بلغارستان

غار ماگورا در بلغارستان

غار ماگورا در بلغارستان

غار ماگورا در بلغارستان که با نام غار رابیشا نیز شناخته می شود یک غار آهکی زیبا محسوب می شود که مورد بازدید گردشگران قرار میگیرد. این غار نیز همانند اغلب غارهای آهکی موجود در بلغارستان دارای یک گالری از اشکال زمین شناسی زیب مثل استالاکتیت ها و استالاکمیت ها می باشد. ما علاوه بر این غار ماگورا به خاطر وجود نقاشی های دیواری پیش از تاریخ (مربوط به عصر سنگ) نیز معروف است. به همین دلیل نیز این غار از 3 می سال 1960 میلادی به عنوان یک لندمارک طبیعی در کشور بلغارستان به ثبت رسیده است. همچنین غار ماگورا از سال 1984 میلادی نیز در لیست آزمایشی میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است و اینها نشانگر اهمیت تاریخی و فرهنگی این غار است. در پایان همین مطالب شما می تونید تمامی سوالات خود در این خصوص و یا درباره سایر جاذبه های توریستی کشور بلغارستان را با ما در سایت سفیران سفر در میان بگذارید.

درباره غار ماگورا در بلغارستان

غار ماگورا Magura Cave در شمال شرقی کشور بلغارستان یعنی در فاصله 17 کیلومتری از بلوگرادچیک واقع شده است. این غار یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای کشور بلغارستان محسوب می شود. غاری که شامل یک گالری اصلی و سه انشعاب جانبی است. طول کلی این غار تقریبا 2500 متر بوده و دمای هوای این غار در کل سال در دمای ثابت 12 درجه سانتیگراد قرار دارد. بیشترین آمار بازدیدها از این غار نیز در فصل تابستان می باشد. نمایی از داخل غار ماگورای بلغارستان را در تصویر پایین مشاهده می کنید:

نمایی از داخل غار ماگورای بلغارستان

جالب است بدانید که این غار نه تنها سرپناهی برای انسان های عصر سنگی بلکه به عنوان پناهگاه حیات وحش منطقه نیز محسوب می شده است. ما این را از طریق استخوان های کشف شده از گونه های جانوری مثل خرس غار، کفتار غار، گرگ، روباه، گربه وحشی و جغد در این غار متوجه می شویم. اما امروزه ساکنین ثابت غار ماگورا در بلغارستان را کولمبولا و نیز 4 گونه از خفاشان تشکیل می دهند.

درباره غار ماگورا در بلغارستان

تاریخچه پیدایش غار ماگورا؟

برطبق مطالعات زمین شناسی، غار ماگورا در حدود 15 میلیون سال پیش تشکیل شده است. همچنین در یکی از دالان های این غار، نقاشی های پیش از تاریخ کشف شده است که با ابزار خاصی بر روی دیوارهای غار ترسیم شده است. این نقاشی های پیش از تاریخ زنان و مردان در حال رقص و شکار، مردمان در حال پوشیدن ماسک، حیوانات، ستارگان، ابزارها و نیزگیاهان را نشان می دهد. این نقاشی ها مربوط به دوره های تاریخی مختلف شامل دوره پالئولتیک اول، نئولتیک، نئولتیک آخر و ابتدای عصر برنز می باشد.

تاریخچه پیدایش غار ماگورا

همچنین یک سالنامه خورشیدی از دوره نئولتیک آخر در اینجا یافت شده است که به عنوان اولین سالنامه خورشیدی یافت شده در کل اروپا نیز محسوب می شود. جالب است بدانید که این سالنامه نیز بر روی دیوارهای پناهگاه نقاشی شده و 5 فستیوال و 366 روز را نشان می دهد. اینها همه مواردی است که به غار ماگورا علاوه بر جذابیت طبیعی همچنین جذابیت فرهنگی نیز می دهد. اصلا به همین دلیل نیز این غار از 3 می سال 1960 میلادی به عنوان یک لندمارک طبیعی در کشور بلغارستان به ثبت رسیده است.

درباره کلکسیون تشکیلات زمین شناسی غار ماگورا

غر ماگورا یکی از غنی ترین کلکسیون های تشکیلات زمین شناسی را به بازدیدکنندگان اراده می کند. تشکیلاتی از همه نوع و با هر اندازه ای شامل استالاکتیت ها، استالاکمیت ها، ستون ها، تشکیلات ژئودزی، مرواردیدهای غاری و جریانات موسوم به جریانات شیر غار که در ماگورا یافت می شود. از معروفترین این اشکال زمین شناسی در غار ماگورا می توان به ستون سنگی عظیم الجثه با ارتفاع بیش از 20 متر و پایه 4 متری اشاره کرد.

کلکسیون تشکیلات زمین شناسی غار ماگورا

از دیگر جاذبه های ژئولوژیکی این غار می توان به استالاکمیت معروف به کاج افتاده اشاره کرد که بزرگترین استالاکمیت کشف شده در غارهای بلغارستان است. طول این استالاکمیت به بیش از 11 متر و قطر پایه آن نیز به حدود 6 متر می رسد. جالب است بدانید که از آب این غار برای تولید نوعی نوشیدنی گوارای بلغاری استفاده می شود و نکته آخر هم اینکه عکاسی و فیلمبرداری از داخل غار ماگورا برای همگان رایگان است.

دریاچه رابیشا نزدیکترین جاذبه توریستی به غار ماگورا

نزدیک غار ماگورا دریاچه ای به نام دریاچه رابیشا Rabisha Lake وجود دارد که با عمق حدود 35 تا 40 متری خود به عنوان بزرگترین دریاچه سرزمینی بلغارستان محسوب می شود. این دریاچه منشا تکتونیکی داشته و به بیان دیگر در اثر فعالیت صفحات زمینی ایجاد شده است. حالا دریاچه رابیشا و مناطق اطرافش جای ایده آلی برای موجسواری، شنا، شکار و ماهیگیری محسوب شده و به همین دلیل نیز این دریاچه جز بهترین مقاصد توریستی کشور بلغارستان نیز قلمداد می شود.

دریاچه رابیشا نزدیکترین جاذبه توریستی به غار ماگورا

تورهای راهنمای غار ماگورا در بلغارستان

بهترین شیوه ممکن جهت بازدید از انواع غارهای موجود در سطح کشور بلغارستان همراهی با تورهای راهنمای این غارهاست و این درباره غار ماگورا نیز صدق می کند. معمولا تورهای راهنمای غار ماگورا در بلغارستان توسط کارکنان شهرداری بلوگرادچیک برگزار می شود که در سال 2012 میلادی نیز مدیریت این غار را از شورای وزاری بلغارستان به دست آورده اند. تورهایی که به صورت گروهی و معمولا نیز به زبان انگلیسی برگزار می شود. مدت زمان برگزاری آن نیز بسته به شرایط مختلف ممکن است از 1 تا 3 ساعت متغیر باشد.

تورهای راهنمای غار ماگورا در بلغارستان

شرایط دسترسی به غار ماگورا در بلغارستان

برای رسیدن به غار ماگورا در کشور بلغارستاناز بلوگرادچیک خارج شده و به سمت شمال غرب روانه می شوید و مسیرتان را در امتداد جاده اصلی ادامه می دهید. با دیدن تابلوی کالدوروب به آن سمت پیچیده و به روستای رابیشا می روید و پس از طی فقط چند کیلومتر و عبور از باغ گردو و پیچیدن به اولین پیچ، بالاخره شما به غار ماگورا و پارکینگ اطراف این غار می رسید. ضمنا این غار از روز دوشنبه تا یکشنبه از ساعت 9:30 صبح تا ساعت 18:30 عصر به روی بازدیدکنندگان باز است. برای آشنایی کامل با لیست معروفترین غارهای طبیعی بلغارستان با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *