بلغارستان

صومعه ریلا در بلغارستان

صومعه ریلا در بلغارستان

صومعه ریلا در بلغارستان یک صومعه ارتدوکسی قرن 10- امی و یکی از بزرگترین و معروفترین صومعه ارتدوکس شرقی در کشور بلغارستان به حساب می آید. این صومعه تاریخی با یک معماری خاص در جنوب غربی کوهستان ریلا یعنی در فاصله 117 کیلومتری جنوب صوفیا پایتخت بلغارستان قرار دارد. به استناد منابع تاریخی معتبر این صومعه در سال 927 میلادی به فرمان سنت ایوان ریلا بنا شده است و هم اکنون نیز جزء مهمترین بناهای فرهنگی، تاریخی و معماری کشور بلغارستان محسوب می شود. به طوری که این بنا به سبب اهمیت و ارزش تاریخی اش از سال 1983 میلادی نیز تحت نام رسمی مجموعه صومعه ریلا در لیست سایت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا به اطلاعات کاملی در خصوص صومعه ریلا دست یافته و نیز در آخر نیز به پاسخ تمام سوالاتتان در اینباره دست یابید.

تاریخچه صومعه ریلا در بلغارستان

صومعه ریلا یکی از بناهای تاریخی و مذهبی کشور مهم و پر بازدید در کشور بلغارستان محسوب می شود. علاوه بر این معماری سبک بیزانسی این صومعه نیز توجه گردشگران خارجی را به سوی خود می کشاند. صومعه ای که با عنوان صومعه سنت جان ریلا شناخته می شود ولی به صورت کوتاهی تحت عنوان صومعه ریلا Rila Monastery معروف است. صومعه ای که بزرگترین و معروفترین صومعه ارتدکسی شرقی در کشور بلغارستان محسوب می شود. تصویر زیر نشانگر نمایی دیدنی از صومعه ریلا در کشور بلغارستان می باشد:

نمایی دیدنی از صومعه ریلا در کشور بلغارستان

قدمت پایه گذاری صومعه ریلا به سال 927 میلادی می رسد یعنی زمانی که سنت ایوان ریلا به تاسیس این صومعه اقدام کرد. در اصل این صومعه در نیمه اول قرن 10- ام میلادی پایه گذاری شده و قدمتش نیز مستقیم به سنت ایوان ریلا ( اولین زاهد بلغاری) مرتبط است. در طول قرون متمادی نیز این صومعه همواره مرکز معنوی، آموزشی و فرهنگی کشور بلغارستان محسوب می شده است.

تاریخچه صومعه ریلا در بلغارستان

اهمیت بازدید از صومعه ریلا در بلغارستان

صومعه ریلا در کشور بلغارستان یک لندمارک توریستی خیلی معروفی است که نه تنها به خاطر تاریخچه اش و یا نقش مذهبی اش بلکه بیشتر به خاطر زیبایی و نمای بسیار دیدنی اش معروف است. شما ممکن است تصاویری از این صومعه را دیده باشید ولی شنیدن کی بود مانند دیدن! پس بایستی به کشور بلغارستان آهنگ سفر کرد و این بنا و المان های آن را از نزدیک مشاهده کرد. برای پی بردن به اهمیت بازدید از صومعه مذکور همچنین بایستی بدانید که صومعه ریلا در بلغارستان از سال 1983 میلادی در لیست میراث جهانی یونسکو (UNESCO) نیز به ثبت رسیده است.

اهمیت بازدید از صومعه ریلا در بلغارستان

معماری صومعه ریلا در بلغارستان

کل مجموعه مساحتی در حدود 8800 متر مربع را تحت پوشش قرار داده و از نظر شکلی نیز به صورت مستطیلی است که به دور حیاط داخلی قرار دارد یعنی همان جایی که برج و کلیسای اصلی واقع شده اند. کلیسای اصلی این صومعه در اواسط قرن 19- ام پایه گذاری شده و معار آن نیز پاول ایوانوف بوده است. این کلیسا دارای 5 گنبد، سه محراب و دو نمازخانه جانبی است. در حالی که یکی از ارزشمندترین آیتم های داخلش طاقچه های روکش طلایی اش است که به خاطر منبت کاری های چوبی اش معروف است.

معماری صومعه ریلا

علاوه بر این آنچه که باعث شهرت بیشتر صومعه ریلا در بلغارستان شده وجود نقاشی های دیواری (فرسکوهایی) است که کارش در سال 1846 میلادی توسط اساتید بلغاری مختلف مثل براداران زاهاری زوگراف و دیمیتار زوگراف به اتمام رسید. همچنین این صومعه محل آیکون های ارزشمندی است که قدمت آنها از قرن 14- ام تا قرن 19- ام می رسد.

نقاشی های دیواری صومعه ریلا در بلغارستان

و در نتیجه بخش دیگر از این صومعه مربوط به بخش مسکونی 4 طبقه شامل 300 اتاق، 4 نمازخانه و یک اتاق آبوت، یک آشپزخانه و کتابخانه ای شامل 250 نسخه دست نوشت و 9000 موضوعات چاپی قدیمی و نیز یک اتاق اهداء کننده می باشد و در آخر نیز موزه صومعه ریلاست که مخصوصا به علت میزبانی از صلیب رافایل معروف است.

معماری صومعه ریلا در بلغارستان

نحوه دسترسی به صومعه ریلا در بلغارستان

یکی از موارد مهم و قابل توجه در زمینه بازدید از صومعه ریلا در کشور بلغارستان، اطلاع از موقعیت مکانی و جغرافیایی این صومعه می باشد. در واقع از نظر جغرافیایی صومعه ریلا در دامنه کوهستان ریلا بین رودخانه های ریلسکا و دروشلیاویتسا قرار دارد. صومعه مذکور از صوفیه پایتخت بلغارستان حدود 120 کیلومتر و از بلوگووگراد نیز حدود 1 کیلومتری فاصله دارد.

نحوه دسترسی به صومعه ریلا در بلغارستان

اما نحوه دسترسی به این صومعه به این صورت است که جاده بین المللی E79 (جاده معروف به صوفیه- کولاتا) به این صومعه ختم می شود. دقیقا وقتی به شهر کوچرینوو رسیدید با توجه به تابلوهای راهنما به تقاطعی هدایت می شوید که شما را به سمت این صومعه می برد. فاصله از این تقاطع تا صومعه ریلا نیز تقریبا 25 کیلومتر است. در ضمن ناگفته نماند که صومعه ریلا همه روزه از ساعت 7 صبح تا 20 شب به روی بازدیدکنندگان باز است. جهت اخذ مشاوره درباره شرایط و مخارج سفر توریستی به کشور بلغارستان در سال 2024 با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *