بلغارستان

قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان که در زبان محلی کالتو نیز نامیده می شود یک قلعه باستانی واقع در دامنه های شمالی کوهستان بالکان می باشد. قلعه ای سنگی که نزدیک به شمال غربی شهر بلوگرادچیک بوده و قدمت ساخت آن نیز به دوره رومیان باستان می رسد. هم اکنون این قلعه یکی از سالم ترین قلعه های کشور بلغارستان به حساب می آید. قلعه ای که در شماره 41 مجله دولتی بلغارستان به سال 1965 میلادی به عنوان یادبود معماری، تاریخی و فرهنگی اعلام شده است.

ضخامت دیوارهای این قلعه در فونداسیون به بیش از 2 متر می رسد و ارتفاع آن نیز به 12 متر می رسد. قلعه ای که از 3 حیاط تشکیل شده است که این حیاط ها نیز توسط دروازه هایی به هم وصل می شود. کل مساحت قلعه نیز به حدود 10210 متر مربع می رسد. قلعه ای که هم اکنون توسط مقامات موزه تاریخ محلی مدیریت می شود. برای آشنایی تکمیلی با جاذبه های قلعه بلوگرادچیک با ما در سایت سفیران سفر در تماس باشید.

 درباره قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان در فاصله 1.5 کیلومتری از شهر بلوگرادچیک قرار داشته و یکی از قلعه های باستانی برجا مانده از دوره رومی ها در این کشور است. این قلعه دارای 3 حیاط جدا از همدیگر می باشد و کل مساحت آن به حدود 10210 متر مربع می رسد. قلعه ای دفاعی که هدف اصلی سازندگان آن محافظت از راه های امپراطوری بوده است. قلعه ای که در طول قرون متمادی به خوبی حفظ شده و حتی در پاره ای از موارد نیز تحت بازسازی قرار گرفته است. نمای بیرونی از قلعه بلوگرادچیک بلغارستان را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

نمای بیرونی از قلعه بلوگرادچیک بلغارستان

امروزه بازدیدکنندگان از این قلعه علاوه بر آشنایی با تاریخچه و معماری جذاب آن همچنین می توانند از جزییات جالب این بنا نیز دیدن کنند. مثلا حفره های روی دیوار قلعه را ببینند که از آنها به عنوان جایگاه تفنگ و توپ استفاده می شد.

تاریخچه قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

قلعه بلوگرادچیک Belogradchik Fortress از جمله بناهای تاریخی کشور بلغارستان است که قدمت ساخت آن به دوره رومی می رسد. در حقیقت در قرن 1- ام و 3- ام میلادی رومی ها جاده هایی را در استان های جدید امپراطوری در شبه جزیره بالکان و قلعه هایی برای محافظت از آنها ساختند. یکی از این قلعه ها نیز قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان بود. ماموریت این قلعه کنترل جاده ای بود که از شهر راتسیاریا می آمد. رومی ها بلندترین بخش از این قلعه را با نام دژ ساختند. اما پس از جدایی امپراطوری روم در سال 395 میلادی، اراضی بالکان وارد مرزهای امپراطوری بیزانس شد.

تاریخچه قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

و سپس در پایان قرن 7- ام نیز قلعه بلوگرادچیک در داخل قلمرو کشور بلغارستان جدید التاسیس شد. در طی زمان تزار ایوان استراتسیمر این قلعه توسعه یافته و تقویت شد. اما در طی سال 1396 میلادی عثمانی ها این قلعه را فتح کرده و آن را بازسازی کردند. در آن زمان ترک ها از این قلعه برای حفاظت از بخش غربی امپراطوری عثمانی و نیز سرکوب انقلابیون استفاده می کردند. در سال 1850 میلادی زمانی که قیام بلوگرادچیک سرکوب شد، رهبرانش که از طریق تونل های قلعه فرار کرده بودند دستگیر و اعدام شدند. در این مکان هنوز هم یادبودی به یاد این قهرمانان وجود دارد و بالاخره در سال 1885 میلادی در طی جنگ بین صربستان و بلغارستان، قلعه مذکور برای آخرین بار به عنوان یک مرکز نظامی استفاده شد.

تاریخچه قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

جاذبه های اطراف قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

گردشگران خارجی پس از بازدید از قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان می توانند از دیگر جاذبه های منطقه دیدن کنند. مثلا آنها از طریق بالا رفتن به بلندترین نقطه این قلعه به نام قطعه نخست می توانند چشم اندازهای بسیار زیبایی از منطقه بالکان را مشاهده کنند. منطقه ای که به خاطر زیبایی صخره های بلوگرادچیک و لندمارک های تاریخی مختلف معروف است. از این گذشته آنها می توانند از غار ماگورا نیز دیدن کنند که در فاصله خیلی کمی از قلعه بلوگرادچیک قرار دارد. غاری که به سبب داشتن نقاشی های سنگی بازمانده از دوره پیش تاریخ معروف است. در تصویر زیر می توان نمونه ای از این نقاشی های سنگی در غار ماگورا را مشاهده کرد:

جاذبه های اطراف قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

شرایط بازدید از قلعه بلوگرادچیک در بلغارستان

قلعه بلوگرادچیک یکی از بناهای تاریخی جذاب و دیدنی است که در سفر به کشور بلغارستان می توان از آن دیدن کرد. این قلعه در فاصله 1.5 کیلومتری از شهر بلوگرادچیک قرار دارد و برای بازدید از آن رزرو بلیط ورودی این قلعه الزامی است. در ضمن مدت زمان توصیه شده برای بازدید از قلعه مذکور بین 1 تا 2 ساعت متغیر است. اما بد نیست بدانید که ساعت بازدید از قلعه بلوگرادچیک بلغارستان از این قرار است:

  • از 1 ژانویه تا 31 مارس: از ساعت 9 صبح تا 17 عصر
  • آوریل: 9 صبح تا 18 عصر
  • می: 9 صبح تا 19 عصر
  • جوئن تا آگوست: 9 صبح تا 20 عصر
  • سپتامبر: 9 صبح تا 19 عصر
  • اکتبر: 9 صبح تا 18 عصر
  • نوامبر تا دسامبر: 9 صبح تا 17 عصر

در طول تاریخ بلغارستان به عنوان یک کشور کریدوری شناخته می شد که در واقع پلی ارتباطی بین دو تمدن شرق و غرب بود. برای همین نیز این کشور همواره به عرصه تاخت و تاز و قدرت نمایی امپراطوری ها و پادشاهی های بزرگ از جمله امپراطوری روم، امپراطوری بیزانسی، امپراطوری تزاری، امپراطوری عثمانی و غیره در آمد. برای همین نیز بلغارستان مملو از آثار و ابنیه های تاریخی از تمدن های مختلف است. برای آشنایی با آثار و ابنیه های تاریخی جذاب کشور بلغارستان با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *