پرتغال

صومعه آلکوباکا در پرتغال

صومعه آلکوباکا در پرتغال

اصولا صومعه آلکوباکا در پرتغال بیشتر با عنوان یک مجموعه صومعه کاتولیکی معروف است که طی سال 1153 میلادی به فرمان پادشاه پرتغال آلفونسو اول ساخته شده است. این صومعه از معروفترین بناهای گوتیک و یکی از صومعه های قرون وسطایی کشور پرتغال به حساب می آید. صومعه ای که در شهری به همین نام یعنی شهر آلکوباکا در مرکز کشور پرتغال قرار دارد. این صومعه بیشتر به خاطر اندازه و ابعادش، زیبایی سبک معماری اش و نیز تزیینات به کار رفته در آن مخصوصا حکاکی های سنگی اش معروف است. صومعه ای که از سال 1989 میلادی نیز در لیست میراث جهانی یونسکو (UNESCO) به ثبت رسیده است. برای اینکه در جریان کلیه حقایق مربوط به صومعه آلکوباکا قرار گیرید پس تا پایان با ما در مجموعه سفیران سفر همراه شوید.

اطلاعات کلی درباره صومعه آلکوباکا پرتغال

قبل از بازدید از صومعه آلکوباکا پرتغال بهتر است با کلیاتی در خصوص این صومعه آشنا شوید. صومعه آلکوباکا Alcobaca Monastery بنایی تاریخی – مذهبی در شهر آلکوباکا پرتغالاست. صومعه ای قرون وسطایی که پایه گذار و موسس آن یکی از پادشاهان پرتغال بود. صومعه ای که به عنوان اولین بنای گوتیک کشور پرتغال نیز به حساب می آیدو به همراه صومعه آگوستینی سانتا کروز در کویمبرا یکی از صومعه های قرون وسطایی خیلی مهم در کشور پرتغال محسوب می شود. بنایی که بدلیل اهمیت هنری، فرهنگی و تاریخی اش نیز در سال 1989 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو UNESCO به ثبت رسیده است. نمایی زیبا از صومعه آلکوباکا در پرتغال را در تصویر پایین مشاهده می کنید:

نمایی زیبا از صومعه آلکوباکا در پرتغال

تاریخچه صومعه آلکوباکا در پرتغال

صومعه آلکوباکا یک صومعه قرون وسطایی است و یکی از اولین بناهای مربوط به انجمن سیسترسیان پرتغال می باشد. صومعه ای که در سال 1153 میلادی به عنوان هدیه ای از طرف اولین پادشاه پرتغال آلفونسو اول به برنارد کلایرووکس پایه گذاری شد. در حقیقت پایه گذاری این صومعه نیز بخشی از استرتژی بزرگ پادشاه آلفونسو جهت تحکیم بخشی به قدرتش بود. بنا بر اسناد تاریخی موثق نیز کار ساخت این صومعه در سال 1178 میلادی شروع شد و ساخت این صومعه کاتولیکی نهایتا در سال 1252 میلادی به پایان رسید. از آن پس این صومعه به محل اسکان راهبان مسیحی منطقه تبدیل شد و در ادامه نیز بناهای دیگری مثل کتابخانه و مدرسه نیز به این صومعه اضافه شدند.

تاریخچه صومعه آلکوباکا

با اینکه بهترین دوره زمانی برای توسعه و رشد صومعه آلکوباکا دوره قرون وسطی بود. ولی در واقع این صومعه در هر دوره از تاریخ توسعه یافته و بخشی به آن اضافه شده و یا بخشی از آن نوسازی شده است. با این همه زلزله بزرگ لیسبون در سال 1755 میلادی آسیب جدی به این صومعه وارد نکرد. اما در ادامه و در خلال جنگ های ناپلئونی آسیب های سازه ای جدی به این صومعه مخصوصا قبور و نیز تزیینات داخلی کلیسا وارد شد ولی مجددا نوسازی و به شکل امروزی درآمد.

اما درباره اهمیت تاریخی و فرهنگی صومعه آلکوباکا نیز بد نیست بدانید که این صومعه از 1 ژانویه سال 1907 میلادی به عنوان یک یادبود ملی دسته بندی شده و از 16 آگوست سال 1957 میلادی نیز در فهرست مناطق تحت حفاظت خاص پرتغال قرار دارد.

تاریخچه صومعه آلکوباکا در پرتغال

صومعه آلکوباکا؛ سمبل معماری گوتیک در پرتغال

شاید به جرات بتوان گفت که اصلی ترین جاذبه دیدنی و قابل ذکر صومعه آلکوباکا پرتغال همان معماری این کلیسا می باشد. کلیسایی که به پیروی از سبک معماری گوتیک طراحی و ساخته شده است. صومعه ای که کار ساختش در سال 1178 میلادی کلید خورد و نهایتا نیز در سال 1252 میلادی نیز رسما افتتاح شد. کلیسایی که در امتداد خطوط معماری نازک بدون هیچ گونه تزیینی به غیر از مجسمه کپیتال و مجسمه مریم باکره ساخته شده است. مجددا نمایی بیرونی از صومعه آلکوباکا پرتغال را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

نمایی بیرونی از صومعه آلکوباکا پرتغال

نمای خارجی صومعه آلکوباکا دارای دو جناح سبک- ساده همراه با کلیسایی در وسط می باشد. نمای این کلیسا شامل ترکیبی از سبک های مختلف است. در همان نمای خارجی از پنجره رز، مجسمه ها، کنده کاری ها، برج ها، طاق ها و کلا هر آنچه که از اختصاصات سبک معماری گوتیک است استفاده شده است. در واقع پلان این صومعه شبیه پلان صلیب لاتین می باشد. کلیسای این صومعه از یک شبستان بزرگ و راهروهای جانبی تشکیل شده است. که در تزیین این بخش نیز از المان های معماری گوتیک از جمله گچ بری ها و کاشی کاری های هنرمندانه و نیز طاق های گوتیکی ساده استفاده شده است. در زیر نیز نمایی از فضای داخلی صومعه آلکوباکا را مشاهده می کنید:

نمایی از فضای داخلی صومعه آلکوباکا

قبرهای سلطنتی در صومعه آلکوباکا در پرتغال

یکی از جاذبه های دیدنی در صومعه آلکوباکا پرتغال وجود قبرهای سلطنتی است که با نقوش برجسته هز بازدیدکننده ای را به خود جلب می کند. از جمله معروفترین قبرهایی که در سردابه کلیسای صومعه آلکوباکا وجود دارد می توان به قبور پادشاه پدرو اول و همسرش اینس دی کاسترو، پادشاه آلفونسو، ملکه اوراکا و غیره اشاره کرد. نقش برجسته های روی این قبور نیز اغلب نشانگر صحنه هایی از زندگی قدیسینی مثل سنت بارتولومو، صحنه هایی از زندگانی حضرت عیسی مسیح و نیز صحنه هایی از زندگی خود پادشاهان پرتغالی است.

قبرهای سلطنتی در صومعه آلکوباکا

اما از دیگر قسمت های دیدنی صومعه آلکوباکا پرتغال می توان به نمازخانه سنت برنارد در ضلع جنوبی صومعه همراه با مجسمه های مختلف و نیز پانتئون سلطنتی در بازوی سمت راست صومعه اشاره کرد که در اواخر قرن 18- ام و به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است. پانتئون سلطنتی دارای قبور قرن 13- امی از دو ملکه پرتغال یعنی اوراکا کاستیل و بیتریکس کاستیل می باشد که به ترتیب با پادشاه آلفونسو دوم و آلفونسو سوم ازدواج کرده بودند.

شرایط بازدید از صومعه آلکوباکا پرتغال

شرایط بازدید از صومعه آلکوباکا پرتغال چگونه است؟

پس با توجه به توضیحات ارائه شده در فوق معلوم شد که صومعه آلکوباکا در شهر آلکوباکا در بخش مرکزی کشور پرتغال واقع شده و با شهر لیسبون نیز 120 کیلومتری فاصله دارد. بازدید از صومعه آلکوباکا منوط به رزرو آنلاین بلیط ورودی این صومعه می باشد که در حال حاضر هزینه آن برای هر گردشگر خارجی در حدود €6 (یورو) می باشد. در ضمن یادآور می شود که مدت زمان توصیه شده جهت بازدید از صومعه آلکوباکا پرتغال بین 1 الی 2 ساعت متغیر است. به منظور دریافت مشاوره های تکمیلی درباب شرایط سفر به کشورهای ناحیه شنگن اروپا از جمله کشور پرتغال با ما در مجموعه سفیران سروش سعادت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *