بلغارستان

غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

غار تمنانتا دوپکا بلغارستان معروف به چاله سیاه یکی از طولانی ترین غارهای موجود در کشور بلغارستان برای گردشگران محسوب می شود. اولین بازدید از این غار نیز به سال 1912 میلادی برمی گردد. زمانی که پروفسور ایوان بورش برروی خفاش ها و سایر موجودات این غار مطالعه می کرد. بنابراین کاوش ها و نقشه برداری ها از این غار از همان زمان تا به امروز ادامه یافت. غاری که شامل دو گالری از تشکیلات سنگی بسیار زیبا و دیدنی است. لازم به ذکر است که بازدید انفرادی از غار تمنانتا دوپکا به دلیل وجود پلکان های مارپیچی و نیز وجود رودها، دریاچه ها و بشارهای زیر زمینی ممنوع بوده و گردشگران برای این کار بایستی با یک راهنمای محلی همراه شوند. در ادامه نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا با واقعیات جذابی در خصوص این غار دیدنی در بلغارستان آشنا شوید.

درباره غار تمنانتا دوپکا بلغارستان بیشتر بدانید

غار تمنانتا دوپکا Temnanta Dupka یکی از طولانی ترین غارهای موجود در کشور بلغارستان می باشد. این غار در فاصله حدود 52 کیلومتری از شهر صوفیه پایتخت کشور بلغارستان قرار دارد. این غار درست در یک تاج سنگی بر روی ایستگاه قطار لاکانتیک 27 متری بالاتر از سطح رودخانه ایسکار قرار دارد. بنابراین این غار از جاذبه های استان و شهر صوفیه بلغارستان محسوب می شود. در ضمن از 10 اکتبر سال 1962 میلادی نیز به عنوان یک لندمارک طبیعی اعلام شده است. تصویری از ورودی غار تمنانتا دوپکا را در زیر مشاهده می کنید:

ورودی غار تمنانتا دوپکا

درباره غار تمنانتا دوپکا همچنین لازم است بدانید که این غار یکی از اولین غارهای کاوش شده و نقشه برداری شده در کشور بلغارستان به حساب می آید. کاوشگری و توسعه نقشه های دقیق از این غار تا به امروز نیز ادامه یافته است. غار مذکور سیستمی از 2 گالری اصلی متصل به هم می باشد که با مجموعه ای پیچیده از ورودی ها، گالری ها، آبشارها، رودخانه زیر زمینی و دریاچه ها همراه است.

درباره غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

تاریخچه شکل گیری غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

غار تمنانتا دوپکا مکان پالائولیتیک بسیار مهمی همراه با حیات جانوری دیدنی است که تاریخچه شکل گیری آن به 130000 سال پیش می رسد. غاری که در امتداد رودخانه ایسکار قرار دارد و همان طوری که گفته شد در فاصله حدود 52 کیلومتری شمال صوفیه در منطقه کارستی لاکاتنیک قرار دارد. این غار دارای دو گالری اصلی است که توسط گالری های کوچکی به هم وصل شده اند. طول کل سیستم غاری تمنانتا دوپکا در حدود 2750 متر بوده و به صورت چهار طبقه می باشد. همچنین جالب است بدانید که رودخانه ای کوچک در زیر این غار جاری است که منطقه آبریزش در بخش های بالای فلات اوسیکوسکو قرار دارد.

تاریخچه شکل گیری غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

حیات در غار تمنانتا دوپکا بلغارستان!!!

یکی از شگفتی های غار تمنانتا دوپکا وجود حیات در این غار می باشد. تحقیقات گسترده ای نیز در خصوص حیات جانوری این غار انجام شده است و مشخص شده که غار تمنانتا دوپکا حیات جانوری غنی ای دارد. از این نظر نیز حدود 17 تروگلوبیت (موجوداتی که با زندگی بدون نور سازگار شده اند)، حلزون های آبی، سخت پوسان ریز و سوسک ها در این غار زندگی می کنند.

از این گذشته گردشگران بایستی به این نکته مهم نیز توجه داشته باشند که غار تمنانتا دوپکا برای بازدید انفرادی اصلا سازگار نیست. بنابراین به علت وجود راهروهای مارپیچی زیاد در این غار بازدیدکنندگان برای دیدن غار تمنانتا دوپکا بایستی با یک راهنمای محلی مجرب و نیز با تجهیزات کامل اقدام کنند.

حیات در غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

جاذبه های غار تمنانتا دوپکا بلغارستان کدامند؟

ورودی این غار در غارهای لاکاتنیک زیبا قرار دارد که همچنین یک لندمارک طبیعی نیز محسوب می شود. در برخی محل ها طول آنها به 250 متر نیز می رسد. به مرور زمان نیز آب و باد اشکال زیبا و جذابی را در سنگ آهک نرم ایجاد کرده اند. برخی از آنها شبیه برج ها، هرم ها، قله ها و غیره هستند.

جاذبه های غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

در واقع غار تمنانتا دوپکا از دو گالری در یک پلکان مارپیچی پیچیده از ورودی ها، گالری ها، تشکیلات غاری چند رنگی (قرمز و قهوه ای)، آبشارها، ناودان ها و دیگر تشکیلات سنگی شگفت انگیز تشکیل شده است. این غار بیشتر از هر چیز دیگری نیز به خاطر دریاچه های زیر زمینی اش که عمق آن تا 3 متر نیز می رسد معروف است. عمیق ترین دریاچه این غار نیز پپی نام دارد که عمق آن کمتر از 12 متر می باشد. دریاچه دیگر دریاچه ژکوو است که از تخلیه یک رودخانه زیر زمینی تشکیل شده است.

شرایط بازدید از غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

غار تمنانتا دوپکا یکی دیگر از جاذبه های توریستی کشور بلغارستان محسوب می شود. غاری که در حدود 52 کیلومتری شمال شهر صوفیه واقع شده است. مسیری که از پارکینگی در چشمه ژیتولیوب بالاتر از ایستگاه قطار لاکاتینا شروع می شود نهایتا به این غار ختم می شود. در واقع این مسیر همراه با مناطق تفریحی به صخره هایی ختم می شود. همان طوری که گفته شد، این مسیر از چشمه ژیتولیوب شروع می شود. مسیری که به آلپیسکا پلیانا (چمنزار آلپی) ختم می شود که منطقه ایده آلی برای کوهنوردان و صخره نوردان محسوب می شود.

شرایط بازدید از غار تمنانتا دوپکا بلغارستان

در ضمن بازدید از غار تمنانتا دوپکا بلغارستان برای همگان رایگان بوده و مدت زمان توصیه شده جهت بازدید از این غار نیز بین 2 تا 3 ساعت متفاوت است. غارهای کارستی و آهکی زیادی در کشور بلغارستان وجود دارد که برخی از آنها جزء بزرگترین و زیباترین غارهای بلغارستان و حتی جهان محسوب می شود. برای اطلاع از لیست غارهای معروف کشور بلغارستان با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *