بلغارستان

صومعه روژن بلغارستان

صومعه روژن بلغارستان

صومعه روژن بلغارستان یکی از بناهای قرون وسطایی این کشور در شهر کوچکی به نام ملنیک محسوب می شود که بسیار زیباست. تاریخچه ساخت این صومعه نیز به قرن 13- ام میلادی می رسد. این صومعه بزرگترین صومعه در کوهستان پیرین بلغارستان در جنوب کشور بلغارستان به حساب می آید. صومعه ای که چندین بار تحت بازسازی قرار گرفته و پس از ساخت مجدد در قرن 16- ام نیز به مادر خدا اهداء شده است. از معروفترین و مهمترین جاذبه های دیدنی صومعه روژن می توان به شمایل مقدس کنده کاری شده در محراب کلیسا و نیز نقاشی های دیواری (مورال های) متعلق به قرون 16- ام، 17- ام و 18- ام اشاره کرد. ضمنا این صومعه همچنین دارای بناهایی مثل کلیسا و کتابخانه نیز می باشد. در ادامه نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید تا به اطلاعات کاملتری در خصوص این صومعه و جاذبه های آن دست یابید.

موقعیت جغرافیایی صومعه روژن بلغارستان

صومعه روژن Rozhen Monastery بزرگترین عبادتگاه در منطقه کوهستان پیرین کشور بلغارستان محسوب می شود. صومعه مذکور تنها در 1 کیلومتری از روستای روژن واقع شده است. علاوه بر این بد نیست بدانید که صومعه روژن در فاصله 6 کیلومتری شمال شرق کوچکترین شهر بلغارستان یعنی ملنیک و در فاصله 16 کیلومتری از شهر سندانسکی قرار دارد. اگر جاده شهر ملنیک را در پیش بگیرید این جاده مستقیما به صومعه روژن ختم می شود. متاسفانه از این شهر به صومعه روژن نیز هیچ خط اتوبوس منظمی نیز وجود ندارد. نمایی از بنای صومعه روژن بلغارستان را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

موقعیت جغرافیایی صومعه روژن بلغارستان

تاریخچه صومعه روژن در بلغارستان

واقعیت این است که تاریخچه دقیق پایه گذاری صومعه روژن معلوم نیست اما بر طبق برخی روایات تاریخی، اولین بار نام این صومعه در یک کتاب یونانی اشاره شده که قدمت صومعه را در قرن 13- ام دانسته است. در آن زمان نیز منطقه ملنیک توسط اسلاو پسر عموی پادشاه بلغارستان کالویان اداره می شد. این صومعه تنها صومعه در کشور بلغارستان است که در قرون نخست حاکمیت عثمانیان نیز بازسازی شده و تا به حال نیز سالم باقی مانده است.

همچنین به نام این صومعه در کتاب آبوت کوسما در سال 1551 میلادی نیز اشاره شده است. بر طبق نوشته های موجود در این کتاب مجموعه صومعه اصلی چندین بار بر اثر آتش سوزی و حوادث طبیعی تخریب شده و از همین رو قدمت ساخت این صومعه مقدس قدیمی به قرن 16- ام میلادی می رسد. به همین ترتیب نیز ساخت کلیسای اصلی، اتاق غذاخوری و چندین ساختمان مسکونی از لحاظ زمانی به همان دوره برمی گردد.

اما این آخرین مورد از تغییرات اعمال شده بر روی صومعه روژن بلغارستان نبود. چرا که این صومعه در شروع قرن 18- ام بازسازی شد. این در حالی است که کلیسای اصلی آن در سال 1732 میلادی مورد بازسازی قرار گرفت. از قرن 19- ام به اینطرف نیز این صومعه به عنوان مرکز معنوی منطقه محسوب می شد که زمین های زیادی را از نواحی اطراف در تملک داشت. در ضمن در اواسط قرن 19- ام نیز این صومعه به پناهگاهی برای انقلابیون منطقه تبدیل شده بود.

تاریخچه صومعه روژن در بلغارستان

معماری صومعه روژن بلغارستان به همراه نقاشی های دیواری زیبا

در حال حاضر صومعه روژن از جمله صومعه های فعال کشور بلغارستان محسوب شده و در کل سال نیز به روی بازدیدکنندگان باز است. از نظر معماری این صومعه دارای یک شکل 6 ضلعی نامنظم است و همانند بناهای مسکونی نیز دارای یک حیاطی زیبایی است که در وسط آن کلیسای این صومعه قرار دارد. معبدی که قدمت ساختش به قرن 16- ام میلادی می رسد اما در سال 1732 میلادی نوسازی شده و دیوارهای داخلی این کلیسا نیز در همان سال نقاشی شده است. قدمت اکثر نقاشی های دیواری موجود در این کلیسا نیز به قرن 18- ام میلادی می رسد.

معماری صومعه روژن بلغارستان به همراه نقاشی های دیواری زیبا

دلیل شهرت صومعه روژن بلغارستان چیست؟

بیشترین شهرت و اعتبار این صومعه به خاطر شمایل مقدس کنده کاری شده و فرسکوهای باور نکردنی است که بر روی دیوارهای آن نقش بسته است. اغلب نقاشی های دیواری (فرسکوها) مربوط به قرن 16- ام میلادی می رسد و موضوع این نقاشی ها نیز صحنه هایی از زندگی مسیح پانتوکراتور پس از زنده شدن مجدد می باشد. از دیگر نقاشی های دیواری معروف در این صومعه می توان به نقاشی های دیواری در دیوار جنوبی درباره صحنه هایی از زندگی جان باپتیست اشاره کرد که قدمت ترسیم این نقاشی ها نیز به قرن 17- ام میلادی می رسد. تصویر زیر نشانگر نقاشی های دیواری صومعه روژن بلغارستان می باشد:

نقاشی های دیواری صومعه روژن بلغارستان

از دیگر جاذبه های دیدنی صومعه روژن می توان به شمایل مقدس منبت کاری شده در محراب این صومعه اشاره کرد. اینها یادبودهای ارزشمند و به یادماندنی از هنر تصویری بلغارستان می باشند. هنری که با بازدید از محراب صومعه روژن موجب تحسین بازدیدکنندگان می شود. به هر حال صومعه روژن جزء یکی از صومعه های قرون وسطایی بلغارستان است که تا به حال به خوبی حفظ شده است و بازدید از آن به کلیه گردشگران خارجی نیز توصیه می شود.

شرایط بازدید از صومعه روژن بلغارستان

یکی از صومعه های قدیمی کشور بلغارستان، صومعه روژن می باشد که در فاصله 5 کیلومتری از شهری به نام ملنیک (نزدیکترین شهر به آن) قرار دارد و از شهر سندانسکی نیز حدود 28.7 کیلومتر و از صوفیه حدود 187 کیلومتری فاصله دارد. صومعه ای که مثل اکثر بناهای مذهبی بلغارستان بازدید از آن برای عموم بازدیدکنندگان رایگان است. این صومعه معمولا از ساعت 9 یا 10 صبح به روی عموم باز است. در ضمن مدت زمان توصیه شده برای بازدید از صومعه روژن نیز بین 1 الی 2 ساعت می باشد. برای دریافت بهترین مشاوره های سفر به هر نقطه ای از جهان با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *