و مسافرتی و همچنین مشاوره های حرفه ای آمادگی دارد تا گردشگران عزیز را به مقصد دلخواهشان راهنمائی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *