بلغارستان

غار یاگودینا در بلغارستان

غار یاگودینا در بلغارستان

غار یاگودینا در بلغارستان در دره بوینوو نزدیک روستای یاگودینا قرار دارد و از معروفترین و پر بازدیدترین غارهای موجود در بلغارستان است. غاری مملو از اشکال زیبای استالاکمیت، استالاکتون، مروارید غار، استالاکتیت و غیره که چشم هر بازدیدکننده ای را به خود خیره می کند. گالری های این غار به طول 8501 متر امتداد یافته و همین امر این غار را به 3- امین غار طولانی در کشور بلغارستان و بزرگترین غار در منطقه رودوپس تبدیل می کند. در ادامه با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا به جزییات کاملتری درباب این غار طبیعی دیدنی در کشور بلغارستان دست یابید.

غار یاگودینا؛ سومین غار طولانی بلغارستان

طول کامل غار یاگودینا Yagodinska Cave در حدود 10500 می باشد. به همین دلیل این غار بعد از غارهای دوهالاتا و اورلوا چوکا به عنوان سومین غار طولانی کشور بلغارستان و نیز طولانی ترین غار در کوهستان رودوپس شناخته می شود. غاری که از نظر جغرافیایی در کوهستان رودوپ در جنوب بلغارستان قرار داشته و نام خود را نیز از نام روستایی به همین نام در آن حوالی گرفته است. همچنین جالب است بدانید که این غار در لیست 100 جاذبه توریستی بلغارستان نیز به ثبت رسیده است و همین امر نیز بر اهمیت بازدید از غار یاگودینا تاکید می کند.

همانند دیگر غارهای موجود در کشور بلغارستان، غار یاگودینا نیز یک غار آهکی کارستی است. در کل سال دما در این غار بین 6 و 8 درجه متغیر بوده و این غار دارای رطوبت بیش از 90% است.

تاریخچه اکتشاف غار یاگودینا بلغارستان

کشف این غار از سال 1963 میلادی توسط باشگاه اسپلولوژیکال چپلار به رهبری دیمیتار رایچف شروع شد. در ابتدا نیز حدود 8500 متر از غار تحت کاوش قرار گرفت و در طی دومین نقشه برداری از غار در سال های 1982 تا 1986 میلادی نیز 2000 متر گالری دیگر کشف شد. بر طبق تحقیقات علمی دانشمندان نیز عمر تشکیل این غار حدود 275000 سال برآورد می شود. غاری به طول کلی 10500 متر و دارای سه طبقه که از بین اینها نیز تنها مسیر 1100 متری در پایین ترین طبقه در طی سال های 1971 تا 1982 میلادی برق کشی شد و به روی گردشگران باز شد. غاری که بازدید از آن به دلیل تشکیلات طبیعی شگفت انگیز و جذابی که دارد به توریست های خارجی توصیه می شود.

تاریخچه اکتشاف غار یاگودینا بلغارستان

غار یاگودینا بلغارستان یک مجموعه چند طبقه ای

در واقع غار یاگودینا یک مجموعه مرمری چند طبقه ای است. پایین ترین طبقه توسعه یافته اما این غار دو طبقه متصل به هم دیگری نیز دارد. در ین میان مسیر گردشگری از دو شکاف دست ساخت عبور می کند. دهانه طبیعی این غار حدود یک کیلومتر دورتر از رودخانه بوینوو قرار دارد جایی که اشیائی از عصر نوسنگی (هم از عصر سنگ و هم عصر برنز) در آنجا کشف شده است. در بین این یافته ها ابزارهای سنگی، وسایل کار و اجاق زمینی نیز وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که کوزه گرهای ماهری در این منطقه زندگی می کرده اند که خاک رس را از غار جمع می کرده اند تا از آنها اشیاء دلخواه خودشان را بسازند.

غار یاگودینا بلغارستان یک مجموعه چند طبقه ای

سفر به تالارهای مختلف غار یاگودینا بلغارستان

پس از اینکه دهانه غار کشف و بازسازی شد، این غار به یک گالری تبدیل شد. این گالری در جایی قرار داشت که بازدیدکنندگان سفرشان به غار یاگودینا را از همان جا شروع می کردند و با عنوان تالار سال نو شناخته می شود و حتی در آنجا یک درخت کریسمس نیز قرار داده شده بود. تالار بعدی کلیسای ازدواج نام داشت و زوجین در آنجا با هم عهد و پیمان وفاداری می بستند. تالاری که دارای یک محراب و دکوراسیون های دیواری جذابی بود.

سپس این سفر برای چند کیلومتر دیگر ادامه می یافت و همین امر به بازدیدکنندگان این امکان را می داد تا تقریبا همه نوع تشکیلات غاری را از نزدیک ببیند. ولی در بین اینها نیز شگفت انگیزترین اشکال نیز مرواریدهای غاری بود. آنها به صورت مرواریدهای واقعی شکل می گرفتند بدین صورت که دانه های شن داخل آب می افتاد و سپس لایه به لایه با کلسیت روکش دار می شد و سال به سال به روکش آن اضافه می شد تا اینکه در نهایت نیز به حالت گرد درخشان به صورت تصویر زیر در می آمد:

سفر به تالارهای مختلف غار یاگودینا بلغارستان

معروفترین جاذبه غار یاگودینا در بلغارستان چیست؟

کلا طول غار یاگودینا در حدود 10 کیلومتر و ارتفاع آن در حدود یک ساختمان پنج طبقه می باشد. غاری که بیشتر از هر چیز دیگر به خاطر گالری های شگفت انگیز و زیبایش معروف است. در حقیقت این غار تشکیلات طبیعی زیبایی شامل استالاکتیت های شبیه لوله، مرواریدهای غاری (که در بالا نیز بدان اشاره شد)، پوست پلنگی، اسپلوتمس، استالاکتیت، استالاکمیت، استالاگنات، فلو استون و استالاکتون آویزان دارد. تشکیلات سنگی که دیدن آنها برای هر گردشگری جذاب می باشد.

معروفترین جاذبه غار یاگودینا

علاوه بر اینها غار یاگودینای بلغارستان به واسطه طول خیلی زیاد گالری های اش همچنین محل مهمی برای خفاش ها محسوب می شود. جالب است بدانید که این غار زیستگاه 11 گونه خفاش است که از بین آنها حدود 6 گونه خفاش جزء خفاش های تحت حفاظت در قاره اروپا می باشد. اینها شامل خفاش های نعل اسبی بزرگتر و کوچکتر، خفاش های گوش موشی بزرگتر و کوچکتر، خفاش بچستین و خفاش ژئوفرویز می باشد.

نحوه دسترسی به غار یاگودینا بلغارستان

برای رسیدن به این غار در کشور بلغارستان، از دوین تا دوسپات وارد جاده اصلی شده و در سد مخزنی تشل به سمت چپ می پیچید. در طول مسیر نیز تابلوهای راهنمایی نیز وجود دارد که جهات مختلف را در امتداد راه نشان می دهد و از این طریق خودروها تا دم ورودی غار می آیند. اما راننده ها در کیلومترهای آخر که دارند به غار نزدیک می شوند بایستی دقت زیادی به خرج دهند. چرا که جاده ای که از دره بوینوو عبور می کند در آن نقطه یک جاده یک طرفه و خیلی کم عرضی است ولی ترافیک در هر دو سمت جاده برقرار است. نکته آخر اینکه غار یاگودینا همه روزه به صورت زیر باز است:

  • فصل زمستان: 1:11 تا 3:4 و از ساعت 10 تا 16:15
  • فصل تابستان: 1.5 تا 3.10 و 9 تا 16.15

به منظور دریافت آخرین اخبار و اطلاعات توریستی و مسافرتی به هر جای دنیا و نیز اخذ مشاوره های تکمیلی در اینباره با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *