بلغارستان

صومعه باچکوو بلغارستان

صومعه باچکوو بلغارستان

صومعه باچکوو بلغارستان یکی از صومعه های بسیار معروف از کلیسای ارتدکس بلغارستان می باشد. صومعه ای فعال که بسیار نیز مورد احترام زائرین می باشد. همچنین این صومعه یک یادبود ملی از فرهنگ، تاریخ، هنر و سنت بلغارستان محسوب می شود. صومعه ای که قدمت احداث آن به سال 1083 میلادی می رسد و موسس آن نیز شاهزاده گریگوری پاکوریانوس می باشد. دلیل شهرت زیاد این صومعه در بین توریست های خارجی به سبب وجود تمثال ها، نقاشی های دیواری (مورال های) پانوراما و نیز نمونه های بسیار ارزشمندی از اشیاء کلیسایی مربوط به قرون 11 تا 16- ام می باشد. همچنین شما حین تماشای این آثار هنری در داخل صومعه همچنین می توانید مزه غذاها و نوشیدنی های این صومعه از جمله راکیا را امتحان کنید! در ادامه نیز با ما در سایت سفیران سفر همراه باشید.

اطلاعات جغرافیایی و تاریخی صومعه باچکوو بلغارستان

صومعه باچکوو Bachkovo Monastery معروف به صومعه عروج باکره یک نوع صومعه ارتدکس شرقی در جنوب کشور بلغارستان است. از نظر جغرافیایی، این صومعه در بخش جنوبی روستای باچکوو در فاصله 10 کیلومتری جنوب آسنوفگراد و در فاصله 189 کیلومتری از صوفیه (مرکز بلغارستان) قرار دارد. این صومعه به خاطر ترکیب محصر بفرد فرهنگ بیزانسی، گورجی و بلغاری شهرت دارد. تصویر زیر نشان دهنده نمای بیرونی از صومعه باچکووی کشور بلغارستان است:

نمای بیرونی از صومعه باچکووی

صومعه مذکور در سال 1083 میلادی توسط شاهزاده گریگوری پاکوریانوس پایه گذاری شد. یعنی همان کسی که زمین برای احداث این صومعه را اهداء کرد و برای مدت زمانی نیز این صومعه گرجی بود. در طی روزهای نخست این صومعه، یک بنای دو طبقه با فاصله 400 متری از صومعه مذکور ساخته شد. بعدا در اواخر قرن 12- ام و اوایل قرن 13- ام نیز مقرب های مقدس، کلیسایی را نیز ساختند تا در طی ماه های زمستان به عموم مردم سرویس دهی کند. این کلیسا به تراسی در طبقه دوم بال غربی ساخته شد.

تاریخ صومعه باچکوو بلغارستان

جالب است بدانید که در سال 1604 میلادی کلیسای جامع عروج باکره در داخل اراضی این صومعه ساخته شد. کلیسایی که دارای 3 شبستان، یک راهرو، یک محراب و یک کوپولا بود. سپس در سال 1833 میلادی نیز باغ صومعه توسعه بیشتری یافت و در نهایت از سال 1834 تا 1837 میلادی نیز کلیسای سوم در صومعه باچکوو ساخته شد که به سنت نیکولا وقف شد. از وقایع تاریخی مهم و قابل ذکر دیگر درباره صومعه باچکوو بلغارستان اینکه پس از تسخیر بلغارستان به دست عثمانیان در قرن 14- ام، اوتیمی آخرین پادشاه بلغارستان در آن زمان به این صومعه تبعید شد.

اطلاعات جغرافیایی و تاریخی صومعه باچکوو بلغارستان

جاذبه های دیدنی صومعه باچکوو بلغارستان چیست؟

در حقیقت ساخت و ساز در صومعه جدید در اواخر قرن 16- ام و احتمالا اینبار از بال شرقی شروع شد. در سال 1601 میلادی نیز بال جنوبی نوسازی شد یعنی درست همان جایی که اکنون سالن ناهار خوری به همراه بخش غذاخوری و میز مرمری در آنجا قرار دارد. بازدیدکنندگان در هنگام بازدید از این بخش صومعه می توانند سال ساخت میز را هم ببینند که بر روی آن حک شده است.

جاذبه های دیدنی صومعه باچکوو

در سال 1864 میلادی نیز یک مورال (نقاشی دیواری) بر روی دیوار شمالی سالن غداخوری با عنوان تصویر تمثال اعجاب آور نقاشی شد. به این ترتیب سنت نقاشی های دیواری بر روی صومعه باچکوو شروع شد و حالا نقاشی های دیواری داخل کلیسا و نیز نقاشی های بیرون کلیسای مقربین مقدس همگی مربوط به دهه 1830 بوده و به دست نقاش تمثالگر بلغاری معروف زاهاری زوگارف ترسیم شده است. همچنین در کلیسای جامع تمثالی از سال 1311 میلادی نیز با عنوان مادر مقدس خدا وجود دارد. عقیده بر این است که این تمثال دارای نیروهای معجزه آسایی است!

بازدیدکنندگان در ادامه بازدیدشان از صومعه باچکوو بلغارستان همچنین می توانند از دیگر تمثال های مذهبی، برجسته نماهای نقره ای و سایر آثار هنری بر جا مانده از قرون 16- ام و 19- ام ببینند. همچنین آنها می توانند از گنجینه های برجا مانده از قرن 17- ام شامل تمثال چوبی کنده کاری شده همراه با یک تزیین طلایی و نیز درهای سلطنتی کلیساها نیز دیدن کنند. همچنین آنها در این صومعه می توانند از مزار شاهزاده بلغاری استفان اول و پادشاه کیریل دیدن کنند.

بازدید از صومعه باچکوو

از این گذشته در داخل این صومعه موزه ای نیز بر پا شده که در آنجا قدیمی ترین اشیاء متعلق به تاریخ گذشته صومعه باچکوو نگهداری می شود. از دیگر جاذبه های دیدنی این صومعه می توان به باغ آن اشاره کرد که دارای انواع گیاهان و درختان مثل درخت سیب و صنوبر چینی است. بازدیدکنندگان پس از اتمام بازدیدشان برای تنوع هم که شده می توانند از فروشگاه های سوغاتی در مسیر منتهی به این صومعه دیدن کنند.

شرایط بازدید از صومعه باچکوو بلغارستان

شرایط بازدید از صومعه باچکوو بلغارستان

قبل از اینکه اصلا به سراغ بازدید از صومعه باچکوو بروید ابتداء بایستی با شرایط بازدید از این محل تاریخی مذهبی در کشور بلغارستان آشنا شوید. صومعه مذکور یک نوع صومعه ارتدوکسی در جنوب کشور بلغارستان است. در واقع صومعه باچکوو در بخش جنوبی روستای باچکوو بلغارستان و در 10 کیلومتری جنوب آسنوفگراد قرار دارد. ضمنا فاصله این صومعه تا شهر پلوودیو نیز در حدود 30 کیلومتر است. صومعه ای که همه روزه از ساعت 7 صبح تا 7 عصر به روی بازدیدکنندگان باز است. در ضمن مدت زمان پیشنهادی جهت بازدید از این جاذبه توریستی نیز در حدود 1 ساعت می باشد. در شرایط فعلی نیز بازدید از صومعه باچکوو بلغارستان برای همه رایگان است.

مردمان بلغارستان پیرو دین مسیحیت ارتدوکس شرقی هستند و این دین و احکام آن بخشی از فرهنگ آنهاست. به همین دلیل نیز در کشور بلغارستان می توان کلیساها و صومعه های مختلفی را مشاهده کرد که هر یک به عنوان سمبل و نماینده فرهنگی شهر یا منطقه ای از بلغارستان محسوب می شود. برای اطلاع از معروفترین بناهای مذهبی- تاریخی بلغارستان با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *