بلغارستان

شهر مردگان وارنا در بلغارستان

شهر مردگان وارنا در بلغارستان

شهر مردگان وارنا در بلغارستان یا همان نکروپلیس وارنا یک محل دفن خیلی قدیمی در منطقه صنعتی در غرب این شهر می باشد. اینجا در واقع یک جاذبه باستان شناسی است و اهمیت آن به سبب وجود قدیمی ترین گنجینه طلا و جواهرات دنیاست که به نظر باستان شناسان قدمت این گنجینه به 4600 الی 4200 سال پیش از میلاد می رسد و این بدان معناست که این گنجینه بسیار ارزشمند تنها چند قرن پس از اولین کوچ کشاورزان به اروپا ساخته شده است. در مجموع در این مکان دفن حدود 294 گور یافت شده که اکثرا نیز شامل قطعات طلا و جواهرات هستند و در این میان بیشترین طلای یافت شده متعلق به گور 43 می باشد. اگر علاقه مند دانستن اطلاعات کاملی در خصوص قدیمی ترین گنجینه طلا و جواهرات در جهان هستید پس تا پایان با ما در سایت سفیران سفر در ارتباط باشید.

قدیمی ترین گنجینه طلا در جهان؛ در شهر مردگان وارنا!

شهر مردگان وارنا یا Varna Necropolis یک محل دفن باستانی متشکل از 294 گور در فاصله 4 کیلومتری از مرکز شهر وارنا می باشد. محلی که به صورت کاملا تصادفی در سال 1972 میلادی توسط اپراتور حفار رایکو مارینف کشف شد و اولین بار نیز دیمیتار زلاتارسکی به ارزش و اهمیت این مکان باستان شناسی پی برد. در ادامه نیز برای تحقیقات باستان شناسی بیشتر از میخائیل لازاروف و ایوان ایوانف نیز کمک گرفت. اما با وجود تحقیقات و حفاری های گسترده از آن زمان تا کنون ولی حدود 30% از مساحت شهر مردگان هنوز هم کشف نشده است!

قدیمی ترین گنجینه طلا در جهان

همان طوری هم که گفته شد از این محل دفن کلا 294 گور کشف شده که بسیاری از آنها شامل نمونه های عالی از کارهای فلزی مثل طلا و مس، 600 قطعه کوزه شامل کوزه های نقاشی شده با آب طلا و نیز اشیاء ارزشمند دیگر است.

قدیمی ترین گنجینه طلا در جهان؛ در شهر مردگان وارنا

یافته های عجیب در شهر مردگان وارنا در بلغارستان!!!

همان طوری که در شروع بحث نیز گفته شد، شهر مردگان وارنا در بلغارستان یک محل دفن باستانی است که از گورهای مختلفی تشکیل شده است. منتها در کمال ناباوری همه گورها دارای اسکلت نیستند بلکه این گورها شامل هدایای گور هستند. پس این گورهای خالی اما سمبلیک مملو از طلا و جواهرات هستند. جالب است بدانید که در همین گورها در حدود 3000 قطعه طلا کشف شده است که وزن آنها در حدود 6 کیلوگرم می باشد. در این بین گور شماره 43 دارای بیشترین طلای یافت شده می باشد که با عنوان گور یک شاهزاده شناخته می شد ولی حالا به نظر می رسد که او یک آهنگر بوده است. مجددا تصویری از قبر شماره 43 از شهر مردگان وارنا را در زیر مشاهده می کنید:

قبر شماره 43 از شهر مردگان وارنا

همچنین 3 تا از گورهای کشف شده در شهر مردگان وارنا نیز دارای ماسک هایی ساخته شده از خاک رس بوده اند. که مطالعات باستان شناسان نشان می دهد که ساخت این ماسک ها مربوط به 4500 تا 4000 سال پیش از میلاد و متعلق به فرهنگ هامانگیا بوده است. برخی از این ماسک های رسی فعلا در موزه باستان شناسی وارنا نگهداری می شود.

ماسک های رسی در موزه باستان شناسی وارنا

همچنین مطالعات باستان شناسان حاکی از این است که مردمان وارنا در دوره باستان عقاید مذهبی بسیار پیشرفته تری درباره زندگی پس از مرگ داشته اند و نیز تفاوت های وضعیت سلسله مراتبی را نیز توسعه داده اند. از این گذشته یافته ها نشان داد که فرهنگ وارنا با سرزمین های دور دست نیز روابط تجاری داشته و احتمالا صادر کننده برخی محصولات فلزی و نمک و یا واردکننده محصولاتی مثل مس بوده است.

محصولات فلزی در شهر مردگان وارنا

شرایط بازدید از اشیاء کشف شده در شهر مردگان وارنا

کلیه اشیاء یافت شده از شهر مردگان وارنا در بلغارستان در دو موزه باستان شناسی وارنا و موزه تاریخ ملی (در صوفیه) نگهداری می شود. در سال 2006 طلاهای یافت شده از شهر مردگان وارنا در نمایشگاهی به نام نمایشگاه ملی گنج های طلای قدیم در دو شهر صوفیه و وارنا قرار داده شدند. همچنین در سال 1973 میلادی طلای وارنا تور جهانگردی خود را شروع کرد و در دهه 1970 بود که این گنجینه باستانی در نمایشگاه ملی با عنوان طلای سوارکار تراسیان قرار گرفت و درخیلی از موزه های معروف جهان به نمایش گذاشته شد.

مثلا این گنجینه در کشور ژاپن با عنوان قدیمی ترین طلا در جهان- اولین تمدن اروپایی به مدت 7 ماه به نمایش گذاشته شد و یا گنج های شهر مردگان وارنا برای نخستین بار در طی سال های 1998 و 1999 میلادی با عنوان بخشی از نمایشگاه باستان شناسی بلغارستان (ثروت های تراسیان: گنج هایی از بلغارستان) به نمایش عموم گذاشته شد. از دیگر کشورهایی که به نمایش گنج طلای شهر مردگان وارنا پرداختند می توان به کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و غیره نیز اشاره کرد.

شرایط بازدید از اشیاء کشف شده در شهر مردگان وارنا

نحوه دسترسی به شهر مردگان وارنا در بلغارستان

همان طوری که در ابتدای بحث نیز گفته شد، شهر مردگان ورنا یک محل دفن در منطقه صنعتی غرب وارنا است و این جاذبه باستانی در فاصله نیم کیلومتری از دریاچه وارنا و نیز در فاصله 4 کیلومتری از مرکز شهر وارنا واقع شده است و گردشگران خارجی برای دسترسی به این محل چه از طریق خودرو و چه از طریق حمل و نقل عمومی بایستی به آدرس سفر ul. “Usta Kolyu Ficheto” 53, 9009 Zapad, Varna, Bulgaria کنند. کلا نیز شهر مردگان وارنا همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است. نکته آخر اینکه هزینه بلیط ورودی شهر مردگان وارنا برای هر نفر نیز در حدود BGN10 (لوا بلغارستان) می باشد.

وارنا سومین شهر بزرگ از کشور بلغارستان محسوب شده و به سبب نزدیکی به دریای سیاه به عنوان یک تفرجگاه ساحلی نیز قلمداد می شود. اما همه جاذبه های این شهر در سواحل آن خلاصه نشده است بلکه از دیگر جاذبه های توریستی وارنا می توان به حمام های رومی، باغ دریایی، پارک تاریخی، جنگل سنگی، کلیسای عروج باکره، ساحل نیروانا، هتل کازینو بین المللی، موزه رترو و غیره اشاره کرد. در صورت تمایل به اطلاع از شرایط و هزینه سفر توریستی- تفریحی به شهر وارنا 2024 می توانید از مشاوره های تخصصی ارائه شده در مجموعه سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *